hits

samfunn

Kropp og sjel

Maria (Alexandra Borbly) og Endre (Gza Morcsnyi) i filmen Om kropp og sjel (Foto: Arthaus)

Noen ganger ser man en film, leser en bok, treffer en person eller er et sted og man opplever noe unikt, noe som setter seg dypt i hjerte og i sjel. Noe du tar med deg videre, som en del av deg. I ulike sammenhenger tenker man p det. De er ikke kortvarige opplevelser eller underholdning, men de preger deg p en positiv mte. Nr du tenker p det du opplevde med boken, med filmen, med reisen eller med personen kan f deg til tenke over livet ditt, dine opplevelser, f en bekreftelse p om du har gjr rett eller galt. Man tenker p den korte opplevelsen og fr et ubevisst smil eller man blir melankolsk.

Om kropp og sjel er en slik film. Man ble sittende i stolen og tenke hvordan kan to mennesker drmme den samme drmmen? Hvordan kan to ensomme mennesker, hvis liv har blitt en lidelse, treffe hverandre under brutale omstendigheter og bli bundet sammen av sine felles drmmer?

Og i denne filmen er mennesket dyret og dyrene er menneske. Hovedpersonene er slaktere, de som hver dag gr gjennom slakteriet og kjenner p slaktede dyr. De blir hjorter i sine drmmer i en skog som er dekket av sn, der de kjrtegner hverandre, er fortvilet og deler de trre bladene som finnes under snen.

Dyrene som blir fraktet og er tett plassert p slakteriet, de som fler at dden nrmere seg med soloppgangen. Dden gr i slakterens skritt. Og de venter med stor yne, fulle av angst og de ser gjennom sm sprekker i stallen nr slakteren kommer. De minner meg om barna i Syria og Palestina og jeg kjenner p deres redsel for bombeflyene.

Og da dyrene er slaktet, hvordan de glassaktige ynene ser p deg fra kinolerretet.

Glassaktige dde yne som inneholder tusen ord. Du har tatt livet av deg selv, ikke av dyret. At slakteren slakter en del av seg selv, fordi han er glad i dyret ogs, men m gjre jobben. Du kan ikke jobbe p et slakteri hvis du ikke er glad i dyr sier personalsjefen til en som er jobbsker.

Menneskets fortvilelse over livet, over sine flelser og sin frykt for mte kjrligheten er hovedtemaet i filmen. Frykten for mte kjrligheten, for se seg selv naken, for dele sin sjel med et annet menneske og redselen for svik er like stor som angsten i dyret fr slakteren kommer. 

Musikken passer godt med filmen, What he wrote med den unike stemmen til Laura Marling f deg til sitte lenge i stolen i kinosalen etter at filmen er ferdig.

Filmen Om kropp og sjel anbefales sterk til deg for bli kjent med deg selv. 

 

Tanker

Jeg fyller badekaret og legge meg i, holder meg under vannet og holder pusten s lenge jeg kan. Hret sliper ansiktet og danser i vannet som tusen vis av meitemarker. Jeg prver holde posten s lenge jeg kan. jeg fler meg trett, og vektls. Jeg pner ynene under vannet og ser opp i rommet, p taket, p veggene og tenker p de 68 rene som har gtt, s fort. Et liv uten at jeg levde det.

Jeg setter meg opp, ta en pust og tenker p 68 rs kamp for frigjre meg, fri gjre meg fra mannen, fra ekteskapet, fra rs-kulturen og fra religionen. Og jeg tenker er jeg fri n? Virkelig er jeg fri? Jeg fler at jeg i alle disse rene bygget p et stort luftslott.

Jeg gikk langs en endels gjrmete vei gjennom en mrk natt. Og ble sliten. Har gtt i denne veien 68r x 365 dager x 24 timer. Og hvor er jeg n?  Hva jeg ser n?  Hva er vitsen med fortsette noen r til?

Jeg fler at Jeg var Don Quijote. Alt hadde jeg innbilte meg, kampen for friheten. Bare bedrag. Soldatene var vindmller og hesten jeg red var ikke den arabiske hesten som jeg trodde, men en gren, en trepinne. Jeg hadde tapt kampen fra den dagen jeg ble fdt, navn dagen da far bar meg til moskeen og imamen la leppene inntil re mitt og sa Gud er stor, kampen var tapt, fordi livet hadde begynt med den strste lgn.

For eksisterer Gud? , og hvis Gud likevel var til, kunne han ikke redde meg eller hvert eneste menneske.  Jeg var barbeint og trst under et sterk sol,  jeg s en oase , lp mot den for finne skygge og drikke kald vann, men alt var en luft-speiling.  Friheten var en illusjon.

Hver gang jeg lukker yne mine og tenker p alle som jeg traff p min vei i 68 r x 365 dager x 24 timer, ble ansiktene rundt meg deformert og forandrer seg til ubehagelige, skumle tryner. Hver natt drmmer jeg om sm rde fisker som sprekker. Fordi det er masker. Ingen er seg selv.

Fiskene er de personene som kunne ha trygget meg , de som var glad i meg og jeg var glad i dem. De som sviktet meg for de skulle vre rbare i en reskultur. Barndommen med min gode far med den gr barten som alltid hadde noe i sin hnd til meg hver gang kom han hjem. Noen dufte narsisser som nylig hadde sprunget ut, grnne rosiner , noen druer i et sjal, eller den frste modne vannmelon fra keren vr.

Mor med det hvite skjerfet, store smilende yne, og lepene som hadde mage eventyr fortelle oss. Hun luktet Jasmin, fersk brd og kjrlighet. Huset som lukter fortsatt i mine minner rosen saft og trket leire under regn. Granat eplene i alle farger og strrelse som pyntet hele hagen rundt huset som tusen kinesiske lykter.

Kveldene var en blanding av lyden av husdyr, bjeller og opplesning fra Hafez og shahname (kongelig brev. Persiske mytologi) dikt.  Brdrene de var mine beskyttere og senere var de mine voktere, rs voktere.

Mine sstre, de var s snille at de kunne fle nr sm fisker hostet i bassenget, og de delte sitt hjerte med sultene kattunger. Alt er borte. Barndommen gikk fort. Ungdommen husker jeg ikke noe av, fordi jeg hadde ingen ungdom. Jeg hadde hoppet over det. Jeg visste ikke hva det er vre ungdom. rs-kulturen hadde stjlet ungdommen min.  

Men bli voksen husker jeg, fordi det er arr etter arr og de sitter fast og jeg husker alle mine kamper for hindre et nytt sr, et nytt arr.  Under flukten og ble jeg en kattemor som tokk ungene i naken og rmte for redde dem. Har jeg reddet dem? eller ?

jeg tokk en avgjrelse p veiene av mine barn uten si til dem?  Jeg tokk fra dem alt som kunne vre deres?  Familie, naboer, lukten, landet, alt som de hadde arvet gjennom generasjonen. Og hva jeg har gitt dem tilbake?

Og nytt land, nytt sprk, nytt duft, nytt folk, nytt etter nytt. Begynne p null og bygge og bygge for vise at du kan. At du trenger ikke sosial kontoret. For lre dine barn at de m st p egne bein.

Og de ble voksene, og de fikk barn selv, men nrheten ble borte. De trenger ikke fortelle meg noe om sine tanker eller jobben eller livet. Det ble en smerte full taushet p kort avstand. De er i livets runddans med jobb, barn, trening, kona og nye familie. Og jeg vil ikke bli en byrde for dem.

Og mennene som kom og de var fasinert og de fasinerte, men nr vi tokk av maskene var det ikke mer fortsette, fordi ingen av dem liknet p min far. De var falske som deres kjrlighet til kvinner. De hatet sin mor.

68r x365 dager x24 timer har gtt. Far og mor er borte for lenge siden. Hjemmet mitt er borte for lenge side. Borgen er borte og tomta er solgt, noen av mine ssken ligger i graven og noen er slitne med alderen.

Mennene som hang halskjeder av kyss p halsen min er borte. Og jeg fler at jobben er gjort. N Don Quijote m se at soldatene var ikke soldater og hesten var bare en gren. Armene er slitne, kampen er ferdig og friheten er illusjon. Livet likner p vre p Dovrefjell. Og du sier til deg selv i dag skal jeg oppn denne toppen, skal g s lang til denne toppen og du gr og gr og nr du er kommet ditt du skal, ser du neste topp og m g videre .

De er topper med ulike hyder dekket av lav i ulike farger. De er i det uendelig, og du har gtt hele dagen til langt p natt, og tilslutt ser du bare ei flat mark med en kiste. Og du kan ikke tilbake og du m fortsette videre men nr du nr kisten er det umulig si. Bare g smil, bare fortsette fordi i hvert fall etter 68 r x365 dager x24 timer har du forst at friheten er illusjon fordi du er menneske. Og du er omgitt av mennesker.

 I dag er bursdagen min, jeg farger hret som har blitt grtt, henger rde redobbe i reflippene som har blitt lengere med rene og se meg i speilet. Jeg smiler fordi ynene har blitt svakere og kan ikke se livets spr i mitt ansikt. Jeg tenker p da jeg var barn og farget leppene mine med rde rosekroner og tok p meg mor sko ???.

 

P vei mot parallelle samfunn

 

Oslopolitiets rapport Oslo 2022 - fremtidens kriminalitetsutfordringer i Oslo reiser det store sprsmlet: Hvordan f til en reel integrering som frer til at Norge ikke fr svenske og danske ghettotilstander, der lovlsheten har tatt overhnd og der det eksempelvis finnes parallelle islamske bank- og rettssystem som myndighetene ikke har innsyn i?

Integrering m foreg p tre steder. skolen, arbeidslivet og hjemme. Oslopolitiets rapport overser dette og gir grunn til bekymringer. Det kan i verste tilfelle gi en langt sterkere utbredelse av det parallelle samfunnet i storbyer. Dette er kina- muren som hindrer integrering.

Etter 25 r i landet tr jeg pst at jeg og mange av mine venner med muslimske bakgrunn, mener at integrering er blitt en virkelighet hvis vi skal vre optimister. Men det finnes mange hull som burde tas i betraktning. Frste bud er at barn som begynner p skolen snakker flytende norsk, for de er norske barn. Er det ikke statens oppgave skape dialog med foreldrene for finne en lsning? Men dette er ikke hele bildet. I barnehager i Oslo kan kvinner arbeide i niqab. Niqaben kan brukes av muslimske kvinner og vi har et fritt samfunn! Men man kan stille sprsml som gjelder integrering av muslimske barn. Hvilken verdier signaliseres til barn? I tillegg gis ufaglrte ansvar for barna, som dertil ikke snakker rent norsk. Hvorfor diskuteres ikke dette av politikere?

Neste bud er arbeidet. Norge har uten tvil klarte oppn godt resultater nr det gjelder skaffe muslimske innvandrere arbeid. Men prosessen har ogs mangler. Arbeidsmarkedet er ikke nytralt, og velferdsstaten skaper passivitet hos noen: om man nekter jobbe i en kantine fordi man da kommer i kontakt med svinekjtt, vil Nav aksepterer dette. En slik holdning til religis srbehandling forsterker religionens makt over enkeltindividet.

Barnebidrag, ubegrenset barnetrygd og kontantsttte gjr barn til inntektskilder for mange innvandrerfamilier, der kvinner blir hjemmevrende. Danmark lste dette ved sette en maksgrense for barnetrygd p tre barn. Burde ikke ogs vre politikere finne en lsning?

Statistikk viser at muslimske kvinner oftest er i hjemme, men bak statistikken kan det skjule seg en annen virkelighet: enkelte kvinner jobber svart i mannens butikk eller restaurant. Pengene gr til mannen, mens kona ikke en gang har bankkort. Slik blir hardt arbeidende kvinner overarbeidet og ufretrygdet. Burde ikke myndighetene prve stoppe virksomheten for kvinnens skyld?

Fra tid til annen prves det opprette islamske grunnskoler som er styrt av konservative krefter. Man er naiv hvis man tror at det i silke skoler vil det predikeres og praktiseres likestilling, likeverd, religionsfrihet og ytringsfrihet. Har vi ikke nok med koranskoler?

Politikerne burde revurdere sin prioritering av antirasistisk holdninger, framfor en virkelig antirasistisk holdning som vil se p individets interesse og integreringsutsikter. Det er antirasistisk stoppe et hvert skritt som bidrar til parallelle samfunn.

Artikkelen ble frst publisert i Aftenposten i 2013. Dette er aktuelt ogs i dag, mens vi har regjeringsskifte. rsaken er to ting. Det frste er den etniske normen og vre politikere er redde for kritisere islam, fordi de er redde for  bli stemplet som rasister. Det andre at de to store partiene konkurrerer med hverandre om stemmer fra det muslimske miljet. Mulla Krekar anbefalte sine tilhengere stemme Arbeiderpartiet  ved forrige valg. Og hvem anbefales av Rabia moskeen?

 

Jeg sttter hverken Trump eller Clinton

Jeg avpubliserte mine to innlegg om Trump, fordi jeg har blitt mye misforsttt. De som misforstr har ogs rett, fordi de ikke ser ting fra mitt perspektiv. Fordi tiden er ikke inne for se mitt budskap klart og tydelig.

Jeg blir misforsttt uansett hvordan jeg forsker sette det som har skjedd i mitt land og andre land i Asia og Afrika, de siste 20 rene, i et perspektiv. 

Jeg prvde gjennom min frste kronikk g gjennom historien og veksten av de konservativ islamske kreftene i omrdet i de siste tjue rene. Og vise at amerikansk krigfring har bidratt til fall av sekulre stater og vekst av wahabismen, i tillegg til en forverring av kvinners situasjon. 

Jeg sttter hverken Clinton eller Trump. I og med at svigersnnen til Trump er en meget konservativ jde, og Trump har nre vennskap til Israels president, er jeg meget redd for grnt lys fra USA til en fremtidig krig mellom Iran og Israel. 

Det blir flere flyktninger og det er bare vanlige mennesker som blir pfrt smerte. Min familie og ssken bor i Iran, s jeg er mer bekymret for situasjonen enn mange andre som har ikke noen slektninger der. 

Men mine to kronikker kom ut p feil tidspunkt. Folk tror at hvis man er ikke for Clinton, sttter man Trump. Men det er ikke poenget i mine artikler. Jeg sttter hverken Trump eller Clinton. Jeg sttte ikke USAs aggressive politikk heller.

Mediepolitisk Clintonisme

Nr media tenker for oss ( Tegning: Thomas Knarvik )

 

Etter presidentvalget i USA og Trumps seirer pgr det en hjernevasking av folket gjennom media. De maler Trump som en stor idiot som kommer og setter fyr p verden, samtidig som de fremstille Hillary som den snille, fredelige mektige kvinnen. Hvis norske media var selvstendig og ikke kjpt av internasjonale konserner, hadde de komme ut med fakta og hadde avslrt Hillary Clinton som hun er.  

De er mange dokumenter fra Wikileaks mange journalister ikke har brakt frem til lesere. Journalistene har blitt forvirret og ikke tr legge fakta p bordet.  Hvor mange journalister har avslrt Bill og Hillarys forbindelse til pedofile Jeffrey Epstein som har vrt fengselet for salg og kjp av mindreringe jenter? Elle hvorfor skriver ikke journalistene om Bill Clintons antatte reiser med Lolita -ekspressen? Clinton skal ha brukt denne Lolita-ekspressen 26 ganger, et fly der gruppesex og midrerige jenter skal ha utfrt seksuelle tjenester. Dette flyet skal han til og med ha reist til Norge med. Og har de glemt anklagene mot Clinton under hans presidentperiode?

Clintonparet som str bak inflasjonen i Whitewater-saken. Ingen journalist snakker hvordan Hillary femdoblet sin formue i kveginvesteringer. Denne familie har drivet med eiendomsinvesteringer, bestikkelser og lgner. Og paret har blitt etterforsket for narkotikasamling og organisert kriminalitet.

Hvorfor fjernet Clinton hyesterettsdommeren og FBI-sjefen i sin frste periode i Det hvite hus? Hvorfor kvittet han seg med 93 dommere p en dag? 40 av Clintons nre venner er dmt for fderale lovbrudd. De var dmt for kokainsmugling, kidnapping og terrorisme. Selv Washington Times kalte Hillary a congenital liar.

Hillary Clinton nektet FBI og CIA og peke ut Booko Haram som terroristgruppe, selv etter kidnapping av 300 unge jenter, som ble voldtatt og mishandlet p verste mte. Og slike gjennomkorrupet og kjeltringaktige opprettet et fond for hjelpe andre. Paret reiser en gang i ret hver for seg til Norge og de fr en halv milliard i sttte til fondet sitt.

En halv milliard fra norske skattebetalere, som kunne kommet til gode i Norge, gr i lomma til et par kjeltringer.  Dette paret med det lengste rullebladet fr ros av norske politikere og mange gode omtaler av journalister. Feministene tar til gate for sttte denne kriminelle damen som kaller politiet griser

Hvorfor bryr ikke pressen seg lenger om etikk og redelighet? At sannheten skal frem. De gir falske nyheter . Og Saudi Arabias penger som Clinton-paret har nok av, bruks til propaganda. Hvis vi leser i avslringene til Wikileaks og graver i historien bak Clinton-paret kan vi gi en sjanse til Trump. Var det ikke Bill Clinton som kalte kvinner fersken som burde jaktes og nedlegges?  Det hrer til historien at vre journalister har en hukommelse som en gullfisk. Og midt i dette er det meget uforstelig for meg at en klok mann som William Nygaard som leder Norsk PEN som ville f Edward Snowden til Norge for gi Ossietzkyprisen,  vil angripe mediepolitisk Trumpisme. 

Det var mye bedre angripe mediepolitisk Clintonisme i Norge ogs. Vi trenger en mediepolitikk basert p avslringer og sannheter. Et uavhengig media som vi mangler.  Jeg nsket at Norske PEN kunne gtt inn og oversette Wikileaks dokumenter og lagt de ut. Da hadde det ikke vrt mye sttte til Clinton heller.  

Har du lyst til vite mer fakta om familien Clinton les avisen Thomas Hebdo.

Du kan bestille avisen p Thomashebdo@hotmail.com eller p Narvesen i hele Norge.

Trump er oppstandelsen for moderate muslimer

Donald Trump. Foto: Evan Vucci/AP

Trump er en oppstandelse for moderate muslimer og en ende for Saudi Arabia og IS. Hvis han ikke blir skutt ned av en snikskytter fra Saudi Arabia eller Clinton-familien. Hvis vi legge bort det som er i media, en forvirret og kjpt media, hvis vi leser historien for bare de siste 20 rene, stopper vi demonstrere mot Trump. Hvis vi bruke fakta og fornuft, legger vekk oppblste flelser basert p falske fakta er det lett  forst at 2+2 = 4.  

Vi m tilbake til kalde krigen og Russland-invasjonen (Sovjetunionen) av Afghanistan. Fr dette skjedde var landet et monarki og kongen var Mohammad Zahir Shah, som var en meget sekulr mann og under ham fikk kvinner stemmerett. Afghanistan var frste land i Asia hvor kvinner fikk stemme ett og kunne bli medlem i parlamentet. Det var ikke hijab eller burka. Kvinner hadde mange rettigheter til utdanning og skole og ekteskap. Mohammed Zahir Shah styrte landet i 30 r. Etter han ble snnen konge og han fortsatte samme sekulre styreform som sin far. P grunn av god utdanning og mye lesestoff og aviser vokste sosialistene frem og i 1972 tok Hezbe demokratisk Khalgh, Afghanistans Demokratiske Parti  makten og de var for stalinisme. Et total diktatorregime som drepte mange tusen. Det ble motstand fra folket og Sovjetunionen invaderte Afghanistan for hjelpe partiet som satt ved makten.  

Et total kommunistparti og Russlandtilhengere. Det var tiden for den kalde krigen. USA stttet Mujahedin, som senere delte seg i to. En del dannet Taliban. Taliban ble opprustet av USA med pengesttte fra Saudi Arabia. De tok makten og praktiserer islam som har blitt praktisert i Saudi Arabia med Shariadomstol og burka-tvang. Fra denne tiden vokste Saudi Arabia frem ved hjelp av USA og Vesten fordi Saudi Arabia hadde olje, militrbase, og mye penger og var venn med Israel. Vi ser at IS aldri operer i Israel.  

Men Saudi Arabia hadde sine rivaler, som Irak. Irak under Saddam Hussains styre var en sekulr stat. Det var ikke hijab eller burka for kvinner, de hadde tilgang til jobb, utdanning og mye annet. Bilder av kvinner i Irak under Saddam og fr Saddam viser kvinner med hr. Til og med p bilder fra 1960 er det ikke eneste kvinne med hijab. Jeg stttet ikke Saddam. Men han drev landet i en sekulr retning. USA angrep Irak med sttte fra Vesten under falske premisser og Saddam falt. Det ble et land uten stat med maktkamp mellom Saudi Arabia og Irans Khomeini. Kvinner mtte g i hijab og burka og deres liv ble styrt av sharia enten fra Iran eller Saudi Arabia. Irak er ikke lenger en sekulr stat og er underlagt konservativ islam. 

Neste for tur var Libya, som under Muammar al-Gaddafi hadde et styresett som prvde  kombinere marxisme med islam, med en overvekt av marxisme. Kvinner kunne gjre hva de ville. S Libya med sine ferieparadis, med olje, med s mye rent gull i banken, med en leder som svingte mellom Russland og Vesten var landet en trussel. USA og Vesten fjernet Gaddafi og hans sekularisme faller totalt. Og kvinner fikk det som i Saudi Arabia.  

Neste ml var Syria. Assad og faren hans var og er sekulre. Kona til president Assad brer ikke hijab og kjemper for kvinneorganisasjoner. Ogs Assad er en trussel mot Israel. S han m bort ved hjelp av IS. Saudi Arabia sttter Daesh /IS med penger og vpen. De er arabister som kjemper for Saudi Arabia. I de omrdene som er under IS og opprrere som er verre enn IS og fr sttte fra Vesten. Det blir praktisert sharia og kvinner er tilbake i den sorte burkaen. I Jemen er det p samme mte. I Afrika har den samme prosessen blitt gjennomfrt. 

I de siste 20 rene har Taliban, Boko Haram og IS kommet til. Hassan Nasrallah og de andre blir forsynt av Saudi Arabia med penger og vpen som blir kjpt av Vesten og USA. (Hillary nektet FBI og CIA  peke ut Boko Haram som terroristgruppe, selv etter kidnapping av 300 skolejenter). I

I Jemen sttter Norge Saudi Arabia-krigen. P grunn av Norges innblanding skriver media lite om volden og krigen i Jemen.  De betyr at under Bushs to perioder og Obamas to perioder vokste bare wahabismen og det har vrt fall av sekulre stater. I slike land har de som studerte eller har penger og muligheter reist til USA og Vesten og bosatt seg der. De landene mistet to ting: sekularisme og hjerner. Mangleen p de som kan tenke og st imot. De betyr at i de siste 20 rene har konservativ islam /wahabister/ Saudi Arabia-tilhengere  tatt makten over hele Midtsten. Hvis sekulre muslimer ikke blir blindet av medias falskhet, kunne de forst at Trump er en oppstandelse for sekulr islam.  

Fra frste dag som Trump stilte som presidentkanditat s vi at media skrev bare negativt om ham,  men ikke en eneste avslring av Hillary som har det strste kriminelle rullebladet i amerikansk historie. Fordi Saudi Arabia vil ha Clintons familie eller likemenn for fortsette  vokse frem og tar hele Midtsten under wahabismens flagg. I alle oppnevnte kriger brydde hverken Vesten eller USA seg om kvinners rettigheter, fordi vi ser at kvinners situasjon i alle omrdene har blitt verre. Olje og vpensalg er viktig. Kvinnerettigheter og demokratiet er misbrukte ord for  bombe disse landene. Jeg hper at  feminister i Norge og sekulre muslimer i verden leser historien bare de 20 siste rene og forstr at hvis Trump lever er det slutten p IS og Saudi Arabias makt. Og kvinnene i disse omrdene kommer til  f et bedre liv. Trump er folkelig, kan snakke, sier det han tenker p og han er eneste politiker som praktiserer det som han har lovet. Jeg ser p Trump som en oppstandelse for sekularisme.   

Kan ikke sammenligne jul og id

OSLO 20151129.Julestemning i Oslo. Mange tusen mtte opp for delta p Frelsesarmeens julegrantenning p Universitetsplassen i Oslo sndag kveld. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Julegrantenning p Universitetsplassen i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Jeg er for en sekulr skole, men vi m feire jul p skolen. Fordi julefeiringen og julegudstjeneste skaper fellesskap og tilhrighet.

Jul var opprinnelig en religis tradisjon i Norge, men med tiden og takket vre en sekulrt og humanistisk tradisjon har det blitt mer en kulturarv. Man kan si at alle nordmenn feirer jul mer eller mindre, religise, mindre religise og til og med ateister og mange innvandrere. Jeg har feiret jul i 28 r og jeg har gledet meg til julefeiring i 28 r. Jeg gledet meg g rundt juletre i bakgrden eller i skolegrden med mine barn da de gikk p skolen. Jeg gledet meg vre p Universitetsplassen og synge julesanger sammen med hundrevis av andre som bor i dette landet. Jeg gledet meg til vre p julegudstjenesten p skolen sammen med mine snner da de gikk p skolen.

Nr kirkeklokka ringer p julekvelden og frste juledag fr jeg samme flelse som da min far ba til Gud om morgenen fr soloppgang i hjembygda i Iran. Jeg fikk flelsen av trygghet og tilhrighet. I begynnelsen var det vanskelig og jeg flte meg at jeg ikke hadde noen gi gave til eller spise julefrokost med. Men etter hvert lrte jeg meg nyte julen ved delta i feiringen med hele hjertet. Det gjorde at jeg i juletiden flte mer tilhrighet og kjente p gleden, i stedet for tristhet og bitterhet. Det er vrt valg og ansvar at vi deltar i julegleden og nyter den.

Vi se m bort fra den religise fanatismen som deler oss i grupper. Vi glede oss i fellesskap. Vi m glede oss og motivere barna vre, uansett religion eller bakgrunn, til delta i julegudstjenesten p skolen. Norge er en nasjon med en historie og et verdigrunnlag som er tusen r gammelt. Kristendommen er en del av de verdiene og en del av den norske kulturen. Det m vre en selvflgelige og naturlig med skolegudstjeneste til jul. Vi som har kommet for bo her skal glede oss over norsk kultur og tradisjon.

Noen sier at hvis vi skal ha nytral skole skal det ikke vre hverken julefeiring eller id-feiring der. De kan ikke se at dette er to forskjellige ting. Id-feiring har med vold gjre, det er feiring av krig, og det er religist. Jul har blitt tradisjon og det er feiring av fdsel og lyset.

Jul er mer en norsk tradisjon enn en religis tradisjon. Saken er ikke det samme nr det gjelder id. Jul samler nordmenn uansett religis eller ikke religis, Id samler noen muslimer. Og ikke alle muslimer feirer id.

Id eller Eid ble frste gang feiret av profeten da han seiret i slaget ved Bader. Han og hans menn angrep karavaner som gikk til mekka og det ble et stort slag mellom Muhammed og hans menn og Qurish-stammen. Mange Qurish-ledere og mennesker ble drept. Og han feiret Id for sine rverier og for at han hadde drept alle sin fiender. IS feirer ogs hver gang de vinner et slag. Mange muslimer ser p id som feiring p grunn av slutten p fasten og feiring av kt Gudsfrykt.

Id er det feiring av frykt, krig og drap. Mange muslimer vet ikke hva de feirer, og millioner er muslimer uten vite hva islam er. De er muslimer fordi de har arvet islam. Og mange muslimer feirer ikke id hvis de blir ikke tvunget til det. Under sjahen vi hadde ikke stort feiring av id i Iran. Men under Khomeini har vi blitt tvunget til dette. Feirer du ikke id er du ikke muslim. 

Og til sist:vi som har valgt komme hit, vi kan ikke ta gleden fra de som gi oss rom og mulighet til vre her. Vi m fle oss hjemme og dette skjer hvis vi lrer mer om norsk kultur og tradisjon. Jul er en del av norske tradisjoner og verdier. Vi m pne vrt hjerte for gleden av feire jul. For lre mer. Skole er et sted for lre mer om det norske samfunnet, historie og verdier og jul er en del av dette. Vi blir ikke mer muslim ved sitte hjemme og nekte vre barn delta i skolens julegudstjeneste. De br i stedet  lre  dele glede med andre barn. Det skaper tilhrighet og hjelper barna til  integrere seg i den norske kulturen.

"Muhammed profet og kriger" Halvor Tjnn.

http://www.arabnews.com/news/603436

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Badr

Kongens tale

Kongens tale under hagefesten p slottet var meget god, ekte kjrlighet rett fra hjertet. Kongens tale rrte meg ogs, til og med jeg som er iraner, og iranere ble ikke nevnt i konges tale som Pakistanere og somaliere. Fordi iranere har blitt s norske s de regnes ikke med. De er ikke veldig religise heller.

Kongens tale var fantastisk, var ekte kjrlighet, var god og ikke minst historisk. Kongen og konges tale er historisk i den betydning at historien tilhrer fortiden. Det som har skjedd, det var engang.

Kongens tale var helt p topp, det manglet bare en setning:  ?Norge er hijab, burkaer og burkinier?

Vi kan skylde p alderen. Noen setninger blir glemt, det flger med alderen.

Kongens tale var ekte kjrlighet og kongen var s snill, akkurat som alle andre konger i eventyrene. De kongene er s snille at de kan gi bort dattera og halve kongeriket uten sprre dattera eller folket i kongeriket. Kongens tale var s snill og inkluderende at den minnet meg p Per Fugellis taler.

 

Si at du srger

Si at du srger

Si at du srger

Si at du grter

at du fordmmer

p alle mter

At dine tanker

gr til dem

Men si ikke hvorfor

Si ikke hvem

Si at du fler

Si at vi str

skulder ved skulder

At skylden er vr

Si at vi gjengjelder

med en klem

Men si ikke hvorfor

Si ikke hvem

Si ikke hva

som innerstinne

reiser seg

av hat og sinne

Si ikke hva

de tvinger frem

Si ikke hva

Si ikke hvem.

Hvard Rem

etter 14 juli- angrepet i Nice.

Og noen av mine artikkel i opplystemuslimer.no:

http://www.opplystemuslimer.no/2015/11/21/groruddalen/

 

http://www.opplystemuslimer.no/2015/05/28/kan-de-laerde-komme-pa-banen/

 

http://www.opplystemuslimer.no/2015/06/10/ma-sette-menneskerettigheter-over-religion/

 

http://www.opplystemuslimer.no/2012/07/06/krydderet-i-blomehagen/

 

http://www.opplystemuslimer.no/2011/07/04/organisasjon-under-prosess/