hits

mai 2016

Folk var folk!

Folk var folk.
Jeg tenker mye p tiden rundt 1988 da jeg kom til Norge og fikk oppholdstillatelse og flyttet til Oslo. I begynnelsen hadde jeg ikke noen jobb eller studie. Da begynte jeg med selvstudie av det norske samfunnet. Jeg hadde min yngste snn i barnevogna og vi kjrte trikk og buss, satte oss p benker i ulike parker, lange turer i Karl Johans gate og andre steder. Der lrte jeg om folket og deres samvr. Folket var ofte beskjedne, men hflig, stille og rolig. Alt var tegn at jeg hadde kommet til Europa. Ingen skjeggete menn, ingen burkaer, noen f hijaber og p offentlige steder som sykehus, politi, sosialkontorer og arbeidskontoret var det ikke en eneste hijab. Ingen hy lyd. jeg lste ikke inngangsdra, ingen koran hytlesning, ingen snakket om halalkjtt.

P alle restauranter hvor som helst var jeg velkommen, og seint p kvelden kunne jeg lpe rundt stensjvann. Alt var ro og trygghet. Jeg visste ikke om hvem som var muslimer eller vantro, jde eller kristne, buddist eller ateist. Folk var folk. Noen kulturelle trekk kom frem i pkledningen. Barn var barn i sin helhet med hr og barneklr. Dyr var dyr, gris og lam var bare dyr. Jeg var langt borte fra det som jeg hadde rmt fra, fra religionen min. Jeg var trygg, jeg var i Europa, alt var bevis p det.

Men det skjedde noe under, uten lage det minste ringe p overflaten, men i 2006 kom blgen, og viste hvor kraftig og skremmende den var. For frste gang viste den muskler. Frste maktdemonstrasjonen. Og vi byd oss for blgen, vi byde oss for makten. Vi unnskylte oss for dem, vi ga alt som de ville ha, penger og sensur. Da sviktet vi ytringsfriheten for frste gang. Og i dag hvor er vi?

Er vi i Europa? Hva har skjedde med oss? Hvorfor jeg som kvinne har mistet de muligheten som jeg hadde i 1988? Hvorfor de lille grisene er borte fra barneavdelingen? Hvorfor antall hijabkledde har kt i mange bydeler i Oslo slik at hver gang jeg er ute, fler at jeg er i Iran? hvorfor torde ikke min venninne levere en klage til politiet, fordi politiet ( kontor damen) ikke hadde den offentlige uniformen p seg, men en religis uniform. Hvorfor har vi blitt s utrygge, hvorfor m jeg g av bussen fordi to svarte telt kommer inn og jeg kan ikke se at de er kvinner eller menn, har de bare veska si eller et gevr under sine telt?  

Og mest av alt synes jeg synd p de sm jentene i hijab som sitter samme med sin mor mens pappa og bror nyter badning p stranda. Jeg synes synd p de sm jentene som ikke kan vre barn samme med andre barn, spise samme mat, leke samme lek og dra p samme bursdager, vre p samme klassetur eller sommerleir. Jeg synes det er synd p de barna som mister barndommen sin fordi de er fdt muslimer. Det er vr skyld. De barna er ofre for vr snillisme og naivitet.   En tur i Oslos gater, Grorud, Stovner, Tveita, Tyen, skoler, sykehusene, aviser, tv skjermer og mye annet er dominert av hijab og skjegg. Hva vi ser er religisitet og ikke kultur. Hvordan klarte de dominere majoriteten?

De kom her fordi de hadde det vanskelig i sitt land, og her har de ftt alle muligheter. De kan jobbe, studere, drive sine interesser og leve langt fra krig og elendighet. Hvorfor prver denne gjesten som ble vel tatt imot, drive huseieren ned i kjelleren og ut av huset. Fordi mange av dem har kommet p feil grunnlag. De kom her for leve i eksil, men det frer til invasjon. De kommer ikke til tilpasse seg selv eller sine tanker med hverken stedet eller tiden. Men de kommer til forandre majoriteten.

 For kunne forst dem, m vi tilbake til Muhammad tiden. Etter 13 rs mislykket forskt i Mekka drar Muhammad og hans stamme (Koreishittene) til Medina.  Ansarene som bodde i Medina tok imot Muhammad og hans stamme, ga dem husrom, mat og ly og forsvarte dem mot Mekkaerne.  Muhammad og hans stamme tok makten og fordrev Ansarene. Muhammads stamme var triumfere og Ansarene var tapere. Det hres at mange muslimer fler seg som Koreshitter og har samme drmme som sine forbilder. De skal fordrive europeerne ut av sitt hjem, men de kunne ikke se at Muhammad og alt som han har gjort er historie. Dette er ferdig. Europa har gtt gjennom 400 r til komme hit og de kommer ikke til miste sin frihet og demokratiet pga noen folk som har frosset sin mentalitet i fortiden. De som fortsatt gr etter en gammel mal som ikke passer verken med tid eller sted.  Europeerne, spesielt nordmenn er tlmodige, De har lrt vre tolerante, men en dag har de ftt nok og verken du eller jeg kan bo her.

 



  

Min bok s.10.

Fr i tiden mtte folk bre kisten p skuldrene fra den ddes hjem til gravstedet, og hele familien bar sorte klr i frti dager. Den niende og den frtiende dagen etter ddsfallet ble markert. P den niende dagen gikk mange folk til gravstedet for vise sin sorg der og legge steiner p graven. De leste i Koranen, de grt og ofret mat og penger til de fattige og ba gud tilgi den avddes synder. Fr solnedgang dro de hjem igjen. I disse frti srgedagene ble det ikke feiret bryllup. Hvis den avdde var ung varte srgetiden i seks mneder, og hvis noen ville feire bryllup i denne tiden, mtte de ha tillatelse fra den avddes familie. Hvis noen i denne landsbyen ville gifte seg p nytt, fikk de aldri tillatelse fra far. Det eneste unntaket kunne vre hvis kona var veldig syk eller ikke kunne f barn og var enig i at mannen skulle f gifte seg p nytt. Hvis en kvinne ble sltt av mannen sin eller hadde andre problemer med ham, kom hun og klagde til far. Han var veldig streng og nye og rettferdig i slike tilfeller. Jeg husker at han en gang holdt en mann innestengt i stallen i mange dager fordi han hadde sltt kona si. Fars rom var bare pent for menn, verken kvinner eller barn hadde lov til g dit. Men da jeg var liten, fikk jeg likevel lov til vre hos far og sitte p fanget hans eller sovne med hodet i armkroken hans mens jeg kjente hnden hans stryke meg over hret og kinnet. Hnden hans var snill, med mange harde trler etter hardt arbeid. Nr far var ute og gikk i de trange gatene i landsbyen, reiste alle seg og hilste p ham. Mennene tok av seg hatten, la armene
10
i kors over brystet og byde hodet. Da pleide far si at de mtte se opp slik at de kunne g med rett rygg for andre folk, og for ham ogs. Dere har ikke noe skamme dere over, sa han. Gud er den eneste dere skal bye dere for. Far var ikke srlig pratsom, men han tenkte mye. Jeg s ham aldri grte, bare den dagen mor dde og en gang da noen hadde tent p keren vr. Han pleide ikke le heller, men nr han s p mor fikk han et spesielt glimt i ynene og munnen smilte vakkert under den gr barten.

Gud som skaper. islam 4.

Gud som skaper:

Tekstene i Koran baserer seg ikke p kjrlighet, nytenkning, vitenskap, landbruk eller at menneske har lov skape. Nr Muhammedaner erobrete Persia brent de bibliotekene, statuer og bilder ble delagt og forbud. Kvinne sang, dans og musikk ble stoppet. Alle malerier ble brent. Det skjedde det samme under Khomaini. male kvinner kropp og ansikt ble forbudt. Mange malerier ble delagt.

Under Taliban i Afghanistan alt ble delagt til med Buda statuer. Nr Dajesh (IS) erobrere ny omrdet delegger alle tegn p sivilisasjonen. De har delagt historien om Irak. Syria, Libya og Jemen. Islam beskyttere benekter at det er islam, fordi de er redd at islam mister ansiktet, De er redd innrmme at islam er mot sivilisasjoner. Men jeg sier: Det er islam.

 Wahhabismen er i ferd med utslette sporene etter det menneskelige. S lenge det er Gud som skaper alt, kan ikke menneske finne opp noe, skape eller realisere bilder, musikk, dikterverker ?og s lenge det bare er en skaper ,m alt menneskeskapt utslettes. Det er Wathan (avguder). De tilhrer avgudsdyrkelsen. Det dette som er forklaringen p deleggelsen av museer og arkeologiske severdigheter: man delegger ethvert verk av mennesket, for mennesket antas konkurrere med Gud. Mennesket skal bare flge forskriftene. Adonis.

Vi kan se p korans vers Da du kastet ,var det ikke du; men Gud som kastet Koran 8:17.

Alene Herrens syn bestr Koran 55:27.

Islamske Guden tar ansvaret fra menneske totalt. Nr de steiner kvinner, det er Gud som steiner, nr de halshugger det er Gud som halshugger. Muslimske Guden aksepterer ikke noe tegn fra menneske, Bare skal st hans SYN. Hvordan muslimer skal bygge en sivilisasjon samtidig som de skal delegge alt som menneske har skapt. Sivilisasjon er skapt ved hjelp av tekster som er skrevet av menneske, av kunst, arkitektur som er skapt av menneske. Menneskelover som skapte sivilisasjon. For meg er Vergeland tekster er helligere enn Koran. For meg individet er hellige og Ytringsfriheten er over Guden, over alle guder.

 

Min bok s.9.

I landsbyen var far den fremste autoriteten og hadde mest si. Nr det oppsto uenigheter om vannet, mtte han holde folk fra begge sider i rene. De eldste mennene samlet seg og drftet problemet, til slutt kom de til enighet. Da ga de hverandre vennskapskyss, skriveren skrev en avtale som mennene satte fingeravtrykkene sine under og far stemplet. For en periode holdt dette som en fredsavtale. Andre viktige diskusjoner dreide seg om sykdommer p plantene og insektangrep, for eksempel fra en gresshoppe som ble kalt malach. Disse gresshoppene kom som svarte skyer fra klar himmel og angrep avlingene p keren. Alt som folk hadde arbeidet s hardt for, kunne vre borte i lpet av noen timer, og sorgen var stor. Nr gresshoppene kom, forente alle i landsbyen seg mot den felles fienden og alle tok fatt i noe; staur og steiner, gryter og panner. De slo med steiner p gryter og panner for lage mest mulig brk og lp gjennom krene for forske jage bort insektene. Men det var mangfoldige tusen av dem og brket hjalp lite. Folk hadde jobbet og slitt hele ret for skaffe seg mat, og n hadde de sm insektene spist opp hele avlingen. Da var det ingen annen rd enn lne til livets opphold inntil de kunne hste neste avling. I fars rom snakket folk om slike katastrofer, om hvilke muligheter man hadde for forhindre at slikt skjedde eller hva som kunne gjres for bte p skaden og hva andre landsbyer hadde gjort. Men det var ikke bare vannfordeling og avlinger som ble diskutert i dette rommet. Nr mennene kom til ham og klagde over naboen eller andre konflikter, sendte far bud p motparten og lyttet til det begge hadde si. Til slutt var det han som tok den endelige beslutningen, og det han sa ble respektert. Hvis noen skulle gifte seg, kom familien til brudeparet og rdfrte seg med far og bestemte datoen for bryllupet. Hvis noen dde, fikk far straks vite det. Ved ddsfall trengte familien te, mel og sukker til srgedagene. Medregnet dagen for
9
ddsfallet srget de i frti dager. De sju frste dagene etter ddsfallet kom slekt og venner og naboer og andre som kjente den avdde eller noen i den srgende familien p besk og var der dgnet rundt. De vasket og ryddet, lagde mat og spiste ofte middag der. De satt rundt i rommet og drakk te og snakket om og mintes den dde. Familien fortalte om ddsfallet og den eventuelle sykdommen eller ulykken og hvordan alt hadde gtt for seg, og grt og jamret seg hylytt og ga uttrykk for sorgen. Barna var med bde under srgedagene og i selve begravelsen. Fr

Uten vold hadde islam overlevd i dag?

Del 3. islam.

Hvorfor voldelige tekster i koran og hadither har blitt en mal for muslimer i 1400 r. En mal som skal ikke forandres hverken med tid eller sted, sannhet eller erfaring, natur eller vitenskap. Hva er med denne malen?

Hvert eneste menneske med fornuft kunne tvile p slikt vers. Vers som er basert p hevn, straff og vold:

S tok vi hevn over dem og druknet dem i have Koran 7:132 (7:136)

Den dag Vi slr hard til! Vi vil ta hevn Koran 44:15 (44:16)

P oppstandelsens dag vil Vi samle dem, liggende, hodekulls, blinde, stumme, dve. Deres herberger blir helvete. Hver gang du er i ferd med slukne, frisker Vi p varmen for dem Koran 17:99 (17:97)

Se hvordan Vi gir noen fortrinn fremfor andre Koran 17:22 (17:21)

Vr skjebne er avhengig av en masochistiske Gud !. hvordan de kan drive Jihad for denne Guden? Spr jeg.

De som er vantro fr tilskret klr av ild, og det tmmes kokende vann over hodet p dem, slik at alt som finnes i deres indre, og deres hud, smelter. Og der venter dem klubber av jern! Hver gang de i sin nd vil komme seg ut derfra, drives de tilbake, smak n helvetesbrannens straff Koran 22:20-22 ( 22:19-22).

synderne ?.i kjortler av tjre, med ansiktene dekket av Ild Koran 14:51 (14:49-50)

fr lenker og kjeder om halsen, og de slepes inn i kokende vann, og deretter styrtes i Ilden Koran 40:73 (40 71-72)

Jeg spr meg selv hvordan i over 30 r trodde jeg p de syke versene, profeten og islamske Guden? Hvordan kunne jeg hre de beskrivelsene fra imamen i moskeen og trodde p det? Trodde p en masochist profet? Det er ikke rart at muslimer vger ikke tenke. Gjennom maktmisbruken og brutaliteten har blitt koran hellige. Men samtidig det er noe i de sataniske versene som appellerer til muslimer. Det er noe som f dem drive Jihad for beholde de versene? Fordi islam er manns religion? Fordi de versene gir ham identitet? Gr ham overlege? Gjennom de versene blir han Guden p jorda? Hva er det at slike vers st fast i 1400 r? Hvorfor Troen i islam er knyttet til skrekken. Uten vold hadde islam overlevd i dag?

 

 

kap 1.s 8.min bok

Folk hadde stor respekt for far. Nr de kom p besk, ble de stende til far sa at de kunne sette seg. Da satte de seg med rett
7
rygg, beina i kors og armene i kors over brystet. De holdt seg i ro til far snakket til dem. Det ble alltid servert varm te, sukkerbiter p store fat og blomstersaft i hye glass som ble bret inn p slvfat. Teen mtte st klar hele dagen, og n mann hadde denne jobben. Han mtte holde samovaren i stand slik at det alltid var nok kokende vann, og passe p at det alltid var rene teglass og nok sukkerbiter. Blant persere er det vanlig drikke te av sm glass, ikke av kopper, og med to sukkerbiter til. Alle som kom p besk mtte f te frst. Nr det gjaldt servering av frukt eller mat og drikke, ble alle servert p samme mte, det var ingen forskjell p folk. Fattige fra landsbyen, byfolk med hye stillinger, alle ble behandlet med like stor respekt og fikk den samme serveringen. Det ble snakket om avlinger, kostnader og fortjeneste, om kjp og salg av korn, bomull, frukt, grnnsaker og husdyr, og om det viktigste av alt; vannfordelingen. Vannet betydde alt. Nok vann betydde kunne feire nyttr, nye klr, mat for hele familien. I fars rom var det vannfordelingen som var hovedsaken, vannet som kunne gi eller ta liv, vannet som kunne srge for at det ble mange brylluper i landsbyen. Vannet skapte vennskap og glede eller nd og sorg, ondskap og krig mellom mennene i landsbyen, ja, til og med drap. Vannet ble fordelt med stor nyaktighet. Det var lange diskusjoner om hvor mange ml som skulle dyrkes og hvilken avling som var viktigst og som derfor trengte mest vann. P en stokk ble det skret inn et merke for hver time med vanning og for hver familie som hadde jord. Det fantes mange brnner der man hentet vann til jorda. Den dypeste brnnen ble kalt morbrnnen. Den grunneste brnnen var bare noen f meter dyp og vannet derfra rant ut i en stor bekk. I rstiden nr vannet ble fordelt, ble det snakket om hvordan man kunne beskytte brnnene og bekken s vannet ikke ble stjlet underveis. Det var ganske vanlig at noen kom midt p natten og fjernet stengselet ved bekken eller lagde usynlige hull i det som vannet kunne renne gjennom til deres egne hager eller avlinger. For forhindre vanntyveri ble det satt ut vakter langs bekken. Vanntyveri forrsaket slsskamper og det som verre var,
8
at hele landsbyen delte seg i to grupper som startet en langvarig krig med mye vold og noen ganger drap.

Vold og islam 2.

Jeg har mye fortelle for mine lesere, min to ting er vanskelig for meg. Etter jeg kom til Norge har jeg blitt ordblind, fordi i 38 r hadde jeg lrte lese og skrive fra hyre til venstre, men i Norge vi leser og skriver fra venstre til hyre. Det andre at jeg har sm feil i grammatikken og ofte trenger korrektur. Mange sier til meg at det er viktig for en blogger skrive perfekt, Jeg kan ikke skrive perfekt men nsker dele min erfaring med dere. Hper dere forstr meg og gir meg til tilbake meldinger.  S tilbake til islam:

Islamsktenkning er meget diskriminerende, slik at Gud velger sine folk og Gud sender bare dem (de troende) til paradiset. De andre som gjr gode gjerninger og dr som ikke muslim kommer ikke til paradiset men i helvete.  De betyr at din god gjerninger har ingen betydningen det som er viktig vre muslim. Alle andre er vantro og for straff. 

" Men de som faller fra og dr som vantro, deres innsats er verdils i denne verden og den kommende. De er Ildens folk, og der skal de vre og bli" Koran 2:214 (2:217)

" De som ikke tror p Gud har i vente en streng straff. Gud er mektig, og har gjengjeldelsen i sin hnd" Koran. 3:3 (3:4)

Islam akseptere ikke minste avvik fra denne veien som profeten har tegnet. islam er en mal. minste avvik er straffbare.  Totalt underkastelse, islam aksepterer ikke noe tenkende individ. Individ er skapet for adlydde som en Robot. Dette er grunnen at islam frste i tiden og stedet.

Adonis sier at " Den enkelte muslim i en kultur som holder lovtaler om straffen, er dmt til underkaste seg religions p bud. Og islam er og blir den eneste tro som kan godtas."

"Hvis noen nsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra Ham" Koran 3:79 (3:85)

" I dag har jeg fullbragt deres religion, og fullbrydet Min nde mot dere, og godtatt islam som religion for dere" Koran 5:5 (5:3)

Islamsk Guden  er ikke ndige eller barm hjertelig. Han ta valgmuligheter fra individet. En kan ikke velge sin tro. Fdt muslim og dr muslim.  I denne verden blir halshugget og drept pga. blasfemiloven  (eks. Pakistan) eller Sharia loven (eks. Iran og Saudi Arabia) og etter dden er Gud st klar med mage brutale straffe metoder .

kap 1s 7

DEL 1
Min far var muslim
Frank McCourt skriver at lykkelige barndommer ikke er noe samle p. Men jeg har hatt en lykkelig barndom, og den skapte en solid plattform jeg kunne st p gjennom den ulykkelige ungdommen min og rene siden. Den gode barndommen er selve grunnmuren i tilvrelsen min og rsaken til at jeg stadig overlever. Jeg har gjennomgtt mange faser i livet, fra rikdom til fattigdom, fra bli elsket hyt til bli sveket gjentatte ganger. Men den gode barndommen skapte en s solid kjerne i personligheten min at jeg klarte komme meg gjennom alle de tunge stundene.
Jeg ble fdt i en landsby i Srvest-Iran som den yngste av femten ssken. tte dde av forskjellige sykdommer, og jeg vokste opp som den yngste av sju i et stort, herskapelig hus, eller mer korrekt en borg med hye og tykke murer rundt. Murene var s tykke at to personer kunne g ved siden av hverandre p toppen av dem. Borgen hadde to etasjer. P hver side i den verste etasjen var det sm sylinderformete trn med mange glugger mot utenverdenen der man kunne sitte og holde vakt. Disse borgtrnene hadde ingen synlig trapp, og vi barn hadde ikke lov til g dit. I andre etasje var det bare tre rom med to store verandaer imellom. Det frste rommet var fars, der satt han og tok imot folk fra landsbyen eller viktige gjester fra byen. Far var lensmann. Han var analfabet og hadde en mann hos seg som var skriver. Skriveren gjorde dokumentene ferdige, og far stemplet dem med en gullring med navnet hans inngravert. Folk hadde stor respekt for far. Nr de kom p besk, ble de stende til far sa at de kunne sette seg. Da satte de seg med rett
7

Vold og islam

 

Jeg leser en bok "Vold og Islam", skrevet av Adonis. Adonis er ansett som en av den arabiske verdens strste poeten. Han ha skrevet over 20 bker som er oversatt til en rekke sprk.  Mange av de som sier og skriver " Islam er ferdens religion" og de sier til motstandere at "hvis oss en vers av Koran som er voldelig ". Hper de leser min blogg. Fordi jeg kommer skrive noen av Adonis notater i min blogg nesten hver uke!

"Det er en ekstremt voldelig tekster. Jeg har telt opp 80 vers om Gehenna. Vi finner 66 vers som nevner paradiset og 72 vers handlerom paradiser som sted for endelse nytelse. Vantroen, kufr, og dens avledninger forekommer i 518 vers, straffen og dens avledninger er gjenstand for 370 vers. Av 3000 vers er det 518 som omhandler om straff. Helvete er nevnt 80 ganger."

Straff metodene er ikke det som vi kan tenke oss.

" De som nekter vrt ord, vil Vi la mte Ilden. Hver gang deres hud er avbrent, vil vi bytte den og gi dem en ny, s de kan f fle straffen"  Koran 4,59 (4,56)

"Efterlat ikke en eneste av de vantro p jorden" Koran 71:27 (71:26)

Hvordan de tilhenger av doktrinen "islam er fredelig religion " Ikke ser eller leser " 518 vers av 3000 ? og hva er resten av Koranen bare om Muhammad velvre og behag? om hans mltider og hans begjr? 

" Vi finner ikke et eneste vers som innbyr til tenkning, eller et vers om fordelene ved bruke fornuften eller ndsevnene sine i betydningen skapende ndsevner. Nr Koranen sier Yatafakkarun  (tenke, resonnere) , er det i betydningen huske forskriftene som er vent tidligere i Koranen, med tanke p etterleve dem." Adonis .  

Min bok

Jeg skrevet min frste bok "jeg kommer fra Iran" i 2003. Boka ble trykket i fem ganger. Fikk mange god omtale. Boka er aktuelt fortsatt. S jeg dele med dere en side hverdag, slik at dere kan lese og kommentere hvis dere vil . I dag 27.mai begynner jeg boka er 200 sider.Forord
I den siste tiden har jeg flt et sterkt behov for skrive om livet mitt og hva jeg fler, jeg, en kvinne fra Iran som har havnet her i Norge. Spesielt nr jeg kjrer bil og m stanse for rdt lys, blir tankene plagsomt ptrengende.
I dag er det lrdag formiddag og jeg kjrer snnen min p jobb. Han er 15 r og har lrdagsjobb i en klesbutikk. Jeg har nettopp gitt ham romanen Engelen p det sjuende trinnav Frank McCourt og bedt ham lese den. Det er denne boken som har gitt meg mot til skrive. Jeg har tenkt p det i mange r, men syntes ikke at jeg hadde ord. Jeg vurderte skrive p morsmlet mitt, men jeg tenker p norsk og har vanskelig for huske sprket jeg vokste opp med. Men nr jeg vil uttrykke meg p norsk, mangler jeg ord og har problemer med f frem de fine nyansene. Dessuten, jeg hrer ikke riktig til verken i Norge eller i Iran. Men dess lenger jeg bor i Norge, dess oftere vandrer tankene mine frem og tilbake mellom de to landene eller befinner seg i begge samtidig. Alt dette og mer til gjr det vanskelig skrive. Jeg tenker p dette mens jeg kjrer. Nr jeg kjrer bil i denne byen, med stor trafikk og mange lyskryss, har jeg god tid til tenke. P tilbakeveien, etter ha satt av snnen min, fr jeg grnt lys hele veien fra Gunerius til Galgeberg. Jeg tenker at det ville vrt fint om jeg hadde hatt flere grnne lys i livet mitt, men slik var det ikke. Jeg har bestemt meg for fortelle om meg selv, ikke for skrive en selvbiografi, men for gi folk i dette landet en mulighet til forst hvordan en kvinne fra Midtsten med sin bakgrunn kan ha det her. Men nr jeg forsker skrive, fr jeg klump i halsen og trer i ynene og savner en skulder grte p.
Lily Bandehy Hsten 2003
5

Innvandring

Halvor Fosli skriver ? Innfdte beboere mener Groruddalen er delagt av innvandring. Det handler ikke om hudfarge, men om kultur og religion? Aftenposten13 okt.

Jeg er meget enig med Halvor Fosli. Dette handler ikke om hudfarge,  rasisme eller islamofobi. Fordi i 1979 fikk jeg samme smertefulle flelser i mitt land: Jeg var iraner, jeg var kvinne og jeg hadde jobben min, familien min, naboene mine og byen min. Jeg var glad i alt dette. Det er dette som gav meg tilhrighetens flelse. I min villeste fantasi kunne jeg ikke tenke flytte fra min gate, min bydel eller mitt land. Men s kom den mrketiden med Khomeini. Islamistene tok over. P kort tid ble islamistenes uniform obligatorisk.  Jeg flte gradvis at jeg ble fremmed i min egen by. Hver morgen fr jeg forlot mitt hjem s meg i speilet og kunne ikke kjenne meg selv. Jeg mtte ta p meg en uniform som markerte at jeg ikke er likestilt med min mann. Dette var uakseptabelt for meg. Splittelsen kom inn i mitt hjem.

Min by hadde blitt ukjent for meg. Hijabkledde kvinner, skjeggete menn, hy koranlesninger fra moskeene, fredagsbnn og moralpolitiet er blitt en del av vr hverdag. Jeg ble s fremmede i mitt fredreland. For slippe den sjelelige splittelsen mtte jeg reise vekk fra alt: familie, hjem, nabo, gate og land.

Jeg kjente dem ikke. De kjente meg ikke, fordi en ukultur hadde tatt over. En ukultur som var primitiv og barbarisk. N er den persiske kulturen og de persiske gode verdier jeg hadde vokste opp med, blitt begravd i moskeene. Alt ble todelt, til og med setene p en buss. Frst del av bussens seter var for menn og siste del var for kvinner. Skoler, jobber, selskaper og alt ble kjnnsdelt i to for segregere kvinner. Jeg var vant til gi klem til alle uansett kjnn, men n er det ikke tillat hndhilse p det motsatte kjnn. Alle regler og lover  ble en markering for sette meg p plass som en kvinne og i Guds navn.

Jeg hadde ingen rettigheter som kvinne. Jeg hadde ?paradiset under mine ftter? iflge koranen fordi jeg er mor. Gud gjengjelder meg om jeg er underdanig og lytter til mannens ordre som en slave. S det var ikke min kultur, jeg flyttet derfor fra denne ukulturen og kom til Norge. Til mitt drmmeland. Ja, mitt drmmeland. Ikke p grunn av velferd men pga frihetene jeg nyter som kvinne, som menneske.

I 1988 var Norge slik jeg nsket meg. Det var lett for meg tilpasse meg her.

Jeg flte at jeg er i Europa. Det var f eller sjeldent mte en kvinne med hijab eller burka.  Det var f mosker isolert fra samfunns engasjement og uten religise krav om islamisere samfunnet. Jeg kunne si det jeg ville. Og gjre det jeg ville,  uten skifte navn p min inngangsdr, uten st p bussholdsplass og bli tisset p.

Men hvor vi er n? Hvorfor fler jeg meg fremmede nr jeg tar en tur til Grnland, eller Oslo city?

Det er ikke bare etniske nordmenn som kjenner p flelse av avmakt, fremmedgjring og sinne. Mange av oss innvandrere og flyktninger som savnet frihetene i Midtsten, og flyktet til Norge p jakt etter frihetene. frykter utviklingen i Norge ogs.

Jeg ser p forandringene fra 1988 til n og spesielt fra 2006 etter karikaturstriden og merker at ukulturen ble overfrt til landet og begynte vokse opp. Denne ukulturen er s sterk at mange innvandrerungdommer blir pvirket av. Det er ikke bare Kari som synes ?det var bedre med 80,90 tallet? Jeg synes det samme. Ikke pga folk men pga manglende evne til integrere fundamentalistiske miljer og innvandreres manglende interesse for integrering.

Innlegget er publisert i Opplysemuslimer.no. 10.09.2015.

 

 

05.05.2016

pent Brev til Statsminister Stoltenberg

 

22 juli rystet min leilighet. Jeg tenkte at det var jordskjelv. Radioen str p. Plutselig lytter jeg til meldingen: Eksplosjon i regjeringskvartalet. Mitt hjerte stopper, Min verden stopper. Men vkner plutselig da telefonen ringte.:

?mor, jeg er i live? sier min snn.

Og telefonen ringer igjen ?bror er i live.?

Jeg faller p kne. Strekker armene mot himmelen. Trene renner. Gsehud. Fryser. Jeg sier fra hele mitt hjerte: ?Takk, takk for du ga meg mine snner tilbake, min snille Gud.?

Men nyhetene fra radioen var triste: deleggelse, massakrer og en katastrofe som er skapt av et menneske som setter en nasjon i sorg, sjokk og lammelse.

Jeg reiser til byen, kanskje kan jeg bidra med hjelp. Der ser jeg knuste vinduer, glassbitter i mange gater langt fra selv eksplosjonsstedet. Fortvilte mennesker og byen er i sjokk. I regjeringsbygget jobber over 1000 menneske hver dag, men 22. juli var det bare 19 personer. Senere kom det frem at 5 personer er savnet, av 8 dde er 3 tilfeldige forbigende og mange som ligger p sykehuset med store skader. Noen av dem har mistet bein og armer og noen er i koma.

N har gtt over en mned men fortsatt er vi i sorg. Fortsatt vkner vre sm barn p natten og er redde. Jeg spr meg selv: En hndlaget primitiv bilbombe gir s store materielle og menneskelige deleggelser. Hvordan er det nr en avansert flybombe treffer et ml i tette omrder i Libya, Afghanistan og Irak?

Norske fly kom hjem fra Libyakrigen etter ha sluppet 588 bomber over Tripoli. Og dette er bare en tiendedel av Nato bombingen. Nato har gjennomfrt 6000 flyangrep og har truffet 5000 ml. Jeg nsker sprre Grete Faremo om Bombene er lydlse i Libya? Har ikke bygningene vegger og vinduer, er ikke menneskene av kjtt og blod som mennesker i Norge? Har de ikke flelser for sine barn og familiemedlemmer som ble skadet, drept. Er de ikke glad i naboen, huset, og hagen sin. Du skal ikke gjre mot andre det du ikke vil at andre skal gjre mot deg?. Hvorfor gjr vi dette mot folket i Libya? Det er en umenneskelig handling. Jeg snakker ikke p vegne av despoten Ghadafi, heller ikke dem som kriger mot ham, men jeg snakker p vegne av sivile og barn.

Bombemannen er en terrorist fordi han dreper uskyldige mennesker etter en systematisk planlagt terroraksjon. Hva er forskjellen mellom det som han gjr og det som Nato inkludert Norge gjr i Libya? Nato-angrep er ogs et planlagt og systematisk mord p uskyldige mennesker. Bare at morderen sitter i flyet og har ftt ordre til drepe. Morderen sitter i regjeringene i de 6 Nato landene. De som gir ordre til drap. Luftangrepene over i Libya har kostet 20000 mennesker livet, 4500 srede, og 630,000 har flyktet til utlandet og 200,000 interne flyktninger til n. Jeg tenker p de 6000 ganger av bombing av Tripoli og jeg ser hvordan grtende barn skriker av redsel og leter etter sine foreldre i ruinene.

Kjre statsminister,

Det var du som samlet den norske befolkning etter den store tragedien. Du har gjentatt tre viktig ord i dine taler: Kjrlighet, samhold og solidaritet. Jeg stille sprsmlet til statsministeren om denne kjrlighet, samhold og solidaritet bare gjelder nordmenn? Kan vi ikke gi litt av vr kjrlighet og solidaritet til folket i Libya istedenfor vre bomber og ild? Er de ikke mennesker som fortjener vr kjrlighet? Kan du akseptere at de er mennesker som oss med kjtt , blod og trer.

Avisene i Norge forteller om oljereservat p 48 milliarder fat og at Norge investerte 1500 millioner kroner i Libyas oljefelter i 2007.. Da Gadafi snakket om nasjonaliseringen av olje, ble han Vestens fiende. USA trenger ogs en militrbase i Libya for ha bedre kontroll over Nord-Afrika.

Kan jeg forst at den norske regjeringen har solidaritet med oljegiganter som Conoco -Phillips, Marathon og Statoil som har vrt i Libya i 20 r og at de er partnere i olje feltene i Libya? . Men denne solidariteten med de store olje kartellene har kostet mange menneskeliv, delagt mange sykehus, fabrikker, jordbruk, skoler, universiteter, matlagre, medisinlagre og vannforsyninger i Libya, Irak og Afghanistan. Fr jeg lov til stille sprsml ved alt dette?

Norge har hentet sine krigsfly fra Libya, men dere har ikke stoppet bidraget til Natos krigfring i Libya. Dere hentet kampflyene tilbake fordi etter fire mneders bombing av Tripoli har krigen forandret seg til en borgerkrig og Nato bruker mest krigshelikoptre for n mlet.

Nr jeg tenker p det som har skjedd i Libya, Irak, Afghanistan blir jeg fortvilet mens jeg sitter i sjokk etter terroren i 22.juli. Kan ordet ?terrorist? brukes kun nr vi blir rammet av ondskap og ild? Eller kan vi ogs vre solidariske med dem som vi terroriserer med demokratiske bomber?

Kronprinsen sa et visdomsord: ?Etter 22 juli kan vi aldri igjen tillate oss at vre holdninger og meninger er uten betydning.?

P grunn av dette, pner jeg mitt hjerte som er stappfullt av kjrlighet til Norge og folket her og henvender meg til deg kjre statsminister.

Lily Bandehy

  •  

Innlegget ble publisert i Opplysermuslimer.no samme r under Lybia krigen.

Venstresida har blitt radikalisert?

Hvorfor kritiserer ikke den norske venstresiden reaksjonre islamister like mye som reaksjonre ellers?

Den politiske venstresiden pleier snakke hyt om menneskerettigheter, likestilling og homofile rettigheter. Men nr islamister kjemper for drap p jder, steining av kvinner, ddsstraff for homofile, er de tause og anklager ofte hyresiden, og andre islamkritikere som ppeker disse problemene, for vre islamofobe eller rasister. Grunnen til at den politiske venstresiden sttter islamister er mange:  

  

Historisk. P 60-70 tallet var ordet populist et honnrord. Venstresiden var stolt av vre en del av folket og representerte folket. Venstresiden og folket stod for de grnne verdier, desentralisering av makten og til og med sttte til Israel.

Venstresiden satset p folket, men folket fra begynnelsen av 80-tallet valgte stemme p hyre. Syse i Norge, Margaret Tacher i England, og Reagan i USA.

Venstresiden ble skuffet. Den leverte derfor folkets prosjekt til hyresiden og gjennomgikk et paradigmeskifte. De allierte seg med islamistene ettersom de visste at de hatet USA, akkurat som venstresiden.

Fra da av adopterte venstresiden alle saker som folket hatet.

For eksempel. Venstresiden jobbet hard for globalisere Norge til tross for at folket sa nei i to folkeavstemninger.

Folket aksepterte ikke homoseksualitet, og venstresiden stttet de homoseksuelles rettigheter.

Norge var et stort land med bare 4 millioner, de trengte folk, og statsreligionen var kristendom, derfor var folket imot abort. Venstresiden var og er for abort. Folket er skeptiske mot islam. Venstresiden elsket islam.

 2.     Den antirasistiske bevegelsen (som institusjon eller ideologi) er et produkt av venstresiden. Den antirasistiske bevegelsen adopterte en definisjon av rasisme som de hentet fra den engelske bevegelsen (Martin Barker 1981). Definisjonen heter ?New rasisme? og dette har funnet sted p denne mten:

Fr brukte hyresiden rasisme, alts raseforskjellen som rsak til diskriminering. I vr tid bruker hyresiden kulturforskjellen for skape avstand og diskriminere folk fra andre kulturer. Denne definisjonen betrakter kritikk av andre kulturer, som islam, som rsak til skape rasisme. Derfor nekter venstresiden kritikk av reaksjonre muslimer, fordi de mener dette blir brukt av rasister til skape rasisme. Dette er et dilemma for venstresiden fordi det hindrer utvikling av de muslimske minoritetene, fordi utvikling finner sted via kritikk. Det norske samfunnet utviklet seg gjennom kritikk. Venstresiden hindret utvikling av muslimene.

Resultatet ble at det flerkulturelle samfunnet forsvant mens det parallelle samfunnet dukket opp. For eks. Rana skriver i sin bok at han ikke aksepterer reform, og islamske sharia og verdier m overfres automatisk til det norske samfunnet.   

Det er klart at islam trenger reform akkurat som kristendom. Moderat islam m ha et teologisk oppgjr med islams grunnleggende avvisning av menneskets autonomi og demokratiske system. 

3.- Fordommer mot innvandrere. Vi blir ikke behandlet som norske borgere. Hadde vi blitt akseptert som borgere av de som kjemper for oss (antirasister) ville vre barn blitt behandlet p samme mte som norske barn. For eks. religionen islam, som er meget fundamentalistisk, har ikke regler som sier at barn m ha hijab. I Norge er det enkelte muslimske barn som blir tvunget til ha hijab p seg, likevel prver Ola Nordmann vise negativ idiotisk toleranse og sier at vi ikke kan forby barnehijab. Ola Nordmann sier: Se p meg hvor tolerant jeg er. Men med denne holdningen tenker han ikke p de negative konsekvensene av barnehijaben. Dette skaper frihetsfobi hos vre barn. Om disse barna var norske hadde Ola Nordmann reagert p samme mte da?

De jentebarna mister tilliten til politikere og antirasister, nr de blir voksne og forstr at de kunne hjulpet dem, men de sviktet dem. 

I 2015 ville ikke Marit Nybakk og Trine Skei Grande reise til Iran fordi de mente at det var tungt kle seg i hijab, de ville ikke g i hijab, men de aksepterer barnehijab i Norge (fordi de jentene ikke er deres egne barn). I 2001 kalte Marit Nybakk krigen i Afghanistan en frigjringskrig for afghanske kvinner, s kvinneaspekter er sentrale for meg. Vi bomber burkaer. (Dagbladet.11.08.2002)

Hvorfor vil ikke Marit Nybakk frigjre disse burkakvinne som bor i Norge? Og det er interessant vite hvorfor Marit Nybakk bare s burkakledde kvinner i Afghanistan, og ikke i Jemen eller Saudi Arabia? Hvorfor hindret Kristin Halvorsen et forbud mot burka i den forrige regjeringen? Hvorfor er ikke kvinneaspekter og barneaspekter viktig for vre kvinnelige politikere og feminister i Norge? Hvorfor deltok LO-leder Gerd Kristiansen p hijabdagen i Oslo? Hvorfor har vi en dag for markere uniformen for det muslimske brorskapet? Mens i Iran og mange andre land kjemper kvinner for frigjre seg fra hijaben.   

Den afghanske ambassadren sa at hun hadde ikke brukt hijab fr hun kom til Norge.

Venstresidens politiske tenkning og handling har bidratt til det som ms sier Tariq Ramadan blir helt, mens Ayaan Hisri Ali fordmmes. I Norge blir Usaman Rana og Fahad Qurashi helter, og norgesansikt, men Walid Al Kubaisi og Shabana Rehman blir glemt. Fordi media som er styrt av venstresiden, kjrer en debatt som alltid skal ledes av enten en konservativ muslim, en imam, en talsmann for en muslimsk organisasjon eller en kvinne med hijab. Venstresiden ser p muslimer som en homogen gruppe. 

Venstresiden betrakter muslimer som en offergruppe, og andre som en potent, global maktfaktor. De ser p Muhammad ? karikaturene som sparke nedover. Men de beundrer Fotografiet Piss Chris, Kristus nedsunket i et kar av urin.

Kunne venstresiden reagert p samme mte hvis det var Piss Muhammad? Jeg s Jesus Superstar p det norske teateret for noen r siden. Da sa jeg til min venn; hva hadde skjedd hvis forstillingen var Muhammad Superstar? Det hadde blitt masse demonstrasjoner med imamer og ordfrer og biskoper p frste rad.  Fordi det norske teateret hadde provosert muslimer. 

Venstresiden tar skylden for det brutale som skjer i utviklingsland, til og med nr Europa blir angrepet s blir overgriperen fremstilt som noen stakkar som protesterer mot vestens grdighet og utenrikspolitikk. Og de forklarer at overgriperen var et offer for den vestlige kulturen, som ikke fikk jobb, falt ut av samfunnet, eller ble mobbet. Og de prver f frem at overgriperen ikke har hatt noe med islam gjre. Selv om alle vet at det ikke stemmer. Venstresiden sliter med dilemmaet om hvordan legge lokk p ubekvemme sannheter.

Head-in-the-sand liberale er et fint utrykk for beskrive venstresiden som er i fornektelse og som Majid Nawaz sier til tross for rikelig bevis for det motsatte, fortsetter forestille seg at muslimsk terror springer ut fra konomisk fortvilelse, mangel p utdanning og amerikansk militarisme.

Venstresiden unngr se den underliggende ideologien eller religionen islam i terrorhandlingen. Nr det gjelder muslimer prver venstresiden uansvarliggjre individet eller hans evne til autonomi, evne til skille mellom rett og galt.

Venstresiden senker moralske krav til andre kulturer som ikke har samme utviklingen som Europa. Det betyr at folk som kommer fra Somalia ikke kan underlegges samme forventninger og krav som norske borgere.  Dette er ren stigmatisering. Som Sylo Taraku sier de som hevder at stigmatisering kan fre til terror, driver selv stigmatisering av muslimer. S lenge venstresiden ikke kan kritisere islam like mye som kristendommen, vil muslimer aldri bli en del av det norske samfunnet. Dette er den store demningen i integrering.

Jeg er enig med venstre i at vi har religionsfrihet i Norge men religionsfrihet betyr ikke la religise grupper pvirke lovverket. Skal eller skal ikke den norske lovgivningen gjelde alle som bor i Norge? Skal man akseptere barneekteskap, barnehijab, vold mot barn og mye annet pga. av religion eller tradisjon? Lavdeltagelse i idrett, dans og kulturelle aktiviteter viser at muslimske jentebarn har mistet muligheten til utfolde seg og sine interesser. Hvorfor lar venstresiden hensynet til foreldrenes religion g ut over barnas utvikling?

Venstresiden aksepterer kjnnsapartheid i Norge og forsvarer den fordi det er en del av deres kulturrelativistiske tenkning. Ulrika Mortensoon forsvarer islamske nettseminarer og konferanser der kvinner og menn sitter adskilt, eller at kvinner og menn ikke kan hndhilse p det motsatte kjnn. Han skriver at dette ikke er kjnnsdiskriminerende heller. (ytring p Facebook. 27.03.2013)

Venstresiden kritiserer ikke kjnnsdelte miljer som i moskeer, bedehus. Konferanser og seminarer organisert av moskeer eller muslimske organisasjoner (fredskonferanse islamsk nett) koransskole. Eller adskilte drer i moskeer. P Grnland har noen restauranter et forheng for skille kvinne og familie fra enslige menn. Er ikke dette Apartheid i religionens navn. Er ikke dette det samme som dele miljet etter rase eller hudfarge?

Venstresiden m kritisere det islamske kvinnesynet. Islam er kjnnsapartheid. Adonis sier kvinnen er fravrende som et likeverdig vesen til mannen. Nr vi sier kvinne i islam tenker vi automatisk p kjnnsorganet hennes. Islam har tatt livet av kvinnen. Nr jeg leser boka til Adonis tenker jeg; hvor ble det av kvinneaspektene for norske politikere? 

 4.- Skyldflelse fra kolonitiden. Norge har ikke vrt en kolonimakt, men venstresiden elsker folket som gr i offerrollen. Kanskje fordi Ola Nordmann er god, eller kanskje fordi dette gir en flelse av at han er bedre enn ofrene? Men dette gir Ola N. god samvittighet. Den norske venstresiden trenger stakkarslige objekter. De fremstiller minoriteter som ofre, svake, som noen som ikke har evne til tle kritikk, til endre seg og tilpasse seg. De er bare religise vesener som trenger sympati og medflelse fra Ola N., som er et selvstendig individ. 

Pga. skyldflelsen tror de venstreorienterte at de kjemper en ideologisk krig mot neokonservative og neokolonialistiske vestlige regjeringer, som ved aggressiv utenrikspolitikk fremmer kaos, krig og invasjon i utviklingsland. Derimot nr det gjelder voldshandlinger utfrt av islamister, s vil de samme venstreorienterte avst fra kritisere slik vold.

Venstresiden ser p Islam som en frigjrende ideologi som kan hjelpe muslimske land frigjre seg fra neokapitalisme. Men det lrer ikke fra historien at islam er hovedgrunnen til at de muslimske landene ikke klarer komme p beina. De fleste er utviklingsland, de har store konflikter med hverandre (utenfor sine grenser og innenfor sine grenser).  

Venstresiden og vre sosialantropologer, gjennom sin tenkementalitet basert p kulturrelativisme og pro islams, bidrar til at arbeidsklassen, sm bnder og middelklasse og sekulre muslimer stemmer p politiske partier med innvandremotstandere. Vi m lre fra historien, at nr demokratiet ikke kan lse problemer s tar fascismen over.