hits

kvinne og islam

Havfruen i burkini

Eksempel p burkini. Foto: AFP

I dag var jeg p Bislet for ta en svmmetur. Det er alltid hyggelig vre p gamle Bislet Bad. Gamle bygninger, rikelig lys fra taket, hvite marmorvegger og det lysebl bassenget.  Etter noen svmmetak gr jeg ut for sette meg i boblebadet og slapp av. Det er en kraftig mann med skjegg og badebukse som sitter i boblebadet. Jeg glir inn og setter meg i det varme vannet og se rett frem. En kvinne i burkini reiser seg fra vannet og setter seg p den hvite kanten av boblebadet. Det er frste gang jeg ser en kvinne med burkini.

Kvinner er mer sexy i burkini

Den mrke bl burkinien strammet rundt de runde, unge puppene hennes. Brystvortene er tydelige under den mrke burkinien.  Det samme er navlen og lret. Hun miner meg om de gamle James Bond-filmer, da Ursula Andress kommer ut av vannet i sin Afrodite-kropp. Denne unge kvinnen minner meg om filmen og om havfruen, bare uten hr. Hret som er samlet i burkinihetta fr frem hennes former. Hun er mer sexy og tiltrekkende enn alle de bikinikledde damene i bassengene. Vi kan ikke se brystvortene til andre kvinner i bikini men det er hun i burkini som gjr at mine tanker flyr avgrde og ser alle havfruer i sin nakenhet.

Burkini er s sexy at religise argumenter faller bort:

For frste gang ser jeg at burkinien er absurd i den religise konteksten. Burkini dekker kroppen men formene er der. Kvinneformene er tydelige og mer sexy enn i vanlig badedrakt. Som en oppblsbar dukke i mrkbl eller sort. Den virker mot sin hensikt.

Mannlig kropp er sexy for kvinner

Mannen hennes er dobbelt s gammel som henne. Han har p seg bare badeshorts. Hvorfor amputerer den muslimske mentaliteten kvinnelige flelser? Kvinner har ogs samme seksuell kraft, behov, fantasier og flelser og de kan bli forstyrret av en mannlig kropp. Menn har ikke enerett p seksualitet eller fantasier. S kvinner kan se en manns kropp og fantasere og den mannlige kroppen kan hindre deres nrhet til Gud.

For unng synd skal begge kjnn ikles burkini:

Kvinner dekker seg for mannens skyld. Mannen  m dekke seg for kvinnens skyld. For unng synd. Hvis muslimer skal unng synd er det viktig at begge kjnn dekker seg til. Det betyr at Omar ikke tler Ajeshas navle og Ajesha m g i burkini. Vi m forstr at Aisha har flelser ogs og ikke tler se overkroppen til Omar.  S Omar m dekke seg til ogs for Ajeshas skyld. Hvis det er likestilling m vi akseptere kvinners seksualitet, flelser og fantasier. Hvis det er likestilling skal muslimsk menn ogs g med burkini. Det eneste problemet er at menn i burkini ikke er s sexy som kvinner i burkini.

 

Kvinnekamp i islam


Kvinnekamp i islam.

Vitenskap og estetikk og kjrlighet er fravrende i islam.

Det er verre at bikini er forbudt men burkini er tillatt. Akkurat som Ku Klux Klans hette er forbudt, men burka er tillatt, mens begge to er symboler for ekstreme ideologier. 

Profeten Muhammad og hans etterflgere har tatt livet av kvinnen som menneske, de har redusert henne til et kjnnsorgan som skal tilfredsstille mannens seksuelle behov og fde hans etterflgere. Hun kan fde barn, men har ikke rett til ha omsorg for sine barn hvis mannen vil kaste henne ut. Kvinnen skal adlyde mannen og mannen er hennes Gud p jorden.  Hennes nedverdighet ble lovfestet gjennom Sharia.  Hennes hr og kropp ble tolket som synd.  Hun skal dekke seg til. Hvis ikke hindrer mannens nrhet til Gud.  Hennes naturlige flelser ble steinet fordi vitenskap og estetikk og kjrlighet er fravrende i islam.  

For kunne ha makt over henne ble hun umyndiggjort ved hjelp av konomien og hennes vesen. Hennes viten var ikke verdt det samme som hos en mann. Hun kunne arve halvparten av en mann.  Gud befaler dere gi en like stor part som to kvinner 4.12. (4.11). 

Islam reduserte kvinnen til en ting og for rettferdiggjre eierforholdet, ble koranske vers brukt. Kvinnen er respektert i skyggen av en mann, far, bror eller ektemann. Hun ble valgt og prisvurdert etter sin alder og sin skjnnhet eller familie. Forholdet mellom mann og kvinne er forholdet mellom herre og slaven. Deres kvinner er kre for dere, s g til deres ker slik dere nsker alt p beste mte. Koranen 2:223

Menn har autoritet over kvinner i kraft av forkjrlighet. Gud har innrmmet dem fremfor kvinner, 4.83 (4.34).

Mannen er dommeren, viteren, vokteren og slakteren. Alt i ett.

Med minste ulydighet har hun blitt straffet med de verste metodene som finnes ? hun har blitt sltt, voldtatt, slaktet og steinet til dden. I noen stammer setter de henne i et rom og tetter vinduer og dren slik at hun dr av sult sakte og smertefull. Muslimske menn har valgt grusomheten i ulike former for ddsstraff av kvinner, kveling, levende begravd, levende brent, senket i kokende vann, syre, sleping. Ziyad ibn Abihi hadde vane kjre lemmene og korsfeste kvinnen naken (Vold og islam, side 63). Mannen er dommeren, viteren, vokteren og slakteren. Alt i ett.

Hvis de viser seg ulydige, s forvis dem til vrelset deres og gi dem pryl, Koranen 4.38 (4.34.

Ta til ekte det som passer dere av kvinner, to, tre, eller fire ? eller med deres slavinner. Man deler ikke ut godteri slik som profeten Muhammad delte kvinner.  Frst nektet islam kvinner kjrlighet ogs ble hun fratatt konomiske rettigheter slik at hun blir avhengig av mannen. Hun skal bli forsrget

.Ingen kvinne til n har ledet en eneste bnn i moskeene

Klarte religionen  stoppe henne nske om frihet? Klarte de drepe hennes tanker og flelser? Historien er bevisst p at det har vrt mange sterke kvinner som har vist  motstand mot denne undertrykkelsen av mannen  som er eneveldet p jorda p grunn av Sharia. Men mennene lar ikke historien om disse kvinnenne komme frem. Menn har vrt redd for miste sitt herredmme. De vil ikke at noen hrer om de kvinnene som str frem med rak rygg og viser motstand i den islamske verden.  snakke om sterke kvinner er et tabu. Kvinnene skal males svake og helt i bakgrunnen. Vi ser dette i moskeene i alle muslimske land og muslimske miljer, de er adskilt, og nr de ber, er de ikke i samme rad som mennene.

Frst er det imamen, som skal lede bnnen. Ingen kvinne til n har ledet en eneste bnn i moskeene.

Dog har mennene et fortrinn fremfor dem, Gud er mektig, 2.228.

I islam er jomfru bare i hunnkjnn.

Etter imamen str mennene og deretter kvinner i siste rad. Islam er basert p kjnnsdiskriminering. I islam er jomfru bare i hunnkjnn.  Jenter ble fdt jomfru og er ndt til forbli jomfru helt til den dagen hun blir gift. Det er overgang fra jente til kvinne. Mannen er fdt som mann - han trenger ikke overgangen.

Det er i sannhet vi som har skapt huriene p fullkomment vis. Vi har gjort dem til jomfruer, Koranen 56.34, 35.

Denne jomfrudommen har blitt familiens re, ikke hennes. Hun skal vre jomfru for broren, faren og onkelen, og hele mannssamfunnets re. Ikke for sin skyld.  Kvinnene ble voldtatt nr to klaner er fiende eller i krig med hverandre for vanre hverandre, eller ta hevn.

Men det finnes fortsatt selvstendige kvinner. En av dem er Khadijeh Muhammeds eneste kone mens hun var i live. Hun var 40 r og kristen da hun giftet seg med Muhammad som var femten r yngre. Hun hadde vrt gift to ganger tidligere, og hadde to barn med hver av dem.
Trolig har hun inngtt en ekteskapsavtale som innebar at Muhammed ikke kunne ta seg flere koner s lenge hun levde. Hun var en meget rik enke som drev med handel. Hennes makt og rikdom og mektige klan var avgjrende for islam.

Dem andre kvinnen er Zeinab, barnebarnet til profeten.  I Ashora ble alle menn i familien hennes drept i krigen og resten ble tatt som slaver. Samme dag holdet hun en sterk tale slik at mange av fienden ble rrt av denne talen, men i islam er en kvinnes stemme en synd.

Fatima, datteren til profeten, var en viktig person i kampen mellom de fire kalifer. Fatimas hus skulle brennes ned av Omar fordi motstandere av Abu Bakr hadde gjemt seg der. Dette huset ble revet i 2006 av Wahhabistiske staten som et minne fra kvinneopprret.

Aisha, den yngste kona til profeten, hadde aldri holdt seg hjemme eller dekket seg til. Hun regnes ogs som en av de viktigste kildene til kunnskap om Profeten og islam.  Aisha hjalp til i bde ved slaget av Bader, Uhud og grften. Noen kilder sier at hun ledet de tre slagene. Hun var politisk aktiv og stttet de valgte khalifen og srget srt da khalifen Utman ble myrdet.

Med all forakten for kvinner i islamske verden har vi mange feminister i Libanon, Egypt, Syria, Irak, Jordan og Palestina og Iran.

I mange muslimske land har vi hatt kvinnelige forfattere, poeter ,skuespillere og sangere som var fulle av kraft. Mange av kvinnene skrev under pseudonym for ikke avslre seg selv og familien med hensyn til den patriarkalske makten. De visste at de tilhrer et samfunn der kvinner ikke kan utrykke seg fritt. En av de viktigste er Mayy Ziyade den libanesiske forfatteren og journalisten som var en foregangskvinne i det 20. rhundre. Hun er et anerkjent navn i frigjring av samfunnet og feminismen. Hun dde i 1941. 

Den algeriske kvinnen Djamila Bouhired som hadde stor ledelse og innsats i kampen mot franskmenn for frigjre sitt land er en annen. Med all forakten for kvinner i islamske verden har vi mange feminister i Libanon, Egypt, Syria, Irak, Jordan og Palestina og Iran.
I Iran har vi mange diktere som har skrevet poesi om de forbudte flelser, lidenskapen, kjrlighet, klasseforskjeller og om politikken. Parvin Etesami og Forough Farrokhzad er to kvinnelige diktere som aldri blir glemt. I Iran hadde kvinner store rller under revolusjonen i 1979 og senere r. De viste motstand mot sjahen og mot Khomeini. Etter at Khomeini tok over makten og den iranske grunnloven ble erstattet av Sharialoven, kom folk i svarte skjorter i gater med den klare talen: ta hijab p hodet eller bli sltt i hodet. Det var store demonstrasjoner. Tusenvis av kvinner ble sltt ned, arrestert, torturert, fengslet og henrettet. Khomeinis regime tok alle muligheter fra iranske kvinner. Han skulle sette dem inn i huset, men under Irak-krigen ble Iran lammet for arbeidskraft, s kvinnene mtte komme p jobb, men de mtte kledd seg i hijabislamistenes uniform..

Det islamske regimet fengslet og henrettet mange jentebarn i alderen 12-14 r. Islamske lrde fant ut at jomfruer kommer til himmelen. For hindre dette viet de jentene til voktere og de blir voldtatt natten fr henrettelse. Iranske kvinners kamp har aldri sluttet. De legger ut bilder av seg selv uten hijab i sosiale medier. De demonstrerer i gatene med slagord mot regimet. De gr i samboerskap selv om dette er staffbart. De viser motstand p alle vis samtidig som de vet at de blir henrettet. Kvinner i alle muslimske land skriker etter rettferdighet og likestilling, men deres stemme ble kvalt av den mentaliteten som hersker i den muslimske verden, men de gir ikke opp. Aldri.

Men i Norge overser vi kvinnekampen i den muslimske verden.

I den muslimske verden har kvinner blitt torturert og henrettet fordi de nsker frigjre seg fra hijaben, de nsker seg frihet. De nsker skille mellom stat og religion. De vet at dette er ndvendig for et likestilt samfunn. Men i Norge overser vi kvinnekampen i den muslimske verden. I stedet for solidaritet med disse kvinnene tar vi hensyn til religion. Ellers hadde vi ikke snakket om de muslimske borgerne, men om samfunnets borgere, norske borgere, deres rettigheter og plikter. Kvinnens verste fiende er religion, srlig islam.  For ha like rettigheter for like borgere trenger vi en forandring i mentaliteten til borgerne som har en av mentalitet basert p Sharia. Vi trenger en indre forandring.

I dag str vi overfr denne srgelige regresjonen som holder p delegge hele vestlige moderniteten

Hijab, burkini, adskilte svmmebasseng, forbudet mot bikini og adskilte idrettshaller skaper ikke denne forandringen. Aksept av de religise symbolene forsterker den patriarkalske kulturen slik at de tror de har rett. Deres religion, deres profet har rett i at kvinnekropp eller hr er synd. Aksepten av religise symboler er med p forsterke reskulturen. Man definerer seg ikke som norsk borger, men som muslim. Det er et grnt lys til unge menn fra muslimske land om at de har rett til voldta eller tafse og kysse p jenter som tr kle seg som de vil. Vi har frt en kamp for et sivilt samfunn de siste 400 rene for et sekulrt samfunn og i dag str vi overfr denne srgelige regresjonen som holder p delegge hele vestlige moderniteten.  Det eneste mte hindre regresjonen er modenhet og handlekraft. Naivitet, usikkerhet og undvendig tlmodighet bidrar til regresjonen blir forsterket. Staten har plikt hindre diskriminering. Forbudet mot bikini er diskriminering av jenter som liker g i bikini. Det er verre at bikini er forbudt men burkini er tillatt. Akkurat som Ku Klux Klans hette er forbudt, men burka er tillatt, mens begge to er symboler for ekstreme ideologier.   

Vi m st for de europeiske verdiene som er basert p demokratiet, likestilling og ytringsfrihet. Gjennom handlekraft m vi vise at vi har kjempet kvinnekamp for n dette og p ingen mte skal vi g tilbake. Veien er fremover, vi skal g videre med likestillingen og likestilling for alle borgere i alle tid og alle hjem. Hvis vi str for vre grunnverdier og en total likestilling i Norge har vi stttet kvinnekampen i Iran ,Tyrkia og alle muslimske land. akseptere de ulike religise symboler som hijab, burkini og kjnnsdelt areal er svikte kvinner i andre land. 

 

 

 

Eksil

Eksil

Sndag 29. mai satt jeg i det lille huset mitt og leste artikkelen til Knutt Olav ms:  Historien om "hjemme". Mine trer trillet p kinnet. Ansiktet mitt var vtt som gresset i hagen. Det regner ute og i mitt hjerte. Klarte ikke holde trene tilbake. Hans ord hadde pnet det dype sret i meg. Hjemme. Denne dagen skrev jeg til han:

Ja kjre Knut ms. Du kan reise til Odda og vre i ditt hjem. Du kan snakke p egen dialekt og spise den lokale maten. Du kan komme hjem. Du er heldig. Du er fdt i et land hvor du kan skrive det som du vil, tenke som du vil og reise som du vil og komme hjem. Jeg kan ikke komme hjem, til min lille landsby. Jeg kan ikke sitte under granateplene og se de sm narsissene som vokser ved den lille bekken som renner rundt i hagen. Jeg kan ikke kjenne lukten og smaken av maten i denne landsbyen. Jeg kan ikke st i drpningen og snakke p min dialekt med naboene og fortelle de vitsene som vi forstr. Jeg kan ikke sitte sammen med dem om kvelden, drikke te med dem og lese Sjahnameh eller Hafez.

Nei, jeg kan ikke komme hjem.

Jeg har reist mye rundt i verden, jeg har reist mye i Norge. Jeg elsker Hardanger, har vrt i Odda, Vinstra, Sjoa og har dratt over fjellene p lange turer mot Snhetta, og overnattet p mange campingplasser. Minst fire r p rad, vr og hst, reiste jeg langs Per Gynt veien og videre til Runde med lange turer i fuglefjellet. Jeg har reist, men har ikke kommet "hjem?, Jeg har reist mye, jeg leter etter mitt "hjem" , men fant det ikke. Jeg har ftt en livstidsdom som jeg ikke fortjener. Min forbrytelse var tenke og st imot den barbariske Sharia tenkningen. Jeg ville vre kvinne, jeg ville vre kvinnen som er i poesien, i naturen, i kjrligheten. Jeg ville vre kvinne, men det var straffbart. Jeg fikk straffen. Aldri kan jeg komme "hjem". Jeg nsket bare kunne holde min bror i hnden da han dde etter en langvarig kreftsykdom 28. september 2011. Jeg nsket kunne legge en blomsterbukett p fars eller mors grav. Jeg nsker kunne vre bare en time "hjemme", men jeg kan ikke. Jeg er dmt til ikke komme "hjem". Jeg har reist, men aldri til "hjem".

Og i gr i en telefon til ?hjem?, fr jeg vite at min yngste bror ligger p sykehuset, er i koma. De er ikke sikre p om han overlever. Ja. Min bror som er nrmest meg. Det er min bror, vi vokste opp sammen. Det er min bror som beskyttet meg hvis noen i familien skulle sl meg, Det er han som tok meg med p kino hver fredagskveld og kjpte is til meg. Det er han som satt sammen med meg p den lille is-kaffen i Shiraz. Det er han som fikk meg til le. Det er han som kjpte min frste porselensdukke etter at han hadde ftt en liten jobb. Han som plukket de frste modne druer, dadler og aprikoser og ga meg til smake. Han som hjalp meg lage sm folk og dyr av leire. Han som nr vre blikk traff hverandres, brt ut i en lang later. Det er han som grt da jeg mtte gifte meg etter tiendeklasse og reiste bort.

Han er syk, han er p ddsleiet og hva kan jeg gjre. Jeg kan ikke beske ham, ta rundt ham og si til ham hvor glad jeg har vrt i ham. Hvis en mister hele sin familie i en bombe, vulkan eller en ulykke, er det tungt, men man srger en gang. Men nr man er i eksil, srger man hele livet. Jeg dr litt etter litt, jeg dr hver gang noen dr hjemme, jeg er syk nr noen av mine nrmeste er syke ?hjemme?. Jeg kan ikke grte sammen med mine, jeg har ingen skulder grte p og jeg har ingen grav legge blomster p, g til og snakke med, fordi jeg er i eksil.

Et totalt eksil er den verste straffen, fordi man kjenner, fler, lengter etter, og savner sitt ?hjem?. Det er urettferdig. Stor straff, livstidsdom, for hva? Bare fordi en tviler, tenker og sier fra.

Skjnner du hvor lykkelig du og andre nordmenn er? Skjnner du min lengsel? Skjnner du hvorfor jeg skriver om islam? Skjnner du hva religion kan gjre med oss? . nsker du satt her hos meg og hadde sett en 66 rig kvinne sitte og grte som et lite barn fordi hun savner komme "hjem" og vre "hjemme" og kunne si til sin bror: ?Jeg elsker deg?.

En forkortet tekst er publisert i Aftenposten i dag.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Nar-man-er-i-eksil_-sorger-man-hele-livet--Lily-Bandehy-600620b.html

Og noen av mine artikkel i Aftenposten i de siste:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jenter-blir-ansvarlig-for-familiens-are-og-fraroves-sin-identitet--Lily-Bandehy-24731b.html

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Det-er-menneskesynet-i-islam-som-er-hovedproblemet--Lily-Bandehy-12500b.html

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Venting-i-mottak-kan-gi-alvorlige-helseproblemer--Lily-Bandehy-og-Stian-Biong-9958b.html

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Hensynet-til-religion-kan-ikke-alltid-veie-tyngst--Lily-Bandehy-17283b.html