hits

oktober 2016

Blind tro og Nav

Foto: Menahem Kahana/AFP

Niqab og andre heldekkende plagg er noe vi ikke nsker i skolen eller p offentlig plass i Norge. Dessverre har vi sett en sterk vekst i slike plagg i mange europeiske land, skrev Nettavisen i forrige uke.

Denne bekymringen m tas alvorlig av politikerne. Mange samfunnsdebattanter som er sekulre muslimer eller har muslimsk bakgrunn sttter Nettavisens redaktr og nsker et forbudt mot niqab og burka i det offentlig rom.  

Jeg er en av dem. Forbudet mot burka og niqab er ikke noe et lokalsamfunn kan bestemme. Vi kan ikke utsette en skolerektor for direkte trussel og vold. Vi trenger et nasjonalt forbud. Da jeg kom til Norge for 28 r siden var ikke niqab et tema, fordi det fantes ikke. Og i 2004 da jeg skrev om forbudet mot hijab fikk jeg som svar at hijab er ikke noe problem og det er ikke mange som gr med hijab. Og hvis det blir et hijab-forbud slutter de 100 hijabkledde g p skolen. Eller det er bedre at de har hijab p seg og er i Norge enn at de blir sendt til Pakistan.

De som var imot forbudet mot hijab brukte samme argumenter som de bruker mot niqab-forbudet i dag.

1. Nr en epidemi starter begynner helsemyndighetene med forebyggende arbeid for hindre mer sykdom eller ddsfall. Nr de skal bygge veier, tunneler og offentlige bygg tar man hensyn til fremtiden og begrenser seg ikke til her og n. I begynnelsen av utbredelsen av epidemien dr ikke alle, men kanskje en eller to. Vi kan ikke vente p at 1000 mennesker blir smittet fr vi ser faren. Kampen mot niqab-epidemien m vre forbyggende, og forbudet skal lovfestes i dag. Om to r er det for sent.

Etter at IS mistet mange omrder i Midtsten har deres sympatisrer og de som tenker i samme konservative retningen markert seg mer i Europa gjennom bruke slike klr. Det er vanskelig identifisere folk med niqab. Hvem som helst kan vre under niqaben. De kan bre hvilket som helst ting under en burka. For nasjonal sikkerhet og trygghet m dette plagget blir forbudt. Terrorgrupper som Taliban, Boko Haram og Daesh tvinge kvinner i deres omrder til  dekke seg til med burka og niqab. Det er eneste pkledning for kvinner som er godkjent av de disse gruppene. Mens vi kjemper mot disse terrorgruppene, hvordan kan vi akseptere markering av deres tankemte i det offentlige rom?

Norge deltok i Afghanistan-krigen for frigjre kvinner fra burkaen. Hvorfor fr s den samme burkaen og niqaben plass i det offentlige samfunnet i Norge? Hvordan kan norske politikere og feminister tillate at kvinnerbegraver seg selv levende?  

2. Den frste kontakten mellom to mennesker gr via ansiktet. Gjennom ansiktsuttrykket danner to personer seg et inntrykk av hverandre. Kommunikasjonen blir vanskelig og blir forstyrret av personen som dekker ansiktet. Mesteparten av kommunikasjonen er nonverbal kommunikasjon.

Det er bedre at to eller tre gr glipp av skolen i dag, enn at to hundre gr glipp av skolen i morgen. Og uansett, de som dekker ansiktet p grunn av religise argumenter, vil heller ikke jobbe i mange bransjer der det finnes alkohol, svinekjtt, eller kontakt med det motsatte kjnn eller alt annet som kan tolkes som synd. Og det er vanskelig ansette dem p grunn av deres plagg.

De som dekker seg med niqab er s religise at de ikke vil akseptere de norske verdiene i form av aktivitet, pkledning og folkeskikk. Burde de heller bosette seg i Saudi Arabia, Jemen, Oman eller andre steder der folk kler seg slik? Det vil ha i pose og sekk? Er de her fordi de elsker g p ski under den lange vinteren eller er de her p grunn av NAV? Er de i Europa for misjonere om barnebrud, sexslaveriet, kvinneunderkastelse og blind tro og terror?

3. Hvis niqab blir forbudt kanskje jentene blir sendt til hjemlandet? Dette argumentet faller bort fordi de nye fravrsreglene i skolen gjr at barna m mte p skolen og ikke sitte hjemme. Hvis noen barn blir sendt til hjemlandet til foreldre er det foreldrene som m stilles til ansvar slik at myndighetene kan hente barna hjem. I slike tilfeller m foreldre miste all konomisk sttte. De jentene som ble sendt til hjemlandet til foreldre og mister barndommen, kommer senere til ske erstatning av staten for omsorgssvikt.

Nr fem partier er enige om forbudet, hvorfor vil ingen av dem komme med et lovforslag? Hvorfor nler de? Skal dette brukes i valgkampen fr neste stortingsvalg? Skal de prve f Frp-velgerne p sin side? Det er ikke noen bekymring fordi Siv Jensen har svelget mange kameler og mistet mange velgere allerede. vente til neste stortingsvalg er en stor feil. Epidemien er her allerede og det m settes i gang forebyggende tiltak. Et forbud mot niqab og burka hjelper mange andre jenter ikke bli presset til ta p seg niqab. Forbudet mot niqab og burka er den eneste fornuftige veien g. Eneste mten hindre at andre jenter begraver seg levende. Takk til Nettavisens redaktr som tr ta opp temaet.

Der pedofilien er velsignet.

Businessman sitting in chair and holding in palms man and woman
Illustrasjonsfoto: Colourbox

 

Kan vi fjerne mann fra ordbkene for dempe mannsjvinismen?

 

Jeg kommer fra en kultur der man ikke snakker om voldtekt, homofili og barneekteskap. Fordi det i landet vrt og i mange av vre naboland ikke finnes ting som homofili. Alt er klar, vi er bare menn og kvinner. Vi er bare gift med hverandre og pedofilien er akseptert p grunn av vr kjre profet. Jentebarna som blir voldtatt er gift og de er velsignet av Gud og profeten. Ingen har noe si.  Aldersforskjellen mellom de to, makt og avmakt. Klarer den lille kroppen tle barnefdselen? Hvilken konsekvens har det for henne eller barnet? Hun som skulle sittet p skolebenken og leke med sine jevnaldrende.

 

Hun m jobbe dgnet rundt for svigerforeldre og til og med for kona nummer n. Disse sprsmlene blir ikke stilt i media eller innen jussen i disse landene. Fordi det er vr religion og det er ikke ulovlig. Det er lovfestet i Sharialoven.  

Og barna fr juling av foreldre, av onkel og tante  og av alle voksne i familien. Fordi alle bry seg om  ungene. Og de ungene vokser mesteparten av dagen utenfor hjemmet. De ungene blir utsatt for overgrep, spesielt guttene, av dem som bry seg om dem. Mest av alt fra onklene og snnene deres eller nabogutter til og med butikkmennene. Og  ungene sier ikke noe fordi det finnes ikke voldtekt i dette landet. De kan risikere livet ved si noe stygg om onkelen eller den gamle gode naboen. Det kostet livet og mange r med trussel og slsskamp.

 

Jomfruhinnen er en beskyttelsesfaktor for jentene slik at de blir ikke utsatt for samleie. Og de jentene som ble gravid eller under bryllupsnatten ble avslrt, forsvinner.  De blir matforgiftet, de  faller ned fra en hyde, de forsvinner. Fordi de var skyldige.  De nrmeste vil ikke finne ut hvem som str bak ugjerningen heller. Til og med da jeg var over 30 r og lrer og viftet med det rde flagget, visste jeg ikke om homofili eller pedofili. S jeg kom der ifra hvor det ikke  finnes noen feil. Fordi ingen vil snakke om feilene.

 

Og jeg kommer til Norge og leser, studerer, fr norske venner og finner ut at det finnes andre religioner. Man kan vre venn med dem, det finnes homoseksuelle som kan leve og elske hverandre. De finnes partnere som bor mange r sammen og har barn uten vre gift. Jentene kan ha kjreste uten bli kalt hore. Jentene kan kle seg som de vil og drikke og vre ute og de fr ingen trussel fra bror eller onkel. Og det beste var at barna ikke fr  juling fra foreldrene. S perfekt samfunn. Men det dukker opp seksuelle misbruk av barn, det dukker opp voldtekt. Til og med i min gate som er i hjertet av Oslo ble en jente voldtatt kl. 05 p morgenen for to r siden.

 

Jeg ble s glad at for at folk i Norge snakker om slike ting, og rettvesenet beskytter offeret.  Man kan anmelde,  sakske, peke ut gjerningsmannen,  men hva s? Ofte tar det lang tid til anmeldelsen havner i rettssystemet. Offeret m g gjennom langvarige avhr. Hvilke klr hadde du  p?  Hva hadde du drukket? Hadde du tatt stoff? Var du alene? Hvor var du? Hvorfor var du der? Kjente du ham fra fr?  Hva hadde han p seg? Hvordan kysset han deg? Hvordan kledde han av deg? Hvordan holdt han deg? Hvorfor skrek du ikke? Hvorfor, hvor, hva og slag etter slag.

En jente som blir voldtatt er i sjokk og ofte husker hun ikke det som skjedde under det seksuelle overgrepet. Og hun skal g gjennom voldtekten om igjen og om igjen. Frst i politiavhr, s hos advokaten sin og til slutt i rettsalen. Under mange skarpe og kritiske yne skal hun utlevere hver minste detalj og husker voldtektene p nytt.

 

Offeret blir voldtatt p ny fordi hun husker bilder, lukten, og smerten, hplsheten, avmakten og angsten, sinne mot seg selv og andre. Hun blir voldtatt psykisk p nytt for bevise overgrepet. Hva skjer s? Etter 24 timer i  varetekt, 6 mneders ubetinget fengsel? Hvis jenta er heldig og blir trodd av fagdommeren og meddommer. Er dette nok for en voldtektsmann?  Jenta som har ftt et dypt sr for resten av livet. Hvordan skal hun komme seg p beina? Hvordan skal hun g videre? Hun trenger mange r hos psykolog hjelp for komme over. I de verste tilfellene voldtektsmenn blir frikjent p grunn av  dommerens holdninger. Hva hadde hun p seg? Hadde hun drukket? Hun ble med ham hjem osv.

 

Holdninger som preget av mannsdominert tenkning basert p religion eller gammel kultur. Mange gutter er ogs utsatt for voldtekt, fordi de fler seg sikrere som mann og de er mer ute, drikker mer eller drar med fremmede p nachspiel og hytte og fester. Men det er en stor krenkelse og nederlag for en gutt som er utsatt for voldtekt s han anmelder sjelden.

Nr mitt barnebarn p 19 r skal ut jeg m si til henne, ha mobilen med seg. Hvis det blir seint ta taxi hjem. Ikke legg drikke fra deg. Ikke ta i mot pent drikke fra andre, ikke bli med menn hjem. Passe p deg selv.

 

Hvorfor kan ikke jeg bare si dra ut og kose deg og legge meg i senga sove uten tenke nr er hun hjemme. Hvorfor er sex, som kan vre den optimale kjrlighetsopplevelsen mellom to personer, ha blitt misbrukt p denne mten? Kanskje vi m nytralisere holdningen gjennom nytralisere ordene som Lagmannsrett, fylkesmann, postmann, sidemann, fagmann, politimann, brannmann, mannskap, sysselmann, sjmann. Kan vi ta et oppgjr med denne formen som ikke er riktig i dag. Ord har makt. Vi formulere tankene med ord, s et nytralt samfunn trenger nytrale ord.

re-skam-kulturen




Etter at jeg leste Azra Gilanis kronikk, ble jeg lettet av at en mor p min alder ogs reagerer p re-skam-kulturen. Der menn skal bestemme over kvinners liv og dd. Hennes pkledning, utdanning, vennekrets og hjerte skal styres strengt uten det minste avvik. 

Det minste avvik kan i verste fall ende med resdrap. Et mannsdominert samfunn basert p konservativ religis tenkning, der Gud er den verste makten og den neste er mannen som er guden p jorda. Kvinnen skal adlyde alt. Ikke bare kvinner men alle mennesker skal vre en brikke i gruppen, klanen, menigheten.

Den strukturen kommer fra mennesker og de strukturene er konstante. De strukturene skal gjentas og etterlignes fra generasjon til generasjon. Man skal underkaste seg Guden totalt og kvinnen skal underkaste seg mannen.

Hvis en mann har sr over hele kroppen og er full av srsekret, og kona renser hele hans kropp med sin tunge, klarer hun ikke betale halvparten av sin gjeld til sin mann  - Muhammed (Ahmad b. Hanbel. Musne.V. 239.)

Mannen kjenner p makten gjennom kontroll over sin mor, kone, datter og sster. Moren ser ikke noe annen vei for beskytte sine dtre. Mor nsker gi datteren en fremtid. For gi en fremtid, er gi henne en mann. Moren blir vokteren over sin datter for passe p hennes rbarhet. Datteren skal ikke leve sitt liv, men leve for broren eller farens skyld. Hun er datter, mor, sster, kone, men ikke kvinne. Hvis en kvinne ble voldtatt sier hun ikke at jeg ble krenket, men sier til sin mann at din re er krenket.

Hun lever ikke, men hun finnes i begrepene som p en eller annen mte binder henne til en mann. Hun er en skygge. For f utve sin makt over henne er viktig for kontroll hennes kjrlighet og hennes seksualitet. P grunn av dette er begrepet jomfruhinne viktig.  

Da jeg var barn og bodde p landsbygda i Iran, s jeg at p bryllupsnatta satt moren til mannen og moren til jenta bake dren til brudgommen. De ventet utlmodig p den blodig kluten. Deretter gikk moren rundt og viste at hennes datter var rbar.

En kvinne som ble giftet bort i 12-rsalderen til en 70 r gammel mann fortale at hennes mann hadde brukte pipen i henne for revne jomfruhinnen. (Pipene de brukte i gamle dager var minst 20 cm lange og 2 cm i diameter.)  Hun fikk aldri barn. Hun jobbet hos min sster.

En annen kvinne fra Irak, som bor i Norge, fortalte at hun ble bortgiftet da hun var bare 9 r. Hun ble bortgiftet til en 16 r gammel gutt. P bryllupsnatta bandt de beina hennes med to tau p hver side og svigermor kastet seg over hodet hennes og holde overkroppen og hendene. De tvang mannen hennes til utfre samleie for f blodkluten klar. Hun sliter fortsatt med sove n som 40-ring. Fordi hver gang hun legger seg p ryggen klarer hun ikke puste og hun fr angst.

Da jeg giftet meg var det ikke noen som ventet p dra, men mor sa at hun hadde vrt bekymret for at jeg var ikke rebar, fordi jeg sparket mye fotball og hoppet tau. Hun var livredd for at min jomfruhinne hadde blitt skadet. 

N bor vi ikke p landsbygda i Iran eller Pakistan, men mentaliteten er fortsatt der. Vi har flyttet oss fysisk. Foreldre har mer kontroll over dtrene sine enn i sine opprinnelsesland. Fordi her vet de at staten beskytter kvinnerettigheter og dette er skummelt. Kvinner har tilgang til skole og studier og mer kulturliv. Klanskulturen er truet her, s alle m passe p alle. Taxisjfrer, naboer og pappas venner blir voktere slik at datteren ikke treffer gutter, overnatter hos noen eller er med p klasseturer. Alle er i beredskap for hindre at datteren blir vestlig.

Mdrene har en viktig rolle. De risikerer livet hvis de skal st mot klankulturen, men de m ta denne utfordringen som Gilani sier, slik at neste generasjon fr det bedre enn oss. Muslimske mdre er glad i sine barn som andre mdre, men de viser sin kjrlighet for dtrene sine etter den gamle konservativ tankegangen for beskytte dem mot bli urbare. Mdrene m forst at re ikke ligger mellom beina, men mellom rene. Hva vi tenker, sier og gjr er ren ved vre menneske.

Gilani viste sine barn kjrlighet gjennom gi dem frihet, frihet til vre menneske. Fordi frst og fremst er vi mennesker uansett kjnn, religion, og legning. Den strste friheten og den viktigste av den alle er at vi kan bestemme over kroppen og hjertet vrt. Velge sin make. Jeg er p samme alder som Gilani og jeg har ogs fire barn, men bare gutter. Jeg hadde mine kamper. Jeg mtte kutte ut det iranske miljet. Jeg tenkte at mine barn vokser opp i Norge de m leve etter denne friheten. De m leve sitt liv og flge sin legning. Jeg hper mange andre mdre velger samme vei som oss og gir kjrlighet til barna i form av frihet.

Voldtekt er voldtekt

 



 

For noen uker siden var jeg inviterte til en mann som jeg kjente via hans organisasjon og fra media. Etter besket var jeg p vei ut og  rakte ham hnda for si ha det. Han sa Nei vi m gi hverandre en ordentlig klem, som min far sa.Han dro meg til seg og klemte meg , eller presset meg til seg. Jeg dro meg vekk og uten snu hodet sa jeg bare Ha det. En vemmelighet eller kvalmende flelse tok over meg. Bare en ufrivillig klem fra en mann vekket mye sinne i meg overfor han og meg selv.

Jeg tenkte jeg var med p noe som var ikke frivillig.  Jeg sendte ikke takk for middag-sms og jeg har ikke tenkt til treffe ham igjen. Etter dette tenkte jeg p dem som blir utsatt for voldtekt og hvor vanskelig de har det. Hvor mye sinne og maktlshet vekkes i dem? Kan de leve et normal liv uten konstant angst, utrygghet og uten fler seg skitten?Det er ikke bare kroppen som er utsatt, men den psykisk pkjenningen henger igjen.

 

Tirsdag  kveld traff jeg en av dem, en ung ,vakre jente som satt en rad foran meg. Helt tett inntil veggen. Hun gjorde lite yekontakt og var beskjeden. Hun fanget min oppmerksomhet p grunn av sin uskyld og tristhet.

Tirsdag s jeg henne p utdelingen av Jenteprisen 2016 fordi jeg var s heldig at jeg var nominert for andre gang til denne prisen. Det er femte gang  Plan Internasjonal Norge deler ut Jenteprisen for hedre en organisasjon eller person som har gjort en ekstra innsats for stoppe krenkelser mot jenter og sikre deres rett til beskyttelse og frihet til gjre egne valg.

 

Nr det hvert andre sekund str en jente barnebrud, har vi en lang vei g for beskytte jenters rettigheter. Nr millioner av jenter blir giftet bort i tvangsekteskap og arrangerte ekteskap er veien lang. Nr kvinner og barn blir utsatt for voldtekt i hver eneste krig  har organisasjonen Plan Internasjonal og hver av oss et plikt til  bekjempe krigen, fattigdommen, religionen og kulturen.

Jenteprisen 2015 gikk til Deeyah Khan. Vel fortjent. Hun er menneskerettighetsaktivisten, filmskaperen og sangeren vi er stolt av. En jente som satt fokus p ukulturen resdrap.

Og i r gikk Jenteprisen 2016  til Andrea Voll Voldum fra Lrdal. Velfortjent. Hun fikk prisen for sitt mot. For hennes kamp som er ikke bare for henne selv, men en kamp for alle jenter som blir voldtatt. Hun utfordret vre holdninger, hun engasjerte hele Norge rundt voldtekt. Hun sto frem og ga et ansikt til mange voldtektsofre som ikke tr anmelde overgrepene fordi de vet at dommeren eller prrende ikke tror p dem.

 

Andrea Voll Voldum-saken er et bevis p at vrt samfunn fortsatt tenker feil om kvinner. En kvinne kan ikke ha samme friheten i det offentlige rom som en mann.. Nr ordfreren i Kln sa at jenter m holde menn p en armlengdes avstand etter nyttrs-voldtektene, nr noen anbefaler jenter g med sykkelbukse for ikke bli voldtatt, nr de sier at hun var full og var p leken.  Nr Hallingdal tingrett slr fast at Andrea ble dopet og voldtatt av tre menn, men de tre mennene bli frikjent i Borgarting lagmannsrett. Da betyr det at vi i det norske samfunnet m jobbe med vr holdninger overfor jenter og kvinner. Det er skammelig at tre fagdommere og en lekdommer frikjenner mennene.

27-ringen som hadde invitert Andrea til nachspiel sa i avhr jeg ble henrykt, siden jeg hadde ikke hatt sex p ett r Denne dommen er en skam. Holdningene til de tre fagdommerne og en lekdommer er forkastelige og kvalmende.

 

Det er mange jenter og gutter som har blitt voldtatt, men de tr ikke anmelde eller st frem, takket vre slike dommere som hrer p denne 27-ringen og frikjenner ham. De er ikke nytrale fordi deres holdning er ikke nytrale overfor jenter. Jenteprisen 2016 var et slag mot de holdningene som fortsatt lever i vrt samfunn. Da hennes navn ble lest opp av juryen, reist hun seg som en ung rose, sterk som et bjrketre og smilte som en sol. Hun rettet ryggen, kom ut og alle reiste seg og klappet for henne. Hun gikk stolt  og tok imot prisen for sitt mot. Hun viste at hun hadde vunnet over urettferdigheten. Hun viste at hun hadde skrevet seg inn i vre hjerter, i hjertene til alle som kjemper for individets frihet. Gratulerer kjre Andrea Voll Voldum. Jeg er stolt av deg. Og en stor takk til organisasjonen Plan internasjonal Norge.

Islamforskere er redde

 

 Islamforskere er redde for g til verks mot islamske tradisjoner. Nytralitet er ikke en tradisjon for islamforskere.  De er tilbakeholdne for vre nytrale Thomas Jhnk Hoffmann, dansk islamforsker. 

 Kristendommen har tatt selvkritikk og bibeltekster har vrt utsatt for kritikk fordi religionsforskere har vrt nytrale i forhold til kristendommen.  Men ikke overfor islam. Til og med nr jihadister sprenger seg i lufta og tar livet av uskyldige mennesker, forskes det p de konomiske, sosiale, psykologiske og kulturelle omstendighetene rundt terroristen. Men religionens pvirkning blir bagatellisert eller oversett helt bevisst.  Hva er grunnen til at islamforskere har ftt berringsangst for islam?

 Islam er basert p tre syler.

1. Profeten Muhammed er den siste av alle profeter. Det betyr at han er sin profet ogs.

2. Sannheten som profeten formidler er den siste sannhet. Det finnes ikke noen annen sannhet enn koranens tekster.

3. Ingen mennesker kan forandre eller endre p penbaringen som har formidles i koranen. Mennesker har plikt til bare tro og adlyde og praktisere. Gud har ikke mer si. Religion er islam, profeten er Muhammed og boken er koranen.

  Alt som ikke stemmer med islam er forkastelig. Koranen har samme stilling i islam som Jesus i kristendommen. For bli frelst m du tro p koranen i sin helhet. Bkenes mor, Ummaketab, originalen, er i himmelen.  Det finnes ikke ntid eller fremtid. Bare fortid. Fortiden er ntid og fremtid.  Fortiden er sannhetens sted. Idealet som skal imiteres, forsts, praktiseres. Islam er herskende. Islam er sannheten for alle tider.

 Denne sannheten skal ptvinges mennesker med makt. Dette delegger menneskets bevissthet og tenkning. Fordi mennesket ikke kan vre menneske i seg selv. Mennesket blir menneske gjennom islam.  Mennesket er fdt muslim. Til og med de som er fdt fr islam. Basim Ghozlans svar til Mahmoud Farahmand under seminaret p Litteraturhuset.

 

Mennesket er menneske gjennom sin bevissthet og livserfaringer og menneske har frihet til ta til seg kunnskap og erkjennelse. Mennesket m ha frihet til tvile, tenke og finne sannheten i den tiden og stedet som han bor..  Dette er Skriften, - tvil har ingen plass. Den gir ledelse for de gudfryktige. (Koranen, 2:2)

 I koranen str det for eksempel ?(?)til han kom dit solen gr ned. Han fant at den gikk ned i et gjrmete vannhull, og et folk som bodde ved det?  . Kap 18.vers 86. Og dette er sannheten i alle tider uansett vitenskapen.  Dette er sannheten som ptvinges mennesker med makt. I hele koranen, gjentatte ganger, skremmes mennesker med kokende vann, kokende kobber, srsekret som er seig i munnen, helvetesild, giftige slanger og bitre frukter hvis mennesket tviler. De straffemetodene i koranen er s bisarre at man ikke kan se de for seg i den verste psykotiske tilstanden.

 Historien om islam er en samling av legender og forfalskninger i strid med tenkningen, refleksjonen og vitenskapen. Dette bidrar til at det muslimske samfunnet er en samling for vold og metoder for straffe seg selv og andre. Vi ser denne brutale volden i hvert eneste land som styres av islam. Nr muslimer ikke lever et fritt og kultivert liv, men som en brikke, eller et tall i massen som kalles stamme, klan, Shia, Sunni, Hanafi, Ahmadi osv. Det blir ikke det skapende menneske. Menneskets liv preges av etterligning og gjentagelse. Det gis ingen frihet til skape. All skapende virksomhet skal straffes og delegges.  Den som forklarer koranen ved uttrykke sin individuelle mening tar feil, selv om han har rett. Imam Al-Shafi?i.

 Tekstene eier mennesket og deretter samfunnet. Tekstene str over virkeligheten. Tekstene blir brukt i evig krig mot mennesket og mot andre sannheter. Alle skapninger og vitenskapen og menneskelige erfaringer blir slave og bortforklart med sannheten som har makten i denne verden og i neste.

 Det var ikke dere som hugget dem ned, men det var Gud som gjorde det! Da du kastet, var det ikke du, men Gud som kastet, for prve de troende med velgjerning. Gud hrer, vet! Koranen kap 8.vers 17.

 Total underkastelse gir ansvarsfraskrivelse hos mennesket. Derfor kan Khomeini henrette 100.000 mennesker p ett r og IS-terrorister kan kjre en bil inn i folkemassene og ta livet av store og sm. Fordi det er ikke han, det er Gud som vil og gjr handlingene.  Individet har ingen makt over seg selv eller sine handlinger. 

penbaringene styrer fornuften. Mennesket fr sin menneskelige eksistens gjennom koranens tekster ikke fra hans liv. Det som skiller mennesket fra dyret er tanken hans basert p observasjon, persepsjon, og erfaringer. Og islam skyter frst hjernen hans.  Han blir det mennesket som sitte p flyet, chatter p mobilen, gr i dress og fin sko men tror at koranens original er i himmelen eller at vise frem hret er synd.  

Han lar fortellinger fra fortiden styre hans liv og handling, fordi han med makt har ftt med seg at mennesket er feilbare.  Men Gud er ufeilbar uansett hva galt som str i tekstene. Sannheten kommer fra Gud og ikke mennesket.  Dette beholdes med makt og ingen vitenskap, forskning eller kunst skal berre den sanne sannheten. Minste avvik straffes hard. For at det skal skje en nytral forskning m vi frigjre oss

1. Frigjre oss fra islamsk historie som er basert p lgner, fabrikasjoner og falsifikasjoner. En subjektiv forskning trenger vi for finne det riktige under det falske.

2. Frigjre oss fra angsten for straffen. Brutale straffemetoder har holdt liv i islam og beskyttet islam for alle typer kritikk eller forskning.

 

Dette er nsketenkning nr vi ser at alle kritiske stemmer, kunst og vitenskap blir kvalt under anklager om rasisme og antislam og i de verste tilfeller brutale drap.

 

 

 

 

Antimuslim


Koran
Licensed from: KajzrPhotography / yayimages.com

I en kommentar fra Majoran Vivekananthan, redaktr i Utrop ble jeg og Cemal Knutsen stemplet som antimuslimer. Jeg ble meget overrasket fordi Utrop har hatt mange intervjuet med meg, og mine kronikker har blitt publisert i avisen i revis.

 Det kan vre to ting med Majoran:

1.- Svart-hvitt-tenkning som preger samfunnet.

 2. At han leser min blogg slik fanden leser bibelen. 

 Etter 9. september 2001 var retorikken til president G.W. Bush slik at Du er med oss eller mot oss. Og n for tiden er du muslim eller rasist /antimuslim.  

 Etter forutsetningene som Majorjan beskriver i sin kommentar, m alle kvinner bruke hijab for vre muslim. Han definerer alle muslimer med hijab og hvis jeg ikke liker hijab betyr det at jeg er antimuslim. Hijab har blitt oppfattet av mange med muslimske bakgrunn som en politisk uniform etter at Khomeini i 1979 tvang p alle iranske kvinner hijab. Og etter hvert muslimske brorskap i Egypt, som i mange r ikke praktiserte hijab som uniform, begynte bruke den. Ogs Hizbollah-tilhengere i Libanon markerte seg med hijaben. Senere brukte Sjia-muslimer i Irak og Syria den for skille seg fra Sunni-muslimer. Den spesifikke hijaben har blitt en politisk uniform og etter hvert spredd seg til Europa.

 Etter 2006 og karikaturtegningen ble hijab mer markert og brukt. Selv redaktren skriver at han selv liker ikke hijab. Kan jeg gjre det samme og tolke at han heller ikke liker muslimer? 

I mitt intervju i Aftenposten, sier jeg: Jeg er muslim fordi min far var muslim. Jeg er kristen p grunn av Maria Magdalenas uskyld. Jeg er jde p grunn av all smerten som de blir pfrt. Jeg er humanetiker fordi jeg verdsetter individets frihet over alt.http://www.aftenposten.no/norge/Eks-muslimer-ypper-til-debatt-605240b.html

Hvis noen spr meg om jeg er muslim kan jeg ikke si 100 prosent nei, fordi jeg har vokst opp i en familie, en by, et land hvor var alle muslimer og alle var menn eller kvinne. Jeg fastet samme min far, jeg tok den blomstrede hvite chadoren og sto ved siden av min mor og etterliknet henne fra jeg var 3 r 

Barndommen, ungdommen og voksenlivet mitt er preget av islam. Min fars islam. Den ndelig islam. Da min sster dde i ung alder av kreft satte jeg hos henne og gjort hele ddsseremonien etter islamsk tradisjon. Nr min mor dde vasket jeg henne og stelte henne etter islamsk tradisjon. Jeg har mange god familie og venninner som er praktiserende muslimer. Hvordan kan du pst at jeg er antimuslim? Fordi jeg kritiserer islam?

 Skal vi ikke fortsette kritisere islams? ikke kritisere islam betyr at muslimer ikke kan forandre seg, de har ikke tilpasningsevne eller fornuft og tler ikke kritikk. Slik holdning er antimuslimsk og diskriminerende. Europa utviklet seg gjennom kritikk av religion. Martin Luther var katolsk prest i frste halvdel av 1500-tallet, han sto imot paven og sa det paven sier er feil. Han oversatt bibelen til tysk og pnet veien for at alle kan lese bibelen p sitt sprk og forst den. P denne mte kjempet han mot analfabetisme, og at folk ikke skulle trenge henvende seg til presten for lese bibelen. Han gjorde bibelsk tekst personlig. Martin Luther leste bibelen og fant ikke noe som sier at de kristne prester eller nonner m leve i slibat. Han giftet seg med en nonne. Han brant pavens bannbulle p blet. P denne mte begynte opplysningstiden i Europa. 

 Jeg spr mange damer i voksen alder hvorfor gr du med hijab? De svarer fordi det str i koranen. Jeg spr har du lest koranen?. De sier Nei. Imamen sier det. I koranen str det ikke noe om omskjring av gutter, og profeten Muhammad var heller ikke omskjrt. Hvorfor skal vi muslimer utsette vre guttebarn for dette?

 Islam trenger bli allmenngjort, bli tilgjengelig for folk flest. Imamene har ikke monopol p koranen eller islam. Religise ledere prver holde glorie over koranen og profeten slik at ingen trr kritisere koranen eller profetens liv. Uten kritikk blir muslimer stende der som de var og sl hverandre i hjel. Vi ser at den islamske verden er i kaos. Det er borgerkrig i mange muslimske land. Hvorfor trenger muslimske land en sterk diktator? For kunne fungere, og hvis denne diktatoren faller ut blir det kaos.

Sjia og sunni dreper hverandre. Som Usman Rana har skrevet Islams hus i brann. Ja, alle muslimske land er i brann. Fordi de ulike religise lederne ikke kan bli enige med hverandre. Vi muslimer med vr mentalitet, med vrt fiendtlige og voldelig bilde av alle som ikke er muslim, er mot muslimer har kommet i Europa.

Skal vi gi plass til at kaoset sprer seg hit eller m vi gjre noe med den? Vi m kritisere og vi m hindre at offentlige rom blir en plass for ulike religis symboler og maktkamp. Ta en tur til Grnland og de bydelene som er dominert av muslimer. Sunni handler i Sunni-butikker og Sjia i sjia-butikker. Jeg var i en butikk p Grnland. En dame kjeftet p mannen som str bak disken, fordi hun sa han er Sunni og er kaffer og han m ikke rre kjttet.

Tilbake til hijaben. Sitater som Majoran tar ut av konteksten i mine artikler for kunne bekrefte sin hypotese. 

 Du leser artikkelen mine ikke helt, men stykkevis. Jeg vil ikke bli pleiet av en dame med hijab eller burka fordi for meg er hijab p denne spesifikke mten som er i dag, en politisk uniform for markere en ideologi som er farlig. Da Khomeini tok makten i Iran ble denne hijaben med den spesifikke formen obligatorisk. De frste som bar hijaben og burka var sstrene Hizbollah..

 Da de arresterte meg var en hijabkledd sstre min vokter, i en liten fengselscelle kanskje en meter ganger to meter med bare et pledd p sementgulvet. Jeg kunne ikke g p WC fr neste dag i bnnetiden, og jeg hadde ikke en plastpose tisse i eller legge mine blodige bind i. De l i hjrnet i dagevis, og jeg m dytte kakkerlakene under tynne teppet for drepe dem slik at de ikke skulle krype over ansiktet mitt. Under avhrene var de hijabkledde sstre som dyttet p meg fordi min svarte hijaben hadde glidd ned p skulderen. De hijabkledde sstre som festet mine hender og ftter p stolen. Metallsetet ble varmere og varmere under meg, og de tok mine skrik med smil.  

Utrop-redaktren bekrefter sin hypotese med at jeg skrev Takk til Knarvik.  Det er ytringsfrihet og  en karikaturtegner, tegne deg, meg, hvem som helst som ape. Journalisten, redaktren, kongen eller profeten. Det er de samme for kunstnere. P denne mten som Utrop-redaktren ser p saken at jeg ikke kan sttte Knarvik pga hans tegninger, forstr jeg ham at Utrop-redaktren sier at Charlie Hebdo ddsfallene var hans skyld fordi han tegnet.

Organisasjonen Ex-muslimes of Norway er ikke en organisasjon for muslimhatere eller antimuslimer. Men vi vet at mange millioner individer er muslim fordi de arver islam, og de har aldri lest koran eller hadithene. vre frafallen har ddsstraff i de muslimske landene og i Europa blir de utsttt, mobbet, utsatt for vold og diskriminering.

 Vi som etablerte organisasjonen Ex-muslims of Norway risikerer livet. Og Utrops redaktren gjr oss et ml for jihadister. Vi har en meget vanskelig oppgave og han gjr dette mer vanskelig for oss.Men vi m gi stemme til de stemmelse. Vi m gi dem et ansikt og normalisere at det er normalt velge sin tro, religionsfrihet betyr frihet fra religion ogs. Som Cemal Knutsen sier: det m vre lov hate islam ogs, men det betyr ikke at man hater muslimer. Manger hater kapitalismen, det betyr ikke at de hater alle amerikanere. Noen hater kommunismen det betyr ikke at de hater alle som bor i Russland.  Denne svart-hvitt-tenkningen passer ikke en avisredaktr.

Frst muslim, s ....

 
Foto: Hkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix



Knut Arild Hareide deltok i en TV-debatt p NRK denne uka. Hans klare og tydelige budskap var at han frst er kristen, deretter norsk. Han forklarte at det er velge mellom Gud og kongen og i da han sa det pekte han opp nr han nevnte Gud og ned da han nevnte kongen.

Det er s beklagelig at en norsk politiker i r 2016 ser p de norske verdiene bare i kongens symbol og lukker yne for en 1000 r lang kamp for komme hit vi er i dag.

Han klarer ikke si at valget er mellom ytringsfrihet, demokratiet og Jesus.  Det er ikke noe valg. Vi bor i Norge, Vi er norsk , troen kom etter p.  Han begrenser norske verdier med kongen. Og han er rask med ppeke at frste sykehus, frste skole osv. kom fra kristendommen. Hvor gammel er kristendommen? Hvor har kristendommen hentet sitt opphav? Er ikke det gamle testamentet felles for tre religioner?

Innlegget fortsetter



 

Det betyr at kristendom kommer fra jder og fr jdedommen har det vrt andre religioner for eksempel i Iran hadde vi Zoroasthustra. Og fr de aller frste religionene kom, var det mennesket og sivilisasjonen. Det var kultur og var barmhjertighet og nestekjrlighet. Folk tok seg av sine syke, gamle og barn og de stelte de som blir sret i jakt eller krig.

De lrte bort sin lrdom til barna. Om jakt, skaffe mat, finne et sted bo og ta seg av dyrene. Det betyr at kulturen og sivilisasjonen er mye eldre enn kristendommen. Og islam er yngre enn kristendommen. Religion er en gjentagelse av det som har skjedd i fortiden. Og religionshistorien er full av fortellinger hvor ikke alt kan stemme med fornuft eller vitenskap. Men norske verdier er basert p menneskets erfaringer, livet og vitenskapen. Norske verdier er basert p erkjennelse av menneske som bevege seg mot fremtiden. Religionsfortellinger er historie.

Jean Paul Sartre sier Eksisten kommer forut for essensen. Hvis essensen gr ut for eksistensen betyr det at mennesker ikke skaper sin personlighet. Det er ikke menneske, de trenger ikke utvikling eller vitenskap fordi essensen er frst og alt er klargjort. Mennesket trenger ikke fornuft heller. Sartre sier ogs at Menneske er en bevegelse mot fremtiden men religion er fortiden fordi religion uansett ser tilbake og etterligner fortiden.

Vi ser at alle religioner stammer fra den forrige. Norske verdier er hyrere og viktigere enn alle religise tekster uansett om de stammer fra islam eller kristendom.  De er menneskeskapt og de retter seg mot fremtiden. For meg er det viktigere klare vre norsk enn vre Iraner eller mitt religise opphav. Jeg bor her og jeg ser opp til og lever etter de norske verdiene. De verdiene som er mine bnd til andre som bor i dette landet.   

Norske verdier beveger seg mot fremtiden, beveger seg med menneskets behov for vre menneske med sin helhet. Etter menneskelige erfaringer, og menneskets sk etter nyskapning.

Hvordan kan en norske politiker sammenlikner de to p denne lettvinte mten hvis jeg skal velge mellom Jesus og kongen velger jeg absolutt Jesus. Det er ikke snakke om to personer. Det er snakke om verdier. Mennesket trenger se, observere, tenke, persipere, vurdere og finne lsningen, hun trenger ikke bla i en bok som er skrevet av en eller annen profet for tusen r siden for finne lsninger. Mennesket m finne lsninger som passer for hennes tid.

Kristendom er en del av den norske kulturen og en del av norske verdier, men ikke hele den og ikke over den.

Det som Hareide sier om jeg er kristen og deretter norsk, minner meg p dikteren Al-Maarri sier Det finnes to slags mennesker i verden: De som har en religion har ikke fornuft. Og de som ikke har religion og har en fornuft.

definere seg frst som kristen tilhrer tiden med klankulturen der alle definerte seg til en klan eller menighet. I dag i trengs en felles identitet som gruppe, ikke oss i ulike menigheter, muslimer, kristne, jder.

Skal hver og en av oss skal markere seg med sine symboler og farge offentlige rom for vise frem at jeg er muslim jeg er stolt av min identitet jeg m g med hijab for markere min religion?  Eller jeg er kristen, jeg m g med et stort kors for vise min identitet?

Og de ulike gruppene sitter med den sanne sannheten. Dette skaper en maktkamp som skal symboliseres, markeres, skilles fra hverandre, der Ola blir mer kristne enn paven og Ali blir mer muslim enn profeten. Det er absurd at en norsk toppolitiker bruker samme retorikken som en nyimportert imam fra en liten landsby i Afghanistan bruker.  En politiker m ppeke det som skaper felleskap.  

Det er viktig at alle som bor i dette landet uansett religion eller legning tilhrer fellesskapet og fler seg norske. Vi trenger den norske identiteten basert p norske verdier for skape felleskap og tilhrighet. Vi trenger vre patriotisk mot norske verdier slik at vi kan utvikle oss mot en felles fremtid.  

Jeg m fortelle en fortelling om Nicolas Sarkozy da han var president i Frankrike. Det var et stort EU-mte, der mtelederen som var fransk nsket deltakere velkommen p engelsk. Sarkozy reiste seg med sitt flge p to og forlot salen. Han sa til mtelederen at du snakker Shakespeares sprk istedenfor Voltaires sprk. Vi er i Voltaires land og vi m snakke Voltaires sprk. Jeg nsker at mange av de norske politikerne hadde vrt like patriotisk mot Wergelands land.