hits

november 2017

Moskeenes svartebrs

I lpet av de siste rene har vi ftt mange moskeer og islamske bedehus rundt omkring i Norge. Til og med 60 moskeer og muslimske bedehus i Oslo og Akershus. rsaken er at alle muslimer ikke kan tilhre bare en og samme moske. Vi har Shia og Sunni muslimer og hver av dem har sine grener innen islam.  

Og dessuten vil hvert land ha sin egen moske g til. S det er ikke rart at antall moskeer har blitt s stort.

Moskeene er ikke bare forsamlingssteder eller steder hvor folk ber, men etter sharialoven som moskeene er lojale mot, har de ogs ulike inntekter:

De fr statssttte etter antall medlemmer. Verken den norske stat eller kommunene har oversikt over om oppgitt antall medlemmer stemmer med virkeligheten eller ikke, eller om mange av dem har vrt bare en gang i moskeen og tilfeldigvis har skrevet navnet sitt der, eller hvor mange av dem er dde for lenge siden, eller om mange av dem  bor i andre land enn Norge, eller hvor mange av dem som har vrt p besk hos sin familie og da ble skrevet inn i medlemslisten av sin familie.

Saudi-Arabia og Iran konkurerer med hverandre om sttte sine tilhengere i andre land gjennom overfre penger til sine moskeer som propaganda i Norge .i hvert fall til en del moskeer, men ikke alle som fr sttte fra de to landene.

Zakat. Zakat kan oversettes med almisser og er en av islams fem syler. Zakat al- mal betyr skatt eller obligatoriske almisser. Zakat er basert p inntekter og verdien av all ens eiendom. Det er vanlig med 2,5 prosent. Det er Gud som har plagt alle muslimer betale Zakat. Den gr til fattige muslimer, konvertitter og imamer.

Ved alle muslimske begravelser m familien betale til imamen som deltar i begravelsesseremonien.

Alle vielser. Vi vet at alle muslimer m bli viet i moskeer for bli godkjent av familien og miljet, for at de skal bli halal for hverandre.

Ved alle skilsmisser m begge parter betale til imamen. Jeg har selv betalt ved min skilsmisse i moskeen.

Navnedagen. Nr et barn blir fdt, bres barnet til imamen og det er nesten som nr et barn blir dpt.

Hvis man synder, for eks. hvis du ikke faster en dag eller flere dager i ret. Vi kunne tidligere lese i avisene om store summer p over 70.000 kr for en ramadan mned hvis man ikke fastet.

Ved andre synder. Hvis du har samleie med kona mens hun har menstruasjon m mannen betale til imamen. Eller hvis man har drukket alkohol eller gjort andre synder. Guds rike er bare kjp og salg. Rike personer har business billetter til paradiset..

Det er ingen registrering i forbindelse med de 8 punktene som er nevnt. Pengenr ble betalt i form av kontanter. De blir verken registrert eller rapportert, og det blir ikke betalt skatt av de svarte pengene. Det er forbausende at ikke en norsk representant kan vre ansatt i hver moske for ha oversikt over imamenes og moskeenes svartebrs. Det er svarte inntekter. Ofte skjer vielser og skilsmisser i imamens hus, ikke i selve moskeen. Det fres ingen registreringsdagbok over alt som foregr i en moske. Mange moskeer praktiserer sharia lov og svarte penger. Hvorfor har staten ikke samme kontroll over moskeene som de har over kirken? Vi har sett mafiagjenger i IRN og de som drev i mange r med ulovlige inntekter i form av halal- og haram- kjtt og mye annet? De mistet sttte. Bra. Men hvorfor m de ikke gi pengene tilbake til staten? Hvorfor har ingen kontroll og oversikt over imamenes eiendommer i Norge og i utlandet? 

 

.

Norske moskeer overser norsk lov

Min venninne er i 60-rene og vi kommer fra samme land. I Iran praktiseres sharia, hvor mannen har rett til skilsmisse, men ikke kvinnen. Uten mannens samtykke er det umulig f skilsmisse. Men min venninne og jeg bor i Norge. Vi fler oss trygge p at her er det norsk lov som gjelder for dem som bor i dette landet. Vi var i god tro inntil min venninne traff sitt livs kjrlighet.

Hun har vrt skilt fra sin mann i nesten 10 r, og eksmannen er mesteparten av ret i hjemlandet sitt. Han kommer bare til Norge for vise seg frem, slik at han mister ikke pensjonen og bosttte. Ellers er hans liv, firma og penger i hjemlandet.

Min venninne reiste ogs en gang i blant to uker til hjemlandet for beske familien. Etter at hun traff sin nye mann kan hun ikke reise til hjemlandet. Min venninne, er skilt etter norsk lov, men i Iran er hun ikke skilt. For bli registrert som skilt i hjemlandet m skilsmissen skje i en mosk og hos en imam. 

Hun har henvendt seg p telefon til den iranske ambassadren for registere sin skilsmisse, men de trenger papirer fra moskeen. Hun har ringt til moskeen, men de sier at hennes mann m vre tilstede og gi samtykke til skilsmissen. Moskeene kan ikke skille henne fra mannen med bakgrunn i norske skilsmissepapirer.

N har det gtt over seks r fra hun ble skilt fra sin iranske mann i Norge etter norske lov, fortsatt aksepterer ingen mosk i Norge norske skilsmissepapirer.

Og n har hun truffet en mann som hun er forelsket i. De vil bo sammen, men hun er redd for at hennes mann skal finne ut av det nr han kommer til Norge. Fordi hennes eksmann har beholdt makten over hennes liv ved ikke komme til en mosk i Norge for skille seg. 
Hvis min venninne reiser til hjemlandet, hvor er hun ikke skilt fra sin mann, kan hennes eksmann nekte henne reise til utlandet. Fordi i et land som styres av sharia m man ha skriftlig tillatelse fra sin mann, slik at man kan f pass eller reise til utlandet.

Jeg snakker om et land hvor kvinner ikke kan reise til annen by eller bo p hotell uten at de har tillatelse fra sin mann. S min venninne kan aldri reise til sitt hjemland p grunn av denne trussel fra eksmannen sin. Hun er ikke den eneste som sitter i saksa fordi norske moskeer ikke aksepterer norsk lov og praktiserer sharia over norske lov. Mange kvinner med utenlandsk bakgrunn har samme problemet.

Dette er ikke noe nytt og det som er rart er at denne praksisen fra moskeer i Norge har pgtt lenge, uten at den norske stat eller vre politikere stiller krav til alle moskeer i Norge om at de m godkjenne norske skilsmisse. At en kvinne kan henvende seg til en mosk og f skilsmisse basert p sin norske skilsmisse uten at hennes eksmann er tilstede.

Det er vanskelig for mange etnisk norske oppfatte dette problemet, men denne sharialov-praktiseringen i norske moskeer hindrer mange kvinne leve sitt liv fritt eller kunne gifte seg p nytt. 
Jeg hper noen av politikere leser mitt innlegg og forstr problemet. Det er ikke bare at disse kvinnene ikke kan reise til hjemlandet sitt siden deres norske skilsmisse er ugyldig.  Ogs i Norge fr de problemer fra egne landsmenn som bor her, fordi de har vanskeligheter med godta en skilt kvinne som ikke har papirer fra en mosk.   

Harald Stanghelle skriver i dag i Aftenposten Norge er vrt liberale lille land, men det er ogs et land der det finnes miljer der tvang er en helt naturlig del av kultur og religion.. Det er godt sagt. Norske moskeer en ett av disse miljene. De driver en egen stat i staten og de praktiserer sharia overfor norsk lov.

Det er viktig at Norske moskeer som fr statsttte praktiserer og aksepterer norsk lov. 

Kropp og sjel

Maria (Alexandra Borbly) og Endre (Gza Morcsnyi) i filmen Om kropp og sjel (Foto: Arthaus)

Noen ganger ser man en film, leser en bok, treffer en person eller er et sted og man opplever noe unikt, noe som setter seg dypt i hjerte og i sjel. Noe du tar med deg videre, som en del av deg. I ulike sammenhenger tenker man p det. De er ikke kortvarige opplevelser eller underholdning, men de preger deg p en positiv mte. Nr du tenker p det du opplevde med boken, med filmen, med reisen eller med personen kan f deg til tenke over livet ditt, dine opplevelser, f en bekreftelse p om du har gjr rett eller galt. Man tenker p den korte opplevelsen og fr et ubevisst smil eller man blir melankolsk.

Om kropp og sjel er en slik film. Man ble sittende i stolen og tenke hvordan kan to mennesker drmme den samme drmmen? Hvordan kan to ensomme mennesker, hvis liv har blitt en lidelse, treffe hverandre under brutale omstendigheter og bli bundet sammen av sine felles drmmer?

Og i denne filmen er mennesket dyret og dyrene er menneske. Hovedpersonene er slaktere, de som hver dag gr gjennom slakteriet og kjenner p slaktede dyr. De blir hjorter i sine drmmer i en skog som er dekket av sn, der de kjrtegner hverandre, er fortvilet og deler de trre bladene som finnes under snen.

Dyrene som blir fraktet og er tett plassert p slakteriet, de som fler at dden nrmere seg med soloppgangen. Dden gr i slakterens skritt. Og de venter med stor yne, fulle av angst og de ser gjennom sm sprekker i stallen nr slakteren kommer. De minner meg om barna i Syria og Palestina og jeg kjenner p deres redsel for bombeflyene.

Og da dyrene er slaktet, hvordan de glassaktige ynene ser p deg fra kinolerretet.

Glassaktige dde yne som inneholder tusen ord. Du har tatt livet av deg selv, ikke av dyret. At slakteren slakter en del av seg selv, fordi han er glad i dyret ogs, men m gjre jobben. Du kan ikke jobbe p et slakteri hvis du ikke er glad i dyr sier personalsjefen til en som er jobbsker.

Menneskets fortvilelse over livet, over sine flelser og sin frykt for mte kjrligheten er hovedtemaet i filmen. Frykten for mte kjrligheten, for se seg selv naken, for dele sin sjel med et annet menneske og redselen for svik er like stor som angsten i dyret fr slakteren kommer. 

Musikken passer godt med filmen, What he wrote med den unike stemmen til Laura Marling f deg til sitte lenge i stolen i kinosalen etter at filmen er ferdig.

Filmen Om kropp og sjel anbefales sterk til deg for bli kjent med deg selv. 

 

Er Gud en drittsekk?

Interior of St. Vitus Cathedral, Prague, Czech Republic

For noen dager siden satt jeg sammen med en kvinnelig teolog. Hun har en viktig stilling i kirken. Vi snakket litt om ting som man prater om under et frste mte til en kort lunsj. Hun sa av og til tenker jeg at Gud er en drittsekk

Jeg fikk sjokk. Hrer jeg riktig? Kan en teolog si slikt? Til og med jeg som er religionskritiker kunne ikke tenke meg si snt. 

Jeg har riktignok tenkt dette i mange sammenhenger, for eksempel:

  • Nr min unge sster dde av kreft og jeg trodde at Gud kom til  hjelpe henne, at hun skulle bli frisk.
  • Nr mine venninner ble voldtatt natten fr henrettelse i iransk fengsel.
  • Nr Irak-krigen begynte og jeg s hvordan bombene falt p hus der barn bor.
  • Nr Fallujah som var en stor by med 300.000 menneske ble bombet med sennepsgass fordi de skulle finne Saddam, satt jeg tre netter vken og grt for folket der.
  • Nr Libya ble bombet dag og natt og jeg kunne se barn bli drept, hus bli revet, og sykehusene bli delagt. 
  • Nr det palestinske folk ble murt inn p Gaza-stripen og de ble evige fanger.
  • Nr rike sjeiker reiser til flyktningleire for kjpe jenter p 9 og 10 r.
  • Nr homofile blir kastet ut fra hyden bare fordi de er homofile.
  • Nr sm barn blir voldtatt av sine nrmeste.
  • Nr Kristoffer ble drept av stefaren sin.
  • Nr kvinner blir steinet. 

Da tenkte jeg at Gud er en drittsekk.

Men:

Jeg torde ikke si det hyt fordi min muslimske bakgrunn holder meg i redselen for Gud. Men nr en prest formulerer seg slik, forstr jeg hvordan islam er tilbakestende.

Hvordan kan kristendommen bevege seg og utvikle seg gjennom forskning, film, satire og kritikk? Er europeiske folk mer intelligente enn folk fra fra muslimske land? Det er umulig.

Hvordan kunne Gaute Gunleiksrud for mer en tretti r siden si Jeg grter inne meg nr noen gjr evangeliet  identisk med kampen mot de homofile. Det er galt. Nr jeg leser om den lovende fag-teologen fr jeg gsehud, hans kloke ord fr meg til grte. En prest kan formulerer seg slik. 

Nr paven i fjor ba om unnskyldning for det kirken hadde gjort mot kvinner og homofile, faller jeg p kne for denne mannen, for hans tro og for hans bevissthet .

Hvilken imam eller aytollah har sagt noen liknende p tusen r? De preker om hat og jihad, de preker om kvinneundertrykkelse og synd og Gud er stor. De tror  det er Vestens skyld at deres land er fattige og korrupte. De kan ikke se hvor feilen ligger.

Hvorfor har to religioner s forskjellige menneskesyn? Svaret er hos profetene. Jesus kamp var basert p bevissthet. Han ble korsfestet for sin bevissthet. Hans kamp var skille mellom religion og tro. Fordi de jdiske religise lederne delte makten med keiseren. De var en elite med stor makt over samfunnet. 

Med Muhammed er det motsatt. Fra begynnelsen prvde han kombinere makt med tro. Slik at islam ble en maktfaktor som skal styre individets liv hvert eneste sekund. Han skaper kontroll gjennom ritualer som etter hvert blir en slags tvangstanke og tvangshandling hos muslimer.

Han kontrollere individet for kontrollere hele samfunnet. Profeten brukte alle barbariske metoder for skaffe seg makt. Men Jesus er motsatt, han gir seg, brer korset og dde p korset uten medlidenhet for seg selv, uten motstand , uten forsvare seg. Han giftet ikke seg med sm jenter, han ledet ikke krig, kappet ikke hoder. Kvinner er alltid rundt ham, de er blant hans apostler.

Det er mange voldelige vers i bibelen og det er mange vers om kvinneundertrykking, men bibelen er skrevet av apostlene etter Jesus og de bruker korsfestelse for f hevn. Peter er en av de som hatet kvinner. Og senere gr kirken mot det som var hele budskapet for Jesus. Kirken vil ha makten. S blir de kvinnelige apostlene borte fra evangeliet og kvinnene-apostlene blir sensurert og etter hvert borte fra malerier og kunst.

Men denne kirken, som er opptatt av makt, gr gjennom en renessanse og utviklet seg slik at den blir mer og mer pen for individets frihet.  Eller Europa gjennom tiden etter renessansen klarer redusere kirkens grep p folks liv. Og i dag er kristendom en tro, en privat sak, men islam har gtt motsatt vei . En tilbakestende religion som etter 1979 har hatt regresjon til under Muhammeds tid hvor man drmmer om islams storhetstid.

Tanker

Jeg fyller badekaret og legge meg i, holder meg under vannet og holder pusten s lenge jeg kan. Hret sliper ansiktet og danser i vannet som tusen vis av meitemarker. Jeg prver holde posten s lenge jeg kan. jeg fler meg trett, og vektls. Jeg pner ynene under vannet og ser opp i rommet, p taket, p veggene og tenker p de 68 rene som har gtt, s fort. Et liv uten at jeg levde det.

Jeg setter meg opp, ta en pust og tenker p 68 rs kamp for frigjre meg, fri gjre meg fra mannen, fra ekteskapet, fra rs-kulturen og fra religionen. Og jeg tenker er jeg fri n? Virkelig er jeg fri? Jeg fler at jeg i alle disse rene bygget p et stort luftslott.

Jeg gikk langs en endels gjrmete vei gjennom en mrk natt. Og ble sliten. Har gtt i denne veien 68r x 365 dager x 24 timer. Og hvor er jeg n?  Hva jeg ser n?  Hva er vitsen med fortsette noen r til?

Jeg fler at Jeg var Don Quijote. Alt hadde jeg innbilte meg, kampen for friheten. Bare bedrag. Soldatene var vindmller og hesten jeg red var ikke den arabiske hesten som jeg trodde, men en gren, en trepinne. Jeg hadde tapt kampen fra den dagen jeg ble fdt, navn dagen da far bar meg til moskeen og imamen la leppene inntil re mitt og sa Gud er stor, kampen var tapt, fordi livet hadde begynt med den strste lgn.

For eksisterer Gud? , og hvis Gud likevel var til, kunne han ikke redde meg eller hvert eneste menneske.  Jeg var barbeint og trst under et sterk sol,  jeg s en oase , lp mot den for finne skygge og drikke kald vann, men alt var en luft-speiling.  Friheten var en illusjon.

Hver gang jeg lukker yne mine og tenker p alle som jeg traff p min vei i 68 r x 365 dager x 24 timer, ble ansiktene rundt meg deformert og forandrer seg til ubehagelige, skumle tryner. Hver natt drmmer jeg om sm rde fisker som sprekker. Fordi det er masker. Ingen er seg selv.

Fiskene er de personene som kunne ha trygget meg , de som var glad i meg og jeg var glad i dem. De som sviktet meg for de skulle vre rbare i en reskultur. Barndommen med min gode far med den gr barten som alltid hadde noe i sin hnd til meg hver gang kom han hjem. Noen dufte narsisser som nylig hadde sprunget ut, grnne rosiner , noen druer i et sjal, eller den frste modne vannmelon fra keren vr.

Mor med det hvite skjerfet, store smilende yne, og lepene som hadde mage eventyr fortelle oss. Hun luktet Jasmin, fersk brd og kjrlighet. Huset som lukter fortsatt i mine minner rosen saft og trket leire under regn. Granat eplene i alle farger og strrelse som pyntet hele hagen rundt huset som tusen kinesiske lykter.

Kveldene var en blanding av lyden av husdyr, bjeller og opplesning fra Hafez og shahname (kongelig brev. Persiske mytologi) dikt.  Brdrene de var mine beskyttere og senere var de mine voktere, rs voktere.

Mine sstre, de var s snille at de kunne fle nr sm fisker hostet i bassenget, og de delte sitt hjerte med sultene kattunger. Alt er borte. Barndommen gikk fort. Ungdommen husker jeg ikke noe av, fordi jeg hadde ingen ungdom. Jeg hadde hoppet over det. Jeg visste ikke hva det er vre ungdom. rs-kulturen hadde stjlet ungdommen min.  

Men bli voksen husker jeg, fordi det er arr etter arr og de sitter fast og jeg husker alle mine kamper for hindre et nytt sr, et nytt arr.  Under flukten og ble jeg en kattemor som tokk ungene i naken og rmte for redde dem. Har jeg reddet dem? eller ?

jeg tokk en avgjrelse p veiene av mine barn uten si til dem?  Jeg tokk fra dem alt som kunne vre deres?  Familie, naboer, lukten, landet, alt som de hadde arvet gjennom generasjonen. Og hva jeg har gitt dem tilbake?

Og nytt land, nytt sprk, nytt duft, nytt folk, nytt etter nytt. Begynne p null og bygge og bygge for vise at du kan. At du trenger ikke sosial kontoret. For lre dine barn at de m st p egne bein.

Og de ble voksene, og de fikk barn selv, men nrheten ble borte. De trenger ikke fortelle meg noe om sine tanker eller jobben eller livet. Det ble en smerte full taushet p kort avstand. De er i livets runddans med jobb, barn, trening, kona og nye familie. Og jeg vil ikke bli en byrde for dem.

Og mennene som kom og de var fasinert og de fasinerte, men nr vi tokk av maskene var det ikke mer fortsette, fordi ingen av dem liknet p min far. De var falske som deres kjrlighet til kvinner. De hatet sin mor.

68r x365 dager x24 timer har gtt. Far og mor er borte for lenge siden. Hjemmet mitt er borte for lenge side. Borgen er borte og tomta er solgt, noen av mine ssken ligger i graven og noen er slitne med alderen.

Mennene som hang halskjeder av kyss p halsen min er borte. Og jeg fler at jobben er gjort. N Don Quijote m se at soldatene var ikke soldater og hesten var bare en gren. Armene er slitne, kampen er ferdig og friheten er illusjon. Livet likner p vre p Dovrefjell. Og du sier til deg selv i dag skal jeg oppn denne toppen, skal g s lang til denne toppen og du gr og gr og nr du er kommet ditt du skal, ser du neste topp og m g videre .

De er topper med ulike hyder dekket av lav i ulike farger. De er i det uendelig, og du har gtt hele dagen til langt p natt, og tilslutt ser du bare ei flat mark med en kiste. Og du kan ikke tilbake og du m fortsette videre men nr du nr kisten er det umulig si. Bare g smil, bare fortsette fordi i hvert fall etter 68 r x365 dager x24 timer har du forst at friheten er illusjon fordi du er menneske. Og du er omgitt av mennesker.

 I dag er bursdagen min, jeg farger hret som har blitt grtt, henger rde redobbe i reflippene som har blitt lengere med rene og se meg i speilet. Jeg smiler fordi ynene har blitt svakere og kan ikke se livets spr i mitt ansikt. Jeg tenker p da jeg var barn og farget leppene mine med rde rosekroner og tok p meg mor sko ???.

 

Islam hindrer demokratisering av Iran . Del. 2.

Islam er et helhetlig politisk og juridisk system som regulerer alle muslimer liv fra vugge til grav om det ikke blir hindret med makt. Islam former og strukturer hverdagslivet inne i huset og utenfor det. Og gjennom dette systemet dannes en felles muslimsk identitet. Lojaliteten er ikke knyttet til etnisitet, geografi, sprk, yrke eller klan, men bare til islam. Det er en sterk identitet.

Blir en muslim krenket et sted i verden, blir man krenket selv langt borte. Islam er et fellesskap, en umma.  Straffereaksjonene mot apostater og konvertitter er sterk. Frafall fra den muslimske enheten har historiske blitt sammenlignet med hyforrderi. Verden deles inn i dar al -islam ? islams hus ?  og dar al-harb ? krigens hus ? territorium mot muslimer, mot Allah.

Ved tre ut av det muslimske fellesskapet ? ummaen -, svekkes enheten og samholdet mellom alle som bekjenner seg til islam. At man gr ut fra dar-al-islam betyr at man gr inn i dar-el harb. Islam skaper en flokk av alle muslimer, et felleskap. Dette hindrer integrering i de samfunnene som muslimer flytter til. 

Kontroll med kvinnene er ogs helt sentralt. Kvinnene er en felles re for den muslimske enheten. De skal ikke giftes bort til ikke-muslimer. Fra ni-rs alderen er de kvinne nok til vekke begjr hos en mann uansett aldersforskjellen. I grunn de blir barn i hele livet uten mulighet til vokse. Aldri kan de vre myndige uansett alder eller utdanning.

Det er viktig f kontroll over befolkningen i den islamske enheten. Den kontrollen begynner i hjemmet og i det daglige livet. Kontroll over mdre er kontroll over samfunnet. Denne kontrollen skjer ved bruk av sverdets makt eller prekenens makt.  Fordi det er kvinner som fder barna og oppdrar barna.

Den befolkningsgruppen som sitter med den beste fdselsraten, og som lykkes med videreformidle sine verdier, vinner ? s enkelt er det, har Michel Houellebecq sagt.

Tenk etter 

Vi ser at islam er p fremgang i mange land. Iran hadde vrt gjennom sekularisering i hundre r, og hadde en moderne grunnlov basert p den franske. 1979 ble alt over natten forandre til islamsk stat, med Sharia som grunnlov. Og hijab ble obligatorisk.

Irak under Sadam Hussein opplevde en periode sekularisme, med likestilling for kvinner og et moderne samfunn. I kjlvannet av kaoset i 2003 tok islam over og kvinnenes situasjoner ble forverret. Hijab og svart heldekkende chador er n tilbake i deler av Irak.

Libya: Under Muhammad Gadafi ble landet modernisert, hijab ble borte og kvinner var i alle yrker og til og med i militret. Hvordan er det n? Islam p plass og uniformen er der.

Tunisia: Under Burqiba regime ble hijab forbud og kvinner var likestilt som menn. N er hijabforbudet borte og situasjonen for kvinner er verre i de sm byene spesielt.

Afghanistan: Under Mohammad Zaher Sjah og den sovjetiske okkupasjonen var det sekularisme og begynnende kvinnefrihet. S kom Taliban.

Tyrkia: En sterk sekulr stat ble bygget under Kemal Atatrk. Med forbudt mot hijab og barnebruder. Hvordan er det n? Folks frihet gr tilbake og islam krever stadig mer plass.

Hva med Europa?

N har det kommet millioner av muslimer til Europa. De fder flest barn, og er de som er flinkest til  videreformidle og kreve plass for sine verdier. Hva skjer hvis de fr politisk makt gjennom et demokratisk valg? Nr et muslimsk parti vinner valget i et av disse landene, blir det fortsatt demokratisk og sekulrt?

Er det mulig at bjrnen vil vkne ogs her? Er det bare en ren hypotese? Er de som advarer paranoide alarmister? Min mor pleide  so at man aldri skal la en slange vokse i ditt jakkeerme. Men Europa har festet slangen i sitt.

Vi har opplevd den sovende bjrnen i mange land, og jeg har personlig erfart hvordan han vkner og hva som skjer da.

Min erfaring er at de islamske lrde uansett om de har sjiia eller sunni bakgrunn drmmer om en kalifatstat og stortiden under Muhammad og like etter ham. De har hatt makten over samfunnet i ulike land i over tusen r. 

Men vanlige muslimer tenker hverken p kalifat eller hva dette innebrer. De flger islam etter fatwaer fra de islamske lrde, Ayatollaher og imamer. Den iranske befolkning var muslimer, men vi var ikke klare over faren fra islam. Vi hadde ikke tenkt p bigami, eller hijab, barnebrud eller steining. Islam var for oss omtrent som kristendom er i vestlige land. Etter 1979 har vi forsttt at islam er en politisk ideologi som nr den fr makten sletter individet totalt. For n makten m islam frst og fremst kontrollere familien, den minste enheten i det stor islamske enhet. Og de kan kontrollere familien gjennom kontrollere kvinner. De fder og de oppdrar.

Hvorfor ser vi ikke hvor farlig bjrnen er? Hvorfor ser vi bare bamsen, men ikke de skarpe tennene? Jeg er redd for bjrnen fordi jeg er her i Norge, og hver natt drmmer jeg om mitt land, Iran fr 1979.

 

Islam er en hindring for demokratisering i iran.

Muhammedanerne erobrete Det persiske riket i 630 og den siste Sasanidekongen, Yazdagir 3 ble drept i 651. Etter denne tid har islam aldri helt sluppet taket i mitt hjemland. Det har vrt flere forsk p modernisering, men det har aldri fullt ut lyktes. Islam virker alltid komme tilbake, selv etter tir med oppmykning og sekularisering.

 

Rundt 1500 startet en tid med diplomatiske forbindelse til mange land i Europa og sjiismen ble statsreligion. I 1906 Persia fikk frste nasjonalforsamling, og demokratiske selvstyrekomiteer oppstod rundt i landet. I 1925 ble Reza keiser under navnet Rezah sjah Pahlavi.

Han slo hard til mot alle motstandere og satte i gang reformer for omdanne Persia til en moderne stat. Han drev et energisk reformarbeid etter tyrkiske mnster. Han arbeidet ivrig med vekke til live ekte, frislamsk kulturelle tradisjoner.

 

Slik som det er i Europa og Norge i dag, var det kleskoden som var tema. Og isr gjaldt det hvordan kvinnene skulle g kledt. Reza sjah Pahlavi og senere hans snn mtte tilsidesette islamske ledere for kunne frigjre kvinnene fra hjemmet.

 

Det frste var frigjre iranske kvinner fra chador, det svarte heldekkende slret. Soldater gikk rundt landet og delte ut hatter og kper til kvinnene og de brente slrene. Det ble obligatorisk barneskole uansett kjnn. Veier, helsevesenet og post ble etablert, rettssystemet ble etablert. Mange studenter ble sendt til Europa for studere. Islam var fortsatt statsreligion, men islamske ledere ble skviset ut fra tronen og henvist til moskeene.

Reformer, kupp og turbulens

I rene mellom 1949 og 1951 vokste det frem en massebevegelse for nasjonalisering av oljeindustrien i Iran ledet av den folkekjre statsministeren Muhammad Mossadegh. Han var klar over at islam og den sjiitiske tro har dyp rtter i iranske samfunnet. Han gjorde sitt beste for opprette et hjertelig forhold til det religise samfunnet. Han klarte f sttte av den innflytelsesrike Ayatollah Kashani i oljenasjonalisering. Men Kashani stilte krav om vre involvert i regjeringens viktigste saker, som valg av kabinetts medlemmer og at ayatollaens to snner f fortrinnsrett i deres bud om valg til underhuset.

Mossadegh betraktet Kashanis krav som uetisk, ulovlig og udemokratisk. Kashani ble rival til Mossadegh og samarbeidet med en annen ayatollah, Behbahani. De to innflytelsesrike ayatollahene kalte kvinnenes stemmerett et angrep p islam. Mossadegh mtte ogs kjempe mot den radikale gruppen Fedaian-e Islam ledet av Navvab Safavi.

Denne organisasjonen hadde en historie for bruke terror for bane vei for etablering av en islamsk regjering i Iran. De hadde allerede myrdet flere intellektuelle og politiske personer. De krevde at. regjeringen implementerte Sharia, pla kvinners kleskode (hijab), skulle f ut alle kvinner som jobbet i regjeringen, forby produksjon av alkohol og gjre offentlig bnn obligatorisk. Mossadegh, som var sterk imot en religis stat, nektet deres krav. De truet med myrde ham.

Samarbeidet mellom de fiendtlige islamske fraksjoner og sjahens tilhengere, samt britisk og amerikanske konspiratorer, var en ddelig kraft for Mossadeghs regjering. De endte med CIA-kuppet 19. august 1953, som drepte det unge demokratiet i Iran og bygget et diktatur.

Noen dager senere sa Ayatollah Kashani til en egyptisk reporter at iflge den rverdige loven om islam, er staffen for den som forrder jihad i stillingen som landets ver befalende, (Mossadegh) dden.

Etter kuppet utryddet sjahen kommunistene og sine motstandere i partiet som Mossadegh var medlem av. Sjahen mtte fortsetter modernisering av landet med jernhnd. Og det ble ikke Sharia i Iran. Domstolene basert p iranske grunnloven ble styrket. Og islamledere mtte tilbake til moskeene og vente til neste mulighet. Kvinnene fikk stemme rett i 1962.

Leken med bjrnen

Sjahen var klar over islam og de muslimske lrdes innflytelse i samfunnet. Han prvde pne opp kanaler for dialog. Ikke ulikt det norske politikere forsker. Han beskte hellige steder, deltok i islamske seremonier, og bevilget penger til utbygning av nye moskeer rundt i landet. Han begynte leke med bjrnen. Fordi han var sikkert p at aldri Iran kunne vende tilbake til de islamske tradisjonene. Han levde med andre ord i en villfarelse.

 

Kvinner med vestlig klr var over alt i denne tiden, de studerte, jobbet hvor som helst, bigami var forbudt, aldersgrense for ekteskap var 18 r, prevensjon og abort var vanlig, mange iranere levde i samboerskap i de store byene. Kino, teater, opera, dans, musikk, kunst var i full blomstring. Moderne domstoler styrte rettsvesenet, helse og utdanning var i utvikling.

 

Restauranter og alkoholservering var tillat. Bker, aviser, tv kanaler var det mye av. Alt var tillat bortsett snakke negativ om monarkiet. Iranske pass var godkjent over alt. Iranere var velkommen til andre land. Den islamske bjrnen var helt ut av syne.

 

Korrupsjon og forfall

Sjahen var s sikkert p sin makt at han begynte overse sine stttespillere, som USA. Kort oppsummert: Iran fordmte Israels angrep p Egypt, i 1973 kom en lov om fullstendig nasjonalisering av olje. Iran var med etablere OPEC og var med forhye oljeprisen. Iran forbedret sitt forhold til arabiske land og ble mer kritisk mot Israel. Sjahen brukte opp stor summer av oljepenger til bygge opp den sterkeste militrmakten i Midtsten. Iran kunne bli en stor trussel mot Israel og amerikanske oljeinteresse i den persiske golfen.

 

Monarkiets rsjubileum i 1971 var et overddig slseri, motstanderne ble hard sltt ned av det hemmelige politiet SAVAK, som var etablert ved hjelp av CIA. Jordbruksreformen dannet en ny gruppe av fattige som kom til store byene og slo seg ned i slummen. Klasseforskjeller og korrupsjon kte. Dette skapte stor uro hos folket og et nske om endring. Det var venstresiden som sto sterkest, men det var en bred koalisjon av misfornyde krefter, inkludert de religise. Men f av oss som opplevde denne tiden kunne tro at vi var p vei til bli en islamsk stat. Vi var ferdig med islam p alle vis. Islam hadde blitt borte fra dagliglivet.

 

Islam vinner

Ayatollah Khomeini steg frem som den sterke leder da sjahen ble styrtet. I april 1979 ble den islamske republikk dannet. Vi avga stemme p noe som vi ikke visste hva innebar. Vi trodde p den snille gamle Ayatollahen som snakket rolig om at hijab er ikke obligatorisk, vi skal ikke ha noen politiske fanger, gratis skole og helse til alle, islam er bare fred. Men Khomeini sto klar for rive hjerte ut av de som hadde som hadde tatt sjahen bort.

 

Det frste han gjorde var plegge kvinner kleskode og hijab. Og s alle de andre kravene om f kvinnene ut av regjering, forby produksjon og salg av alkohol, innfringen av streng Sharia. Bjrnen i moskehjrnet som var fredelig og rolig, til og med bamseaktig st, hadde ftt

mulighet st p bakbeina. Og n s vi hans sanne ansikt. Islam er politikk og politikk er islam, og islam uten politikk er ingen ting, sa Imam Khomeini.

 

Det eneste vi deretter kunne gjre var flykte. Vi flyktet fra islam.

Denne kronikken fortsetter i neste uker!

Nr avsender er viktigere enn budskapet.

Jeg tror det var rundt 2004 da jeg ble invitert til holde foredrag hos Rde Kors i Bmlo. Thorvald Stoltenberg, davrende generalsekretr for Norges Rde Kors var der for pne den nye avdelingen av Rde Kors. 

Da jeg skulle ta flyet fra Oslo hadde jeg med meg en liten paraply.  Jeg fikk beskjed at jeg mtte levere den til spesialbagasje. Etter pningen av Rde Kors var jeg heldig og var noen timer sammen med kjre Thorvald Stoltenberg. Det var noen timers reisevei og ventetid for  komme tilbake til Bergen for ta flyet til Oslo. Vi snakket om vr barn. Han snakket om sin kjre datter Ninni med omsorg og varme. Jeg forsto at denne klokke mannen var glad i sine barn fordi de finnes, fordi de var hans barn. Ikke p grunn av det de hadde blitt.

Jeg snakket ogs om Tooji og mobbing, og de andre barna. Da vi var p flyplassen i Bergen sa jeg at jeg m g for levere paraplyen til spesialbagasje som jeg hadde blitt bedt om  gjre p flyturen nedover. Han sa til meg jeg kan bre din paraply og han tok min paraply og vi gikk rett p flyet. Alle smilte og ingen reagerte p paraplyen.

P flyet sa jeg til han at det var ikke paraplyen som var problemet, det var den som holde paraplyen som var problemet. Det var en berikelse snakke med ham, han er en god far, et godt menneske og en dyktig politiker. Av den typen som mann sjelden treffer i dag.

Av og til  fr noen stor mediedekning  uten at de fortjener den. Jeg tenker p min paraply  i 2004 p flyplassen i Bergen. Samme paraply, men to ulike personer som holder paraplyen og to ulike reaksjoner kommer frem.

I saken om HRS og gatefotografering av innvandrere synes jeg ideen var god, men det ble en stor sak av det, til og med ble det en sak p Stortinget om kutte sttte til HRS. Men fordi Hege Storhaug sto bak prosjektet ble det totalt feil.

Og n Boka til Bushra Ishaq. Mange har skrevet bker i revis, om innvandring, integrering, islam og mye annet. Men boken til Mohammad Usman Rana og Bushra Ishaq  ble anmeldt i alle aviser til og med A-magasinet bruker 14 sider p den. Gir denne boka noe nytt til oss? 1000 muslimer deltar i en underskelse. Er de representaitivt for alle muslimer? Hvordan ble sprsmlene stilt? Hvilken sprsml og til hvem?

I den nytrale underskelsen vil ogs forskeren komme med de sprsmlene som bekrefter forskerens hypotese. Og i denne underskelsen som Bushra har gjort, er hun ikke helt nytral fordi hun alltid har oversett de negative sidene ved  islam. Hun og andre islamister pst altid at islam og demokrati har ingen motsettinger.  
Hvis man spr hvert eneste individ i verden:  Er du for demokrati - vil alle svare ja. Er du for likestilling-  svarer de ja. Men hva vet de om demokrati? Hva vet de om likestilling? Hva demokrati eller likestilling innebrer for ham er noe annet. I mange land har det vrt mange revolusjoner og slagordene er alltid vi vil ha demokrati. Men det som skjer er at de bytter en diktator med  en ny diktator. For folk vet ikke hva demokrati er. De har ikke vokst opp med demokrati. Under den arabiske vren var slagordet likhet, frihet, demokrati. Likevel voldtok de jenter p Tahirplassen.

Jeg holdt et kurs for flyktninger. Alle deltakerne i kurset var for demokrati og likestilling. Jeg spurte en afghansk advokat: - Du er for likestilling og demokrati? 

Ja, absolutt, svarte han.  

- Men kan din datter vre ute om natten med en mann?

 Nei. Jeg ville drept min datter for det.  

- Men du bor i Norge sa jeg . Her er det demokrati og likestilling. 

Min familie bor i Afghanistan og andre afghanere bor i Norge. De kommer til vite. Min familie mister ren. De kan ikke g ut av dra. Folk ler av dem, svarte han.

Hvor mange av den samme typen har svart p Bushras underskelse?

Hvis sprsmlene hadde vrt : hva synes du om homofili? Og kan vi ha homofile imamer? Bigami, arv, kvinnelige imamer. Positiviteten til dette hadde vrt mye mindre en  de 97 prosentene som er for demokratiet. Denne boka er ikke mer verdt en Norsk islam. Den gir ikke mer integrering eller mindre terror. De hinder ikke polariseringen i samfunnet heller. S hvorfor fr denne boka fr s mye medieoppmerksomhet? Fordi en muslimsk kvinne har skrevet  den med rosa penn.

Hvis 97 prosent av muslimer er for demokratiet,  hvorfor har vi resvold og resdrap? Hvorfor vi har de skamlsjentene som str frem med en hellig kamp mot sosial kontroll?  Hvorfor vi har ikke kvinnelig imam og hvorfor kvinner og menn kan ikke st ved siden av hverandre og be i moskeen.? Hvorfor kvinner m dekke seg: hvorfor i koranskoler og Eid feiringer sitter kvinner og menn adskilt.

Hvis 97 prosent av muslimer er for demokrati og likestilling hvorfor bruker vi s mye penger og resurser p integrering? Kan vi ikke avslutte hele integreringssaken, og bruke de pengene p eldreomsorg? Vi kan sove godt p silkeputa som vi har sovet p de siste 20 rene. N vi har et bevis ogs.

Boka konklusjoner er ikke basert p sannhet, og er ingen riktig beskrivelse  av fleste muslimer i Norge eller Europa. Det er ikke boken, men det som er viktig er at Bushra har skrevet den. De islamelskerne, de som skal late som alt fungere som det skal, har ventet p at noen muslimer skulle skrive noe positivt om islam. Derfor setter de henne p pidestall. Det er ikke boken som er viktig eller hva som str i den. Det er viktig at Bushra har skrevet den. Ideen hennes er god, men hennes rlighet er ikke god nok til finne eller se sannheten.