hits

desember 2016

Kvalm av nøytraliteten

Rektor ved Nylund skole opplyser at elevene skal synge julesanger, men ikke gå i kirken under årets juleavslutning. Foto: Google Maps

«- Tanken er en slags nøytralitet, sier FAU-leder Arvid Berentsen til Aftenbladet, som sier at skolens juleavslutning har vært et betent tema i flere år.»

Tanken er identitetløshet. Tanken er å miste alt som kjennetegner norske verdier og demokrati. For meg er denne nøytraliteten kvalmende. Hvordan kan man hate seg selv og sin kulturelle identitet slik at man vil erstatte alle ord som har med jul og julesanger, som er en del av den norske tradisjon, å gjøre. Hvorfor skal vi i helvete være så nøytrale? Vi bor i Norge og vi trenger den norske identiteten, det norske språket, den norske kulturen , den norske musikken og norske verdier.

Skolen har nå tilbakevist at de vil sensurere julesangene, men at dette kun ble diskutert innad på skolen. 

Hvorfor skal vi være nøytrale slik at hvilken som helst religion og farlige ideologier kan farge oss så fort. Det er ikke rart at 3000 nordmenn har konvertert. Det er ikke rart at norske ungdommer blir konvertert og dra for å bli IS-krigere, fordi deres identitet er borte. De har ingenting å stå for. Hver gang jeg snakker om hvor god norske mat er sier mine kollegaer «nei, vi har bare poteter og kålrabi» og de roser karri og sushi.

Innlegget fortsetter under bildet. 

Foto: Paul Weaver/NA Bilder

Hvis jeg sier jeg liker norske folkemusikk sier de «Nei, den hardingfela og hallingdans.» Og så beundrer de salsa og hiphop. Hvis jeg sier Norge er paradiset , sier de «Nei det er kaldt, Spania og Thailand er best». Norske verdier blir redusert til pinnekjøtt. Hvor kommer dette selvhatet hos etnisk norske fra? Hvor er deres patriotiske følelsene for landet sitt? Dere klarte å vise motstand mot tyskere og dere er stolt av deres historie. Nå tar dere flagget under foten og tråkker på det. Hvor er dere på vei? 

Les også: Jeg er for en sekulær skole, men vi må feire jul på skolen

Når en dame skriver «vi trenger ikke at de som kom til Norge lærer norsk, fordi engelsk er internasjonalt og vi må snakke engelsk» Når mange skoler går inn for å erstatte ord jul og nisse og julefeiring og sang med «nøytrale ord», er ikke rart at norske ungdommer blir identitetløse. Det er ikke rart at de som kom til Norge ikke vil lære norsk eller intrigere seg i det norske samfunnet.

Når etniske nordmenn har satt i gang en «utslettelse» av seg selv,  hvorfor skal andre bry seg med å bli integrert og få norske verdier? Nå er det nok av nøytraliseringen. Nå er det tid for en porsjon av det forbudte ordet «nasjonalisme» for å vekke etnisk nordmenn. 

Kjære rektoren på Nylund skole. Du kan hate deg selv, men du kan ikke hate Norge og norske tradisjoner og kulturen og språket. Jeg er her for å være i Norge, med kjøttkaker, med hallingdans, med hardingfela, med jul og julenisse. Jeg oppdrar mine barn og mine barnebarn til å synge julesanger av full hals, de gleder seg over julaften og julenissen. Og jeg gleder meg til julekonserten. 

Halal-poteter og norske politikere

Middagsmat på en tallerken. Kjøttkaker, poteter, saus, rotgrønnsaker og tyttebærsyltetøy. Et glass rød saft. Bestikk, kniv, gaffel og skje.Illustrasjonsbilde. Heiko Junge / SCANPIXNB Modellklarert.
Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix

Jeg har jobbet i helsevesenet siden 1991, på ulike steder fra sykehjem til somatikk, rus og psykiatri. På de ulike stedene kommer middagen fra et hovedkjøkken. Vi serverte den og pasientene spiste. Det var store matbeholdere som inneholdt hovedretten og tilbehør. På sykehjemmet eller i geriatrien kom det «puré-mat» til dem som hadde dårlig tenner.

Eller hvert ble det mer variasjon med laktosefri og glutenfri mat. Senere også vegetarmat. Og noen ganger hadde vi pasienter fra muslimske land som de sa de vil ha vegetarmat eller kylling.

Men de siste to-tre årene kom det noe nytt. Halal-mat. Og hva er halal-mat?  Muslimer spiser ikke svin, helt ok. Det er mange andre typer kjøtt som de kan spise, men halal er kjøtt fra dyr som før slakting blir velsignet av en imam (mullah) . Han legger hånden på hodet til dyret og sier noen vers fra koranen. Så blir dyret slaktet på den måten det skal. Dette er også ok.

Men vi er i år 2016, og spiser hamburger og pizza. Og så skal det slaktes dyr på denne måten, som det ble gjort for 1400 år siden. Og mange reportasjer har blitt skrevet om at denne typen slakting ikke er dyrevennlig. Denne typen slakting av dyr og de arabiske ordene har ikke noen betydning på kvaliteten på kjøttet. Det øker ikke vitaminer eller proteiner og det reduserer ikke kolesterol i kjøttet. Men det skal skje fordi det har skjedd før. Og det har blitt en inntektskilde for imamen og for organisasjoner som Islamsk råd Norge som selger halal-stempel for 76.000 kroner.

Ok. Det betyr at kjøttkakene som skal komme fra hovedkjøkkenet skal være av type halal-kjøtt. Men når mattralla kommer er det ikke bare kjøttkakene som er halal. Men det er slik : 4 små matbeholdere. Jeg åpner første som hvor det står «halalmat», det er kjøttkaker, helt greit. Neste matbeholder står det også «halalmat» på. Da jeg tar av lokket er det to kokte poteter. Matbeholder nummer tre som også har påskriften «halalmat». Jeg åpner den og det ligger det noen få kokte grønnsaker. I den siste boksen med «halamat»-merke er det brun saus. Ingen etniske norske medarbeidere reagerer. 

Ikke visste jeg om halal-poteter og grønnsaker. Hvordan dyrkes eller høstes disse potetene og hva brukes som gjødsel? Er det en imam som sitter og lese koranen for grønnsakene i åkeren?

jeg tenkte det er gjort en feil, eller at noen fra hovedkjøkkenet setter ting på spissen og tuller med oss. Men nei, det kom hver dag de samme halal-potetene og grønnsakene fra kjøkkenet. Dette beviser to ting, kravstore muslimer og dumsnille nordmenn.  

De halal-potetene minner meg om våre politikere og moskeene. I muslimsk land har hver moské en imam. Imamen lever av almisser og leder fredagsbønn, leser koranen, vier folk og skiller folk. Hvis det er et religiøst spørsmål går folk til imamen. De guttene som ikke klarer å fullføre videregående skole pga økonomien eller intelligensen, slutter i 9.klasse og går to år på madresse (islamskole). Etterpå får de turban og blir imam og sendt til ulike moskéer. I gamle dager kunne de begynne etter folkeskolen (6. klasse).

Når disse imamene kommer til Norge blir de behandlet som en prest som har fullført videregående og sju år på teologisk fakultetet på universitet eller menighetsfakultet. Den importe imamen får statlig lån, moskéen hans får også statstøtte. Imamen og hans moské får alle typer støtte til ulike anledninger. Imamen blir invitert til ulike politihus, media og departement for å veilede og rådføres i alt mulig fra ungdomskriminalitet, integrering, hindre terror, hindre radikalisering og hindre kriminalitet.

Innlegget fortsetter under bildet. 

Oslo 20150224.Statsminister Erna Solberg (H) får en omvisning i Islamic Cultural Centre sin moské ved Tøyenbekken i Oslo tirsdag kveld.Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Statsminister Erna Solberg (H) får en omvisning i Islamic Cultural Centre sin moské ved Tøyenbekken i Oslo i 2015. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Døra til kulturdepartementet, familiedepartement og alle andre er åpen og  imamen får klippekort av NRK og alle andre TV- og radiokanaler. I muslimske land har vi hverken sykehus-imam eller fengsel-imam. Men her får de mange tilbud. Den imamen som kommer her for å lede bønn og lese koranen får alle roller og blir satt på tronen fra første dag. Han får til og med besøk av kongefamilien og de blir talsmenn for alle innvandrere og flyktninger som bor i Norge, uansett.  De får roller de aldri ville fått i de muslimsk landene (bortsett fra Iran etter Khomeini) og de utnytter den rollen maksimalt. Akkurat som pasienten som bestiller halal-kjøtt får halal-poteter og halal-grønnsaker i tillegg.

Og nest dag ønsker han seg litt mer krydder og tilbehør. Imamen ser alle muligheter, hvorfor ikke? Hvorfor ikke mer penger? Hvorfor ikke mer makt? Hvorfor ikke større moské og hvorfor ikke større oppmerksomhet?

En vertinne med manglende kunnskap om islam i kombinasjon med snillisme, naivisme og dårlig samvittighet over kolonitiden, kan det være noe bedre? De imamene og deres menighet blir prinsessen på erten, den minste ting og de blir krenket. De har erfart at offerrollen er best. Mer oppmerksomhet, mer makt og mer penger. Og de misbruker ord og begrep for å parkere debatten og kritikken av islam og profeten. De vet at kritikk vekker tvil, og tvil har ikke plass i islam.

Kjøkkensjefen må lese mer om halal-kjøtt og politikerne må lese mer om imamens rolle. Kjøkkensjefen trenger ikke å sende halal-poteter og politikerne må stopp statsstøtten til moskéen.