hits

desember 2016

Kvalm av nytraliteten

Rektor ved Nylund skole opplyser at elevene skal synge julesanger, men ikke g i kirken under rets juleavslutning. Foto: Google Maps

- Tanken er en slags nytralitet, sier FAU-leder Arvid Berentsen til Aftenbladet, som sier at skolens juleavslutning har vrt et betent tema i flere r.

Tanken er identitetlshet. Tanken er miste alt som kjennetegner norske verdier og demokrati. For meg er denne nytraliteten kvalmende. Hvordan kan man hate seg selv og sin kulturelle identitet slik at man vil erstatte alle ord som har med jul og julesanger, som er en del av den norske tradisjon, gjre. Hvorfor skal vi i helvete vre s nytrale? Vi bor i Norge og vi trenger den norske identiteten, det norske sprket, den norske kulturen , den norske musikken og norske verdier.

Skolen har n tilbakevist at de vil sensurere julesangene, men at dette kun ble diskutert innad p skolen. 

Hvorfor skal vi vre nytrale slik at hvilken som helst religion og farlige ideologier kan farge oss s fort. Det er ikke rart at 3000 nordmenn har konvertert. Det er ikke rart at norske ungdommer blir konvertert og dra for bli IS-krigere, fordi deres identitet er borte. De har ingenting st for. Hver gang jeg snakker om hvor god norske mat er sier mine kollegaer nei, vi har bare poteter og klrabi og de roser karri og sushi.

Innlegget fortsetter under bildet. 

Foto: Paul Weaver/NA Bilder

Hvis jeg sier jeg liker norske folkemusikk sier de Nei, den hardingfela og hallingdans. Og s beundrer de salsa og hiphop. Hvis jeg sier Norge er paradiset , sier de Nei det er kaldt, Spania og Thailand er best. Norske verdier blir redusert til pinnekjtt. Hvor kommer dette selvhatet hos etnisk norske fra? Hvor er deres patriotiske flelsene for landet sitt? Dere klarte vise motstand mot tyskere og dere er stolt av deres historie. N tar dere flagget under foten og trkker p det. Hvor er dere p vei? 

Les ogs: Jeg er for en sekulr skole, men vi m feire jul p skolen

Nr en dame skriver vi trenger ikke at de som kom til Norge lrer norsk, fordi engelsk er internasjonalt og vi m snakke engelsk Nr mange skoler gr inn for erstatte ord jul og nisse og julefeiring og sang med nytrale ord, er ikke rart at norske ungdommer blir identitetlse. Det er ikke rart at de som kom til Norge ikke vil lre norsk eller intrigere seg i det norske samfunnet.

Nr etniske nordmenn har satt i gang en utslettelse av seg selv,  hvorfor skal andre bry seg med bli integrert og f norske verdier? N er det nok av nytraliseringen. N er det tid for en porsjon av det forbudte ordet nasjonalisme for vekke etnisk nordmenn. 

Kjre rektoren p Nylund skole. Du kan hate deg selv, men du kan ikke hate Norge og norske tradisjoner og kulturen og sprket. Jeg er her for vre i Norge, med kjttkaker, med hallingdans, med hardingfela, med jul og julenisse. Jeg oppdrar mine barn og mine barnebarn til synge julesanger av full hals, de gleder seg over julaften og julenissen. Og jeg gleder meg til julekonserten. 

Halal-poteter og norske politikere

Middagsmat p en tallerken. Kjttkaker, poteter, saus, rotgrnnsaker og tyttebrsyltety. Et glass rd saft. Bestikk, kniv, gaffel og skje.Illustrasjonsbilde. Heiko Junge / SCANPIXNB Modellklarert.
Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix

Jeg har jobbet i helsevesenet siden 1991, p ulike steder fra sykehjem til somatikk, rus og psykiatri. P de ulike stedene kommer middagen fra et hovedkjkken. Vi serverte den og pasientene spiste. Det var store matbeholdere som inneholdt hovedretten og tilbehr. P sykehjemmet eller i geriatrien kom det pur-mat til dem som hadde drlig tenner.

Eller hvert ble det mer variasjon med laktosefri og glutenfri mat. Senere ogs vegetarmat. Og noen ganger hadde vi pasienter fra muslimske land som de sa de vil ha vegetarmat eller kylling.

Men de siste to-tre rene kom det noe nytt. Halal-mat. Og hva er halal-mat?  Muslimer spiser ikke svin, helt ok. Det er mange andre typer kjtt som de kan spise, men halal er kjtt fra dyr som fr slakting blir velsignet av en imam (mullah) . Han legger hnden p hodet til dyret og sier noen vers fra koranen. S blir dyret slaktet p den mten det skal. Dette er ogs ok.

Men vi er i r 2016, og spiser hamburger og pizza. Og s skal det slaktes dyr p denne mten, som det ble gjort for 1400 r siden. Og mange reportasjer har blitt skrevet om at denne typen slakting ikke er dyrevennlig. Denne typen slakting av dyr og de arabiske ordene har ikke noen betydning p kvaliteten p kjttet. Det ker ikke vitaminer eller proteiner og det reduserer ikke kolesterol i kjttet. Men det skal skje fordi det har skjedd fr. Og det har blitt en inntektskilde for imamen og for organisasjoner som Islamsk rd Norge som selger halal-stempel for 76.000 kroner.

Ok. Det betyr at kjttkakene som skal komme fra hovedkjkkenet skal vre av type halal-kjtt. Men nr mattralla kommer er det ikke bare kjttkakene som er halal. Men det er slik : 4 sm matbeholdere. Jeg pner frste som hvor det str halalmat, det er kjttkaker, helt greit. Neste matbeholder str det ogs halalmat p. Da jeg tar av lokket er det to kokte poteter. Matbeholder nummer tre som ogs har pskriften halalmat. Jeg pner den og det ligger det noen f kokte grnnsaker. I den siste boksen med halamat-merke er det brun saus. Ingen etniske norske medarbeidere reagerer. 

Ikke visste jeg om halal-poteter og grnnsaker. Hvordan dyrkes eller hstes disse potetene og hva brukes som gjdsel? Er det en imam som sitter og lese koranen for grnnsakene i keren?

jeg tenkte det er gjort en feil, eller at noen fra hovedkjkkenet setter ting p spissen og tuller med oss. Men nei, det kom hver dag de samme halal-potetene og grnnsakene fra kjkkenet. Dette beviser to ting, kravstore muslimer og dumsnille nordmenn.  

De halal-potetene minner meg om vre politikere og moskeene. I muslimsk land har hver mosk en imam. Imamen lever av almisser og leder fredagsbnn, leser koranen, vier folk og skiller folk. Hvis det er et religist sprsml gr folk til imamen. De guttene som ikke klarer fullfre videregende skole pga konomien eller intelligensen, slutter i 9.klasse og gr to r p madresse (islamskole). Etterp fr de turban og blir imam og sendt til ulike mosker. I gamle dager kunne de begynne etter folkeskolen (6. klasse).

Nr disse imamene kommer til Norge blir de behandlet som en prest som har fullfrt videregende og sju r p teologisk fakultetet p universitet eller menighetsfakultet. Den importe imamen fr statlig ln, mosken hans fr ogs statsttte. Imamen og hans mosk fr alle typer sttte til ulike anledninger. Imamen blir invitert til ulike politihus, media og departement for veilede og rdfres i alt mulig fra ungdomskriminalitet, integrering, hindre terror, hindre radikalisering og hindre kriminalitet.

Innlegget fortsetter under bildet. 

Oslo 20150224.Statsminister Erna Solberg (H) fr en omvisning i Islamic Cultural Centre sin mosk ved Tyenbekken i Oslo tirsdag kveld.Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Statsminister Erna Solberg (H) fr en omvisning i Islamic Cultural Centre sin mosk ved Tyenbekken i Oslo i 2015. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Dra til kulturdepartementet, familiedepartement og alle andre er pen og  imamen fr klippekort av NRK og alle andre TV- og radiokanaler. I muslimske land har vi hverken sykehus-imam eller fengsel-imam. Men her fr de mange tilbud. Den imamen som kommer her for lede bnn og lese koranen fr alle roller og blir satt p tronen fra frste dag. Han fr til og med besk av kongefamilien og de blir talsmenn for alle innvandrere og flyktninger som bor i Norge, uansett.  De fr roller de aldri ville ftt i de muslimsk landene (bortsett fra Iran etter Khomeini) og de utnytter den rollen maksimalt. Akkurat som pasienten som bestiller halal-kjtt fr halal-poteter og halal-grnnsaker i tillegg.

Og nest dag nsker han seg litt mer krydder og tilbehr. Imamen ser alle muligheter, hvorfor ikke? Hvorfor ikke mer penger? Hvorfor ikke mer makt? Hvorfor ikke strre mosk og hvorfor ikke strre oppmerksomhet?

En vertinne med manglende kunnskap om islam i kombinasjon med snillisme, naivisme og drlig samvittighet over kolonitiden, kan det vre noe bedre? De imamene og deres menighet blir prinsessen p erten, den minste ting og de blir krenket. De har erfart at offerrollen er best. Mer oppmerksomhet, mer makt og mer penger. Og de misbruker ord og begrep for parkere debatten og kritikken av islam og profeten. De vet at kritikk vekker tvil, og tvil har ikke plass i islam.

Kjkkensjefen m lese mer om halal-kjtt og politikerne m lese mer om imamens rolle. Kjkkensjefen trenger ikke sende halal-poteter og politikerne m stopp statssttten til mosken.