hits

islam

Er Gud en drittsekk?

Interior of St. Vitus Cathedral, Prague, Czech Republic

For noen dager siden satt jeg sammen med en kvinnelig teolog. Hun har en viktig stilling i kirken. Vi snakket litt om ting som man prater om under et frste mte til en kort lunsj. Hun sa av og til tenker jeg at Gud er en drittsekk

Jeg fikk sjokk. Hrer jeg riktig? Kan en teolog si slikt? Til og med jeg som er religionskritiker kunne ikke tenke meg si snt. 

Jeg har riktignok tenkt dette i mange sammenhenger, for eksempel:

  • Nr min unge sster dde av kreft og jeg trodde at Gud kom til  hjelpe henne, at hun skulle bli frisk.
  • Nr mine venninner ble voldtatt natten fr henrettelse i iransk fengsel.
  • Nr Irak-krigen begynte og jeg s hvordan bombene falt p hus der barn bor.
  • Nr Fallujah som var en stor by med 300.000 menneske ble bombet med sennepsgass fordi de skulle finne Saddam, satt jeg tre netter vken og grt for folket der.
  • Nr Libya ble bombet dag og natt og jeg kunne se barn bli drept, hus bli revet, og sykehusene bli delagt. 
  • Nr det palestinske folk ble murt inn p Gaza-stripen og de ble evige fanger.
  • Nr rike sjeiker reiser til flyktningleire for kjpe jenter p 9 og 10 r.
  • Nr homofile blir kastet ut fra hyden bare fordi de er homofile.
  • Nr sm barn blir voldtatt av sine nrmeste.
  • Nr Kristoffer ble drept av stefaren sin.
  • Nr kvinner blir steinet. 

Da tenkte jeg at Gud er en drittsekk.

Men:

Jeg torde ikke si det hyt fordi min muslimske bakgrunn holder meg i redselen for Gud. Men nr en prest formulerer seg slik, forstr jeg hvordan islam er tilbakestende.

Hvordan kan kristendommen bevege seg og utvikle seg gjennom forskning, film, satire og kritikk? Er europeiske folk mer intelligente enn folk fra fra muslimske land? Det er umulig.

Hvordan kunne Gaute Gunleiksrud for mer en tretti r siden si Jeg grter inne meg nr noen gjr evangeliet  identisk med kampen mot de homofile. Det er galt. Nr jeg leser om den lovende fag-teologen fr jeg gsehud, hans kloke ord fr meg til grte. En prest kan formulerer seg slik. 

Nr paven i fjor ba om unnskyldning for det kirken hadde gjort mot kvinner og homofile, faller jeg p kne for denne mannen, for hans tro og for hans bevissthet .

Hvilken imam eller aytollah har sagt noen liknende p tusen r? De preker om hat og jihad, de preker om kvinneundertrykkelse og synd og Gud er stor. De tror  det er Vestens skyld at deres land er fattige og korrupte. De kan ikke se hvor feilen ligger.

Hvorfor har to religioner s forskjellige menneskesyn? Svaret er hos profetene. Jesus kamp var basert p bevissthet. Han ble korsfestet for sin bevissthet. Hans kamp var skille mellom religion og tro. Fordi de jdiske religise lederne delte makten med keiseren. De var en elite med stor makt over samfunnet. 

Med Muhammed er det motsatt. Fra begynnelsen prvde han kombinere makt med tro. Slik at islam ble en maktfaktor som skal styre individets liv hvert eneste sekund. Han skaper kontroll gjennom ritualer som etter hvert blir en slags tvangstanke og tvangshandling hos muslimer.

Han kontrollere individet for kontrollere hele samfunnet. Profeten brukte alle barbariske metoder for skaffe seg makt. Men Jesus er motsatt, han gir seg, brer korset og dde p korset uten medlidenhet for seg selv, uten motstand , uten forsvare seg. Han giftet ikke seg med sm jenter, han ledet ikke krig, kappet ikke hoder. Kvinner er alltid rundt ham, de er blant hans apostler.

Det er mange voldelige vers i bibelen og det er mange vers om kvinneundertrykking, men bibelen er skrevet av apostlene etter Jesus og de bruker korsfestelse for f hevn. Peter er en av de som hatet kvinner. Og senere gr kirken mot det som var hele budskapet for Jesus. Kirken vil ha makten. S blir de kvinnelige apostlene borte fra evangeliet og kvinnene-apostlene blir sensurert og etter hvert borte fra malerier og kunst.

Men denne kirken, som er opptatt av makt, gr gjennom en renessanse og utviklet seg slik at den blir mer og mer pen for individets frihet.  Eller Europa gjennom tiden etter renessansen klarer redusere kirkens grep p folks liv. Og i dag er kristendom en tro, en privat sak, men islam har gtt motsatt vei . En tilbakestende religion som etter 1979 har hatt regresjon til under Muhammeds tid hvor man drmmer om islams storhetstid.

Et falskmilj skapt av politikere.

Takk for svar, kjre B?. Burkini er i samme retning som hijab ? begge to markerer den muslimske identiteten og ikke den norske. ?.. Det er kjnnsdiskriminering. bruke burkini eller hijab bekrefter ogs at kvinner ikke har flelser eller seksualitet, men at kvinner er med bekrefte at kvinner ikke er et fullkommet individ. Det reduserer henne til et kjnnsorgan som skal tilfredsstille mannen. Hijab, burka og burkini av nytraliserer det offentlige rom. Lily

B: Jeg er enig med hvert eneste ord her. Jeg vil bare f innpass hos muslimer, Lily. Vi trenger deg i denne debatten. Klem

B er en mann. Han er samfunnsdebattant, er leder for en organisasjon.  Han viser til seg selv i sine kronikker med formuleringen jeg som muslim.

C?

Jeg treffer en mann som er leder for en annen organisasjon, og har en viktig stemme i debatten om Islam. Han blogger ogs. Vi er p en middag, og snakker godt sammen fordi vi kjenner hverandre fra fr. Han sier det samme som B. Jeg er enig med hvert eneste ord du skriver, men jeg kan ikke dele det p Facebook fordi jeg leder denne organisasjonen og m ta hensyn til det. Vi m ta hensyn til politikere.

D?

Jeg snakker med min gode, gamle venn, som jeg har kjent i mange r ? jeg vet ogs at han ikke lever som muslim. Han sier at bde C og D har rett. Fordi de bruker formuleringen jeg som muslim, blir det enklere bli hrt av andre muslimer, bli hrt av venstresiden, media og generelt sett tatt serist. Samtidig er det ogs lettere f konomisk sttte. Hvis en sier jeg er tidligere muslim eller at man ikke er en muslim er det desto vanskeligere bli tatt serist. Da fr man verken innpass i politikken eller media.

Det som min venn sier minner med p en venninne av meg. Hun er utdannet sosialantropolog og fra Afghanistan og hadde et nsket etablere en egen organisasjon. Hun fikk da beskjed om at hvis hun nsket f sttte, mtte organisasjonen kobles opp mot Islam. Hun valgte selv ikke flge dette rdet, og innen kort tid ble organisasjonen avviklet.

Jeg som muslim for bli hrt:

Nr jeg ser p disse tilbakemeldingene, sitter jeg igjen med inntrykket av at mennesker som har flyktet fra islam, eller dens tro, er kommet i en situasjon som ikke er noe bedre enn det de flyktet fra. Kort sagt m de vre muslim i offentligheten for bli hrt. De m da opptre som muslimer i offentligheten for f innpass i media eller konomiske sammenhenger. Politikere eller mediene har skapt en atmosfre som gjr at mange ateister, agnostikere og tidligere muslimer lever et dobbeltliv. De kjenner Islam godt og nsker egentlig ikke ha noe med Islam gjre lenger, men sier jeg er sekulr muslim jeg er kulturell muslim jeg som muslim for bli hrt, for n ut til folk og for bli tatt p alvor. Likt er det med Iran. Alle iranere er muslimer i det offentlige rom, men hjemme og p det private er dem imot Islam. De er ateister eller har konvertert til vr gamle persiske religion, Zaradoshtisme. Men for bli akseptert av staten og politikere, m de vre under den Islamske paraply.

Personer nevnt i dette innlegget og mange andre som jeg kjenner har gtt under jeg som muslim bare for f innpass i media, statskassa eller for ikke bli ignorert. Jeg kjenner dem godt, og ingen av dem ber, faster, betaler almisser (zekat) eller har noen framtidsplaner om beske Mekka. Mange av dem kan heller ikke be, nettopp fordi de ikke kan tradisjonene. De har samme mening som meg om profeten, og en av dem som kaller seg muslim har til og med sagt til meg at Jeg leser koran nr jeg sitter p do.

Et falskmilj skapt av politikere

Vre politikere har skapt denne situasjonen ved gi stor plass til moskeer, religise ledere og islamske organisasjoner. Samfunnet i seg selv brer strre preg av islam enn norske flagg og symboler. I mange r har man hrt p ledere for islamske moskeer og organisasjoner. Det norske samfunnet reduserte alle muslimer til en homogen gruppe. For f pnet dren til en statsrd, f en utmerkelse eller oppn en karriere innen media m det nesten st muslim i pannen p en.

Jeg lurer p hva de menneskene som dekker seg bak masken ? jeg som muslim har oppndd med dette. Bortsett fra et lite belp til din organisasjon og en karriere i politikken. Hva har du som ikke tr vre den du egentlig er oppndd for andre enn deg selv? Du som muslim, har det skjedd noen forandring som jeg ikke ser? Samme temaer som et berg og dalbane som kommer og gr i media med jevne mellomrom uten noe forandringen i loven. Og antall hijab, burka, bigami. resvold og resdrap ker.

Islam har spredd seg som en kreftcelle i hele Europe. Islam drar oss alle til en ny holocaust fordi Islam er en politisk ideologi, som vil ha makt. Islam har brukt demokratiet for n mlet.

Erdogan sa:

Demokratiet er et tog. Man bruker den, men nr den kommer frem, forlater man toget

De som bruker denne teknikken jeg som muslim for n mlet, og de har vrt p samme tog som islamistene. De har lyge om at de er muslim for f sitte p toget, men klarer de kaste islamistene ut av toget ? klarer de redde demokratiet?

Hvis dere hadde sttt frem og vrt rlig fra begynnelsen av, hvis dere hadde bygget en egen konsensus utenfor islams paraply, da hadde vi hatt strre sjans for n ut til politikere og media. Etniske nordmenn hadde ftt tilgang til mer informasjon om islam, og de kunne ha sett hvordan ting faktisk er. Etniske nordmenn setter pris p rlighet. De tror dere driver med Taghaih.

Etniske nordmenn er vanlige folk, som har bygget opp dette landet med verdier fra Voltaire, Wergeland og Camilla Collett. De har skilte lag med hellige vers. De er trofaste mot europeiske verdier, og de sttter oss akkurat slik vi er uansett om vi er ateister, agnostikere eller ex-muslimer.

Det er p tide kaste masken. Det er p tida vre seg selv!  Vr rlig ? det er det folk setter pris p. Dere som ikke tr komme ut av islamskapet. Dere har et stort ansvar, fordi hvis du tr, tr ogs andre. Din penn har makt. Bruk din penn med rlighet.

 

(Taghih= det er tillat lyve i islam hvis islam tjener p det)

 

 

 

 

 

Allah og vagina

Et jentebarn i Indonesia rett etter en kjnnslemlestelse. Foto: Bay Ismoyo/AFP

Jeg trodde bestandig at Allah var ufeilbar. Gjennom alle hellige vers, i alle hellige bker, hadde jeg lest og hrt at Gud/Allah er den allmektige.Alt som skjer er i hans makt. Alle hans skapninger er perfekte. Min mor sa ofte at et blad kan ikke falle fra treet uten Allahs vilje. Hver morgen vknet jeg med ordet Allah o Akbar Gud er stor. Men til min forbauselse fant jeg ut at Allah er feilbar og ikke er s stor heller. Fordi han hadde skapt kvinnens kjnnsorgan feil. Det var s feil at mennesker som er hans skapelse m ta grep inn for rette p Guds feil. Guden/Allah er ikke allmektig heller, fordi han har glemt skrive noen vers om mitt underliv i koranen eller bibelen, slik at sm guder p jorda lar meg og mine sster vre i ferd og ikke utsetter oss for det mektige barberbladet som er mektigere enn Allah.

 For rette p Guds feil er kjnnslemlestelse vanlig i minst 30 land. 200 millioner jenter har blitt underkastet den barbariske praksisen.  Hver dag blir 6000 jenter kjnnslemlestet i verden

30.000 av dem bor i Norge og 17.000 av de jentene ble kjnnslemlestet fr de kom til Norge (Inger Lise Lien)  Somalia utmerket seg som det landet med strst andel kjnnslemlestelse. I Somalia blir 98prosent av kvinnene kjnnslemlestet. Og de kommer til Norge med sin skikk og bruk:  Kjnnslemlestelse og tvangsekteskap.

Hvorfor de gjr dette?

1. For vre god muslim (sunna)

2. For kontrollere kvinners seksualitet.

3. For innvandring gjennom gifteml.

4. For bevare ukulturen og ha tette bnd til opprinnelseslandet. Hindre at de blir norske

5. Lav grad av integrering, srlig blant somaliere.

Den kende veksten av konservative religise miljer ser vi gjennom kende praktisering av tildekking av kvinner og jenter i form av hijab, burka og barnehijab. Dette er synlig, men praktisering av kjnnslemlestelse og tvangsekteskap er vanskelig se.

Konservative miljer vokser og for beskytte sm jenter fra bli utsatt for kjnnslemlestelse, trenger vi tiltak og praktisering av tiltak.

 I lov av 15 desember 1995 ,nr 74. gr det frem at det er straffbart srge for at kjnnslemlestelse utfres. Dette er en sovende lov.  En nye lov fra 1.oktober 2015, Der yrkesutvere i barnehager, skoler, helsestasjoner, NAV og aktivitetsskolen kan straffes med en bot eller fengsel hvis de unnlater forske avverge kjnnslemlestelse. Den som utfrer eller skader kvinnens kjnnsorgan kan bli straffet med fengsel i inntil 6 r. Og i alvorlige tilfeller fengsel i inntil 15 r. Loven viser hvor srdeles alvorlig vi ser p kjnnslemlestelse, men det er viktigere flge loven i praksis og ikke bare tror at loven har en virkning i seg selv.

Se direktesending torsdag:

Fra 1995 til n er det ingen som har blitt dmt i Norge etter denne loven, eller den nye loven:  Ingen av de 17 sakene rundt kjnnslemlesting i perioden 2007-til 2016 har frt til en straff. Den norske stat kan ikke gjennom nvrende tiltak stoppe lemlesting av barn. 

Myndighetene satser hovedsakelig p dialog og informasjon for bekjempe kjnnslemlestelse. Men en flere tusen r gammel sterkt rotfestet og utbredt praksis kan ikke stoppes med ord. Vi har ingen data knyttet til hvor mange jenter i Norge som er lemlestet etter at de bosatte seg her. Vi trenger et nasjonalt plegg om systematisk underskelse av barnas kjnnsorgan p helsestasjonen. Denne underskelsen er ikke mer krenkende for barnet enn bli utsatt for kjnnslemlestelse, med alle skadene som pfres barnet og hennes fremtid.

Denne underskelsen er  ikke en  gynekologisk underskelse, fordi en kan se forskjellen mellom et naturlig kjnnsorgan og et kjnnslemlestet kjnnsorgan bare ved se p huden nedentil. Det burde vre like naturlig som sjekke gutters testikler.  Til 1991 hadde vi helhetlig underskelse av gutter og jenter, men fra denne datoen ble helhetlig underskelse av jenter forbudt. Vi m oppheve denne loven fra 1991 for kunne praktisere straffeloven mot kjnnslemlestelse fra frste oktober 2015.

Helunderskelser i kombinasjon med informasjon og straffereaksjoner har preventiv effekt. Vi ser ingen effekt av kommunehelsetjenesteloven og forskrifter til helsestasjonen uten kart egge risikofaktorer og faktorer som fremmer helse gjennom samle data rundt barnet. Uten hel kroppsunderskelse av jentebarn blir datasamling og kartlegging av barnets helse ufullstendig. forebygge skader og fremme barnets totale helse har blitt fine ord p papir og tradisjonen med kjnnslemlestelse fortsetter. Vi trenger lover for beskytte naturen og en jente eller gutts kjnnsorgan er det naturligste som finnes i naturen. Alle inngrep i et barns kjnnsorgan er et overgrep mot  barnet.  

 

Gratulerer til alle eks-muslimer

Cemal Knudsen Yucel og Maryam Namazie

Organisasjonen Ex-muslims of Norway ble etablert for ett r siden. Grunnleggeren er Cemal Knudsen Yucel som er fra Tyrkia og er oppvokst i en muslimsk konservativ familie. Vi er en ateistisk, sekulrt og humanistisk protestbevegelse av tidligere muslimer og menneskerettighets aktivister.

Vr organisasjon er en del av en global protest bevegelse. I mange land har vi ssterorganisasjoner med samme navn. 

Islam har vrt som et fengsel, man kunne komme inn , men ingen tr g ut. Man er fdt muslim og dr muslim. Det minste avvik eller sprsml rundt Gud eller profeten har vrt straffbart. Imamen som satt i moskeen var mellommann mellom Gud og menneske. Han hadde totalt enevelde, makten for definere synden. Det var hans tolkning som var veiviseren.

I dag trenger man ikke ske imamen for fine svar p sprsml. I lpet av et sekund, et tastetrykk gir deg informasjon om alt. PC'n din er ikke dmmende eller straffende. Du kan sprre uten vre redd for straffen. Informasjon pner for tvilen. Som blind tro pner for religis makt. Vitenskapen lyser p mrkeste delen av religion. Vitenskapen er strste fiende av religion. P grunn av dette ble Adam og Eva kastet ut av paradiset. Eva hadde spist av vitenskapens tre.

I en verden styrt av global teknologi er vitenskapen og informasjonen tilgjengelige for mange uansett geografisk bosted. Informasjon er som solstrler i et mrkt rom. I menneskesynet. 

 

Mange muslimer er utdannet og har tilgang til nett, de leser og de tviler p det som er skrevet i Koran eller Hadithene. De kom p et punkt som de nsker bli ferdig med blind tro p islam. Men det er vanskelig konvertere eller bli ateist. De som forlater islam blir kalt fra fallende og har blitt straffet med dden. Men i virkelighet er islam ikke noe falle fra. Det er et menneskelig valg basert p viten. Det forskjell mellom fallefra eller forlate. Ord fra fallende har en negativ betydning og ordet er juridisk bruk for gi straff i form av henrettelse eller fengsel.

I dag kan de som har forlatt islam kalle seg eks-muslim og st fram for gi mot til de andre tvilere som fler seg helt alene og redde. Eks-muslimer er mange tusen mennesker i mange ulike land, men mange tr ikke st frem p grunn av familien eller forflgelse eller straff. Ex-muslims of Norway var ndvendig for gi et ststed for de som forlater islam og for normalisere at man kan velge sin religion eller forlate religion.

Vi har vrt en minoritet som ikke hadde sttte, talerr, eller et samlingsted for lenge bde her i Norge og resten av verden. N er det p tide st fram i offentligheten. Hvert fall her i vesten.

 Ex-muslims of Norway som er et r gammel n, har skapt et ststed og samlepunkt for de som forlater islam. Vi sttter andre eks-muslimer i verden og har kontakt med dem gjennom nett og p internasjonale seminarer. Vi utveksler erfaring og kunnskap. Sster organisasjoner i muslimsk land lever under jorden. En av dem har over 100.000  medlemmer p Facebook og er fra Pakistan.

Pakistans regjering har tatt oppgaven med utrydde dem. De har stengt Facebook sidene og gruppene. Flere av de dministratorene arrestert og mange de andre i rmmen. To av vre viktigste medarbeidere sitter n i fengsel og venter p ddsstraffen etter blasfemiloven som Muhammed Tahrir-ul-Qadri som str bak. Denne mannen som har reiseforbud til mange land, men ikke i Norge. Han kom nylig til Norge og Sverige og moderate muslimer str i k for kysse hnden hans.

Vr organisasjon har seks styremedlemmer. To av dem lever i skjul og kan ikke st frem med navnet sitt. Vi jobber alle frivillig. Vre ressurser er vre medlemmer. Vi tenker ikke p verken sitte ved bord med de uddelig eller statelige sttte. Vi er politisk ukorrekte. Fordi for oss er vre medlemmer viktigst av alt. Ex-muslims of Norway best av frivillige og engasjerte folk. Styremedlemmene er fra ulike muslimsk land med muslimsk bakgrunn blant annet fra Tyrkia, Irak, Iran, Pakistan, Syria, Kurdistan. Vi kjenner islam inn og ut. Vi kjenner folk som snakker med to tunger, vi kjenner ulver i freklr, fordi vi vet hva islam er. Vi vet at islam er ikke fredens religion.

Vi er ett r gamle, men vi har gjort veldig mye i lpet av den korte tiden. Vi har ikke ftt statlige sttte som andre organisasjoner som styres av kvinner med hijab og menn i skjegg, men vi har ftt mye sttte av vre medlemmer og folket. Det har vrt helt fantastisk se tusener av etnisk norske som sttter vr sak og motiverer oss. 

Vi har Facebook og nettside. Vi skriver kronikker og mye informasjon om islam p vr nettside. Vi er mot islam, men ikke mot muslimer. Fordi islam er ideologi, men muslimer er mennesker. Vi prver gi mest mulig informasjon om den farlige ideologien for beskytte individet. For skape kritisktekning hos muslimer overfor blind tro. Fordi individets frihet er vrt ml. Frihet til velge religion eller ikke religion. Vr organisasjon er politisk nytral. Vi sttter politikere som sttter vre kampsaker som aldersgrense for bruk av hijab, forbud mot burka, kjnnslemlestelse, forhudlemlesting, kvinneundertrykkelse, barnebrud, tvangs- /arrangert ekteskap, sharialov, offentlig sttte til moskeer, nytral samfunn rel utenigise symboler i offentlige etater.

Vi jobber for integrering gjennom et nytralt samfunn. Vi er for absolutt sekularisme. Vi er mot rasisme p like linje som vi er mot islamisme. Vi nsker fremme og utvikle humanisme ogs i muslimske miljer. Og vi deler kronikker som sttter vre saker p vr Facebook side uansett hvem som har skrevet dem. Vi mter politikere som nsker ha innspill fra oss. Saken er viktig for oss, ikke personen eller politikeren. Vi er imot all form for umenneskelige handlinger, diskriminering og overgrep som skjer i religionens navn. Vi str for hvert ord. Vi er stolt av vr organisasjon og vi tler all motgang fordi vre eks-muslim er utfordrende og farlig. Men vi fortsetter vr vei og vi pner veien for neste generasjon.

Kort oppsummering av det vi har gjort i lpet av ett r:

*Styremedlemmene i EX-MN har skrevet flere titalls artikler og kronikker i media.

*EX-MN har bidratt til samfunnsdebatten med opplysning og kritikk via sin Facebookside og hjemmeside som nr over 100.000 personer ukentlig.

*Arrangert tre seminarer, om ex-muslimer, jdehat og rituell omskjring av gutter.

Gjestedeltakere p: 

*Debattpanel med Ahmadiyya Muslimer (panel)

*Nettavisens seminar

*Internasjonal konferanse om ytringsfrihet og ex-muslimer i London (panel)

*Demonstrasjon mot tvangsekteskap (apell)

*Demonstrasjon mot blasfemilovene i Pakistan foran den Pakistanske ambassade i Oslo(apell)

*Segerset seminaret (deltakelse)

*Mte med Utenriksdepartementet om blasphemi lovene i Pakistan

*Mte med Innvandrings og Integrerings minister Sylvi Listhaug (2 ganger)

*Tre foredrag

*To mte p Stortinget

*Intervjue med den Franske avisen Le Monde

*intervjuer Minerva, Aftenposten, Er lik Oslo, Fri Tanke, Utrop, Fri Tanke 

*Skype-intervju med journalister fra Australia og USA

*Lansert hjemmeside

Kommende arrangementer som er ferdig planlagt:

*Kjnnslemlestelse - tortur og forbrytelse / Oslo 31.08.2017

*Kampen mot Tvangsekteskap i Norge / Trondheim 21.09.2017

Lily Bandehy. nestleder i Ex-muslims of Norway

 

Anti Islam?

Holy Koran
Licensed from: egypix / yayimages.com


I dag er det ikke ndvendig bli innlagt p en psykiatrisk avdeling for f en psykiatrisk diagnose. Ordene paranoid, psykopat, sosiopat blir sleng rundt omkring som aldri fr, og en skulle tro at hvem som helst var kvalifisert for stille en diagnose. Over de siste ti rene har det ogs tilsynelatende dukket opp en ny diagnose; Islamofob.
Vi kjenner alle til ordet fobi, og vanlige symptomer er hjertebank, svette, uro, kvalme, magesmerte og pusteproblemer. Men jeg vil anta at f sliter med slike symptomer ved kun se en muslim, og undrer derfor over bruken av ordet Islamofob. 
Det virker meningslst definere et begrep som ikke har noen rot i virkeligheten, kun for sette Islamkritikere i en bs og gi munnkurv til de som tr kritisere Islam.
Jeg kjenner p f av de symptomene nevnt over nr jeg ser en muslim. Som anti-Islamist respekterer jeg fortsatt personen bak troen, ja uansett hvilken pkledning, tro eller religion hun/han har. Jeg er anti Islam i klar tekst, men ikke antimuslim. Muslimer er frst og fremst ofre, spesielt kvinner og barn.

"Hvorfor muslimer ville vrt lykkeligere uten islam: vold mot kvinner, homofobi, Sharia, humrls kontrollmani, terrorisme og fiendtlig holdning til forskning og utdannelse". Richard Dawkins.   

Jeg er imot ideologien, og ikke selve mennesket som tror og praktiserer. Islam er ikke bare en tro.

Islam uten politikk er ingenting Imam Khomeini

Islam er politikk, og politikk er Islam Imam Khomeini

I en statsmakt er makten fordelt mellom tre maktinstanser. Stortinget er lovgivende, bevilgende og kontrollerende mak. Regjeringen er den utvende makt - regjeringen har ansvar for iverksette Stortingets vedtak. Domstolen er den dmmende makt. Det m vre en maktbalanse mellom de tre matkunstenes i en demokratisk stat. Alle de tre maktene finnes ikke i en islamsk stat. De baserer seg p Sharia.. 

Sharia er ikke skrevet av et menneske, og det er Gud som er den lovgivende makten. Sharia-loven er fastsatt og skal aldri forandres, nettopp fordi det er Guds lov. Alt fra familie-lovgivning, hvordan styre et samfunn, hvilke straffemetoder som skal iverksettes og behandling av krigsfanger, kvinner, barn og arv - alt er nedskrevet og bestemt, og hverken kan eller skal forandres. Guds lov er perfekt fordi Gud er fullkommen - noe mennesket ikke er. 
Guds lover er over alle menneskelige lover, og de som har i oppgave iverksette Sharia-loven har ikke som krav vre utdannet jurist. En trenger heller ikke opptre lojalt ovenfor menneskets rettigheter eller lover skrevet av mennesket selv. For her er det nok at en har lest Koran og Hadithen. 
Religislederen er verste kommandr for bde politiet og det militre. Lovgivende makten er Gud og domstolen er imamer. Islamsk lov og ideologi tar ingen hensyn til menneskets natur og behov, og heller ikke hensyn til kongedmme, nasjonen eller annet enn den verste religise leder.

Som Imam Khomeini sier, Islam uten politikk er ingenting.


Islam er en politisk ideologi likt som fascisme og nazisme. Jeg er anti Islam p samme mte som at jeg er anti fascisme. Men dette betyr alts ikke at jeg er imot eller hater alle mennesker som er muslimer. Men min lojalitet er hos lover som er skrevet av oss mennesker.

Jeg vokste opp med Islam under Sjahen og Khomeini, og leser til daglig det som rrer seg i den muslimske verden. Jeg har ftt nok av det islamske kvinnesynet, av barneekteskap, hvordan arv fordeles og hvordan det forbyr en kvinnes kropp, hr og stemme. Jeg har ftt nok av vre vitne til at en kvinne kan bli behandlet som et umyndig individ. For meg er det forkastelig at en jente p tre r kan sees p som et sex-objekt og skal g med hijab.

Jeg ser p kvinner som mennesker med samme rettigheter, fornuft og flelser som menn. Islam har redusert meg og andre kvinner til bli et kjnnsorgan, som skal gi nytelse til mannen og fde av ny arbeidskraft eller krigere. 
Jeg som kvinne er ikke et redskap som en mann skal eie. Ingen skal f mulighet til misbruke sin posisjon til ta nytte av meg, ei heller bruke og kaste meg til bytte av en nyere utgave ved behov.

Jeg er et individ - er det vanskelig for deg som menneske, politiker, sosialantropolog, profet eller Gud forst?

Hvordan kan du sttte en ideologi som diskriminerer meg i mitt fulle og totale?

Erna Solberg og Jonas Gahr Stre, dere som selger mine rettigheter mot en stemmeseddel, er dette vanskelig forst? 
Hvordan kan dere tie mot direkte overgrep av barn i det islamske navn?

Jeg ser p kvinner som et selvstendig individ. Jeg trenger ikke bli forsrget - hverken av en far, mann eller bror. Jeg kan bestemme over kroppen min, hret mitt, jobben og personlig konomi. Jeg kan danse, synge og snakke hyt - uten vre redd for Gud eller en mann.

Min rett og frihet til vre kvinne er over alle Guds lover.

Jeg er anti Islam fordi jeg er en kvinne med fornuft. Islam er en politisk ideologi som er farligere enn alle andre politiske ideologier vi kjemper imot. Islamsk ideologi er kompromisslst og fastsatt en gang for alle. 

Amputer Islam fra politikken ved f islamske tegn og uniformer ut av det offentlige rom. Vi trenger et nytralt samfunn der mennesker kan vre mennesker. Islamske uniformer grupperer vrt samfunn basert p religioner. Nazistens uniformer og tegn er forbudt, og det burde ogs islamske uniformer bli. Jeg er anti-Islam p grunn av det islamske menneskesynet mot kvinner, barn, homofili, ateister, humanister og andre religioner. Jeg er anti islam p grunn av en umenneskelig ideologi grunnfestet i Koran og Hadithen.

Kalle meg gjerne anti-Islamist fordi er jeg det, men ikke Islamofob, for jeg diskuterer ikke et begrep som er uten betydning.

 

 

 

Tvangsekteskap / arrangert ekteskap

 Asian wedding
Illustrasjonsfoto: Istock

For noen r siden var jeg nattoversykepleier p et sykehjem, en jente jobbet der. En pen, smilende og meget plitelig arbeidsom jente. Hun samlet alltid det ravnfargede hret i en hestehale. Vi to hadde god kontakt. Midt p natta kunne vi ta en prat over en kopp kaffe. En natt fortalte hun at hun skulle reise til hjemlandet for gifte seg med en fetter. Jeg frardet henne det, men hun sa: Jeg hadde et valg. Foreldrene mine har kommet med seks bilder av mine fettere. Nr jeg kom til Pakistan kunne jeg se alle seks guttene og velge en.

Hun reiste, giftet seg og jobbet som fr, til import-fetteren kom til Norge. Det tok ikke mer enn noen uker fr vi s forandringer. Hestehalen var bort. Hret var over mesteparten av ansiktet. Smilet, gleden og kraften var borte. Hun sluttet midt i sin universitetsutdanning, sovnet p vakten. En kveld dro jeg hret hennes bakover for se ynene hennes. Jeg s blmerker under ynene og p halsen. Hun s meg p meg i en skygge av trer. Hun mtte slutte hos oss. Hun ringte ett r senere. Jeg ba henne skille seg. Hun sa: Det er umulig. Jeg kan kun bli skilt hvis jeg ligger i graven.

Mahmood studerte medisin. Han hadde en iransk kjreste, de bodde sammen, de var forelsket i hverandre. Han ble tatt med til sitt hjemland tre ganger. To ganger klarte han rmme fra et arrangert ekteskap. Tredje gangen mtte han komme tilbake til Norge med importkona. Kona bodde i samme hus som familien til Mahmood. Hvor mye kjrlighet hun fikk fra Mahmood var ikke viktig. Hun var der, men hvordan hun hadde det spilte ingen rolle. Mahmoods dobbeltliv var det ingen som snakket om. Mahmood sluttet p medisinstudiet. N har han to barn og han sitter i fengsel. Mahmood er fdt i Norge, og far jobber og snakker godt norsk.

Ali var innlagt p vr avdeling med diagnosen paranoid schizofreni. Alis familie er rik, meget integrert. Far og de to sstrene hans jobber og alle snakker norsk. For ett r siden mtte Ali gifte seg med en jente valgt av familien. Jenta bor hos familien til Ali, passer p hans gamle bestemor og hjelper Alis mor med mat og husarbeid. Ali har norsk kjreste og vil ikke g samme med faren til politiet og undertegne papirene for at kona kan fortsette vre her. Jeg har blitt blandet inn som Alis talsperson. Far er bestemt. Ali m beholde kona, men han kan ha norske kjreste ogs. Det er ikke noe problem. Ali trenger ikke sove p samme rom som kona. Men Ali m vre med far og undertegne papirer. Dette ekteskapet er en kontrakt mellom to familier og ingen kan komme seg ut av den.

Jeg kan beskrive episoder av livene til tusenvis av dem som jeg kjenner fra mitt land og mange andre land, som bli limt til et falskt ekteskap p grunn av foreldrene sine. Som forelder setter de to vinduer i en murvegg. Vinduene kan ikke n hverandre. De er pynt, en pynt p familiens re. Pynt p foreldrenes re. De kan aldri rive seg ut av murveggen. Hvis en av dem rev seg ut, vil hele veggen raser sammen. De m vre der, et sted som de ikke har valgt. Mennesket blir redusert til en ting. Umyndiggjort. De blir gjort til objekter, de kan ikke bestemme over sitt eget liv. Ikke i de timene som de bli viet og ikke i rene etter. Tvangsekteskap/arrangert ekteskap er et liv i tvang.

De har ikke valgt partneren sin, men de m dele seng med, dele kroppen med, denne personen, uansett om de hater eller liker personen. Det eneste som binder de to sammen er maktlsheten over sin skjebne. Over sin ulykke. Og senere kommer barna, hva lrer de?  Hvilken kjrlighet lrer barna av to passasjerer som sitter ved siden av hverandre p et tog som m kjre uten et eneste stopp, eller en mulighet til bytte plass eller bare st?

To ulike mennesker som sitter spikret p to stoler ved siden av hverandre. Lrer barna deres kjrlighet eller skjult bitterhet? Barn forstr blikk og mheten mellom sine foreldre. Barna blir menn og lrer seg leve i et dobbeltliv som sin far. Jentene blir kvinner og lre seg dele seng med en mann uten fle noe for ham.

De guttene og jentene kan bo hvor som helst i verden. De kan ha hyeste universitetsutdannelse. De s integrerte ut, men de blir tvunget til akseptere tvangsekteskap. De kan til og med forsvare denne kulturen med kalle det arrangert ekteskap, for gjre det mer spiselig i Europa. For bedra seg selv og andre.

Men arrangert ekteskap og tvangsekteskap er det samme. Du kan kalle det hva som helst. Hva du kaller det har ikke noe si, innholdet er det samme. At to individet blir presset til bo sammen resten av livet. Du kan ikke velge den du er forelsket i og du kan ikke velge skille deg heller. Dette er en livstidsdom. Dette er en livslang kontrakt mellom to familier, to klaner og ingenting kan stoppe dette. Det er re. Familiens re er viktig, Klanre er viktig. Kollektivet er viktig. Individets behov, legning og frihet finnes ikke.

I noen tilfeller kan det fungere, at de to utvalgte gifter seg, fr barn og blir glade i hverandre eller vende seg til hverandre. Men de mister den optimale forelskelsen, de mister oppleve noe unik, noe som sjelden skjer i et menneskets liv. Bare fle at du ikke har noe valg er vanskelig.


I tvangsekteskapet har mannen det kanskje litt lettere, da han kan ha en elskerinne ved siden av ekteskapet. Hvis vi ser bort fra de indre konflikter i ham. Kvinnen har ikke denne muligheten, fordi i kulturer som praktiserer tvangsekteskap er kvinnens seksualitet forbudt. Kvinnen er en felles re. Hun skal vre datter, mor, eller kone. Hun har ingen plass til seg selv eller sitt begjr. Hennes begjr er synd og skal straffes med dden.


Tvangsekteskap er noe som gr ut over alle menneskerettigheter. Tvangsekteskap er ofre individet for en kollektivet re. Tvangsekteskap finnes i Europa, fordi kulturen som er basert p streng religisitet, basert p islam og klankultur lever i Europa. Fordi reskulturen fr sttte fra moskeen og det religise miljet. stoppe tvangsekteskap er statens jobb. Staten er ansvarlig for beskytte individet fra overgrep. Tvangsekteskap er overgrep fra foreldre mot barnas liv. Og staten svikter. Nr norske statsledere lfter opp konservative krefter i det muslimske miljet og de ikke tr  kritisere islams mrke sider kommer tvangsekteskap til leve videre i Norge ogs. 

 

Dd over eks-muslimer

Walid al-Cubaisi, Lily Bandehy og Cemal Knudsen Yucel i Ex-muslims of Norway

Ofte brukes ordet frafalle i media nr de skriver om dem som har snudd ryggen til islam og har konvertert til andre religioner eller har valgt vre uten religion. Det er viktig bruke riktig begrep, og erstatte ordet frafallen med eks-muslim. De to begrepene har meget ulikt innhold og har ulik juridiske tyngde. For eksempel: Vi i organisasjonen Ex-muslims of Norway er eks-muslimer og er ikke frafalne, fordi:

1. Frafalle har en negativ tone som falle fra noe som er positiv. Men islam p denne mten den blir praktisert under Muhammad, hans kalifer, Khomeini, IS og islamisme har ikke noe positivt i seg. Disse folkene praktiserte og praktiserer islam med slaveri, bigami, barnebruder, halshugging, tortur, salg av kvinner som er fanget i krigen, utryddelse av jder, kvinnediskriminering, steining av kvinner, lemlesting og ikke minst total underkastelse. Konklusjonen er at islam ikke er noe positivt som jeg eller andre har falt fra.

2. Frafalle er en negative ord som ble brukt av Muhammad for 1400 r siden for kunne slakte sine motstandere som hadde forlatt ham etter at de hadde funnet ut at han er ikke profet. Som den frste katebe, den frste som skrev koranske vers hver gang Muhammad fikk en penbaring. Han skrev litt ekstra for teste Muhammad og da han leste det som han hadde skrevet selv, reagerte ikke Muhammad p disse versene. Han forsto at dette er Muhammad pfunn og ikke Guds penbaring, s han forlatot islam og dro tilbake til Mekka. Muhammad stemplet han som frafallen og halshugget ham ved frste anledning.

3. De er rart nr en journalist i en avis eller tv-program bruker samme ord som Muhammad brukte for rettferdiggjre drap. Fordi media er et organ som har definisjonsmakt og som pvirker samfunnet.

4. Nr satan ikke byde seg for mennesket som Gud hadde skapt av leire, ble han utvist fra Guds rike og ble kalt frafallen. Dette er en eventyrtekst. Gud skapte mannen av leire, s skapt Gud kvinnen av mannens ribbein. Og alle englene byde seg for denne skapningen, bortsett fra satan. Skal vi fortsette tro p julenissen i voksen alder?

5. Frafall betyr Svik (norsk ordbok). Men det er ikke vi som svikter, men de andre definerer oss som svikere. En objektiv oppfating uten ta hensyn til subjektiviteten i dette begrepet. Hvis en skribent eller journalist bruke ord frafallen om meg eller andre eks-muslimer betyr det at han definerer oss som svikere.

5. Eks-muslim betyr at vi har valgt vre eks-muslim, etter at vi ble fdt muslim og vokste opp i en familie som var muslimsk. Etter jeg eller de andre i min situasjon vokste opp med islam og praktiserte islam, begynte vi i tvile, tenke og lese Koran og senere haditene og historien. Vrt valg som eks-muslim er et subjektivt valg, basert p erfaring og kunnskap om islam. Vi har bevisst valgt bli eks-muslim. 

Til slutt ber jeg alle som jobber i media bruke ord som er nytrale og ikke ord som er negativt ladet og straffende. Frafall tilhrer Muhammads tid og hans rette etterflgere i IS. Ordet frafall har ingen plass i media i det moderne Europa i r 2017. De som bruker ord frafallen er med opprettholde ddsstraffen mot eks-muslimer. Vi kaller oss eks-muslimer fordi vi vil fremheve kampen mot alt vold i islam og normalisere  akseptere at noen velger bort islam som religion. I 14 land er det fengselsstraff for vre eks-muslim og i fire land er ddsstraff for eks-muslimer. I alle disse landene brukes ordet frafallen som juridiske begrep for fengsle, torturere og henrette eks-muslimer.  

Lily Bandehy, nestleder i Ex-muslims of Norway

Islamforskere er redde

 

 Islamforskere er redde for g til verks mot islamske tradisjoner. Nytralitet er ikke en tradisjon for islamforskere.  De er tilbakeholdne for vre nytrale Thomas Jhnk Hoffmann, dansk islamforsker. 

 Kristendommen har tatt selvkritikk og bibeltekster har vrt utsatt for kritikk fordi religionsforskere har vrt nytrale i forhold til kristendommen.  Men ikke overfor islam. Til og med nr jihadister sprenger seg i lufta og tar livet av uskyldige mennesker, forskes det p de konomiske, sosiale, psykologiske og kulturelle omstendighetene rundt terroristen. Men religionens pvirkning blir bagatellisert eller oversett helt bevisst.  Hva er grunnen til at islamforskere har ftt berringsangst for islam?

 Islam er basert p tre syler.

1. Profeten Muhammed er den siste av alle profeter. Det betyr at han er sin profet ogs.

2. Sannheten som profeten formidler er den siste sannhet. Det finnes ikke noen annen sannhet enn koranens tekster.

3. Ingen mennesker kan forandre eller endre p penbaringen som har formidles i koranen. Mennesker har plikt til bare tro og adlyde og praktisere. Gud har ikke mer si. Religion er islam, profeten er Muhammed og boken er koranen.

  Alt som ikke stemmer med islam er forkastelig. Koranen har samme stilling i islam som Jesus i kristendommen. For bli frelst m du tro p koranen i sin helhet. Bkenes mor, Ummaketab, originalen, er i himmelen.  Det finnes ikke ntid eller fremtid. Bare fortid. Fortiden er ntid og fremtid.  Fortiden er sannhetens sted. Idealet som skal imiteres, forsts, praktiseres. Islam er herskende. Islam er sannheten for alle tider.

 Denne sannheten skal ptvinges mennesker med makt. Dette delegger menneskets bevissthet og tenkning. Fordi mennesket ikke kan vre menneske i seg selv. Mennesket blir menneske gjennom islam.  Mennesket er fdt muslim. Til og med de som er fdt fr islam. Basim Ghozlans svar til Mahmoud Farahmand under seminaret p Litteraturhuset.

 

Mennesket er menneske gjennom sin bevissthet og livserfaringer og menneske har frihet til ta til seg kunnskap og erkjennelse. Mennesket m ha frihet til tvile, tenke og finne sannheten i den tiden og stedet som han bor..  Dette er Skriften, - tvil har ingen plass. Den gir ledelse for de gudfryktige. (Koranen, 2:2)

 I koranen str det for eksempel ?(?)til han kom dit solen gr ned. Han fant at den gikk ned i et gjrmete vannhull, og et folk som bodde ved det?  . Kap 18.vers 86. Og dette er sannheten i alle tider uansett vitenskapen.  Dette er sannheten som ptvinges mennesker med makt. I hele koranen, gjentatte ganger, skremmes mennesker med kokende vann, kokende kobber, srsekret som er seig i munnen, helvetesild, giftige slanger og bitre frukter hvis mennesket tviler. De straffemetodene i koranen er s bisarre at man ikke kan se de for seg i den verste psykotiske tilstanden.

 Historien om islam er en samling av legender og forfalskninger i strid med tenkningen, refleksjonen og vitenskapen. Dette bidrar til at det muslimske samfunnet er en samling for vold og metoder for straffe seg selv og andre. Vi ser denne brutale volden i hvert eneste land som styres av islam. Nr muslimer ikke lever et fritt og kultivert liv, men som en brikke, eller et tall i massen som kalles stamme, klan, Shia, Sunni, Hanafi, Ahmadi osv. Det blir ikke det skapende menneske. Menneskets liv preges av etterligning og gjentagelse. Det gis ingen frihet til skape. All skapende virksomhet skal straffes og delegges.  Den som forklarer koranen ved uttrykke sin individuelle mening tar feil, selv om han har rett. Imam Al-Shafi?i.

 Tekstene eier mennesket og deretter samfunnet. Tekstene str over virkeligheten. Tekstene blir brukt i evig krig mot mennesket og mot andre sannheter. Alle skapninger og vitenskapen og menneskelige erfaringer blir slave og bortforklart med sannheten som har makten i denne verden og i neste.

 Det var ikke dere som hugget dem ned, men det var Gud som gjorde det! Da du kastet, var det ikke du, men Gud som kastet, for prve de troende med velgjerning. Gud hrer, vet! Koranen kap 8.vers 17.

 Total underkastelse gir ansvarsfraskrivelse hos mennesket. Derfor kan Khomeini henrette 100.000 mennesker p ett r og IS-terrorister kan kjre en bil inn i folkemassene og ta livet av store og sm. Fordi det er ikke han, det er Gud som vil og gjr handlingene.  Individet har ingen makt over seg selv eller sine handlinger. 

penbaringene styrer fornuften. Mennesket fr sin menneskelige eksistens gjennom koranens tekster ikke fra hans liv. Det som skiller mennesket fra dyret er tanken hans basert p observasjon, persepsjon, og erfaringer. Og islam skyter frst hjernen hans.  Han blir det mennesket som sitte p flyet, chatter p mobilen, gr i dress og fin sko men tror at koranens original er i himmelen eller at vise frem hret er synd.  

Han lar fortellinger fra fortiden styre hans liv og handling, fordi han med makt har ftt med seg at mennesket er feilbare.  Men Gud er ufeilbar uansett hva galt som str i tekstene. Sannheten kommer fra Gud og ikke mennesket.  Dette beholdes med makt og ingen vitenskap, forskning eller kunst skal berre den sanne sannheten. Minste avvik straffes hard. For at det skal skje en nytral forskning m vi frigjre oss

1. Frigjre oss fra islamsk historie som er basert p lgner, fabrikasjoner og falsifikasjoner. En subjektiv forskning trenger vi for finne det riktige under det falske.

2. Frigjre oss fra angsten for straffen. Brutale straffemetoder har holdt liv i islam og beskyttet islam for alle typer kritikk eller forskning.

 

Dette er nsketenkning nr vi ser at alle kritiske stemmer, kunst og vitenskap blir kvalt under anklager om rasisme og antislam og i de verste tilfeller brutale drap.

 

 

 

 

Fred og forbannelse

Fahad Qureshi


Fahad, og den fredelige profeten

Om eplet som kan stoppe en muslimsk misjonr

 Ekstremistiske og konservative muslimer i vrt samfunn innser hvor stor makt ordene kan ha, positiv makt eller negativ makt. De vet hvordan ord kan utve innflytelse p andre, srlig ungdommen. Og vi m ikke glemme at vi bor i et moderne og sekulrt samfunn hvor religionen fr respekt nr den holder seg til et tilbedelsessted.

Religionen i et demokrati har en bevart plass begrenset til den private sfren. Religion er en sak mellom individet og Gud. Alts: Kristne i offentlighet opptrer som norske borgere, men p sndag kan de ta familien og dra til kirken. Nr de spiser, ber de: Gledens herre, vr vr gjest.. Nr de skal sove, ber de aftenbnn. Men de har respekt for samfunnet og for andre borgere, for de vet at opptre offentlig med religionen, vil skade andres oppfatning av Kristus og skader det sekulre samfunnet. Jeg har hatt mange etnisk norske venner i revis som jeg ved en tilfeldighet fikk vite at de var kristne. Jeg respekterer en slik religion, en slik tro. Og vi som muslimsk minoritet, eller folk med muslimsk bakgrunn, fr ikke respekt for tro og kultur uten flge samme spor.

Jeg overnattet hos min venninne en dag. Hun bor i tredje etasje i en blokk i Oslogryta. Om natten ble jeg vekket av en stemme av en mann som resiterer Koranen. Jeg gikk til stua og da s jeg min venninne ogs vknet av denne stemmen som roper veldig hyt.

Han vekket hele nabolaget. Vi flte vi var ndt til snakke til ham. Han hevdet at han ba. Alle er redde komme i konflikt med disse typer av redsel for vold og represalier eller rasismeanklager og islamofobi.

Jeg gikk til kjkkenbordet og tok et eple fra fruktfatet. Jeg pnet vinduet og kastet eplet ned og traff rett ved ham. TRAFF HODET! Han ropte og kjeftet. Men koranens stemme ble siden borte.

Det fins mange slike typer som tror virkelig at Koranen har makt og kraft som endrer folk slik at de blir muslimer. Vandrende skrner blant muslimene er mange:

En mann reiste med bt fra Sr-Europa til Nord-Afrika. Han s at muslimer som var p bten, samlet seg og bad felles bnn. De leste da Koranen. En serbisk kvinne kom til dem og spurte dem mens hun grt: Hva var det dere resiterte? Det fikk meg til fle trygghet. Da de sa til henne at det var vers fra Koranen og at de er muslimer, sa hun til dem:

Jeg bevitner at det ikke fins en Gud utenom Allah og at Muhammed er hans sendebud.

Slike skrner overbeviser meg ikke. Jeg kjper ikke slike historier, for jeg har respekt for min forstand. Men denne religise misjoneringen fungerer heller ikke hos nordmenn. S vr s snill spar oss for slike Korangreier.

Jeg kjrte en gang til Gardermoen da sjfren hele veien hadde CDen p og det var Koran-resitasjon. Jeg spurte ham pent:

Hva er grunnen til dette?

 Han svarte meg at hre Koranen gjr sjelene rolige, for Koranens ndelighet mangler sidestykke i verdens musikk.

Jeg svarte ham:

Du tror sikkert at koran-resitasjonen er bedre enn Mozarts og Wagners musikk?

Han svarte: Uten tvil. Det er Guds ord.

Jeg svarte ham ikke. Men han spurte s:

Unnskyld, hvem er Mozart og Wagner?

Jeg lo og svarte: To kamel-gjetere fra Somalia!

Det virker som om disse muslimer ikke har ftt med seg at de bor i et demokrati med frihet og at frihet ikke er slik muslimene forstr; at friheten er absolutt kaos. Nei. Individets frihet stopper nr den kolliderer med den andre borgerens frihet og med offentlighetens grenser.

Og s kommer vi til Fahad Qureshi. For denne mannen er i ferd med snu den norske befolknings holdning mot oss. Med misjonere en form for islam som irriterer nordmenn og muslimer, klarer han som PR-kt delegge alt vi bygger av humanisme, penhet og kamp mot radikalisering. Han benytter anledningen til sende signaler via ord. Hver gang han nevner profeten Muhammed, sier han etter det: Fred vre med ham. Hver gang han nevner Muhammed, sier de fleste Fred vre med oss, - for Fahad og IS-tilhengere har skremt vettet av oss, og alle begynte bli redde for Muhammed.

Fred vre med ham, - denne formen omtale profeten p, gir tre signaler:

1.      At en muslim taler Roma midt imot. Man dyrker og roser sin egen profet i et samfunn som er sekulrt og vantro.

2.       Denne muslimen gir en signal til den nye generasjon om skille seg i sprket fra resten. Se p meg. Jeg sier Fred vre med profeten. Det skiller meg fra resten av muslimer og nordmenn. Det oppmuntrer ungdommen til vise sitt opprr mot samfunnet p en religis mte.

3.       Fahad Q. prver med Fred vre med profeten  overse den sekulre offentligheten. Han vet at han m opptre som borger frst, men han opptrer som religist vesen frst. Han vet at religionen er en privat sak, men han opptrer med den misjon at islam ikke er privat, men offentlig. Han vet at i det sekulre samfunn m man respekterer sekularismen og ikke tvinger religisiteten p den. Offentlighet er for alle. Derfor prver alle kristne opptre med et veltalende sekulrt sprk, mens Fahad benytter anledningen til islamisere det offentlige sprket og dyrke religisiteten.

Og her vil jeg si at samfunnet garanterer ytringsfriheten for alle. Og dette med rosende ord om profeten, alts; Fred over profeten, kan provosere noen borgere. Aksepterer Fahad at noen skriver  Gud forbanner ham. Hvordan reagerer Fahad p dette? For slik han prver rose profeten overfor lesere som er kristne, jder, ateister, buddhister, hinduer, kan folk svare p dette med det de mener om profeten, i hvert fall for hindre sine barn bli pvirket av den billige propaganda av Fahad om sin fredelige profet.

For hver gang Fahad nevner profeten med tilhengeren Fred vre med ham, nsker jeg om Fahad sier dette under mitt vindu. S lper jeg til kjkkenet for lete etter et eple.

Fra fjell til fjell.

Min bok. s. 55.56.57.
Etter mange diskusjoner ble jeg og mannen min enige om at
jeg skulle ta frskolelrerutdanning fordi den frte til et kvinnelig
yrke og ga flere jobbmuligheter. Under sjahtiden kunne de
som hadde frskolelrerutdanning ogs jobbe som lrere, mens
de med lrerutdanning ikke kunne jobbe som frskolelrere. Jeg
fullfrte frskolelrerutdanningen og klarte meg bra, jeg fikk
beste karakter i femten av sytten fag og fikk dessuten utgitt en
liten barnebok med egne tegninger i lpet av studiet. Jeg fikk
ogs to mneders stipend for reise til England og se p ulike
barnehager der, men kunne ikke ta det imot.
P grunn av karakterene mine og posisjonen til mannen min
fikk jeg jobb som styrer p en internatskole. Hit kom nomade- og
landsbyungdom og studerte i to r fr de kunne reise tilbake til
hjemstedet og undervise. De som kom inn p denne skolen
mtte vre nomader eller fra sm landsbyer, de mtte vre ferdige
med ungdomsskolen og ha gode karakterer. Jeg likte jobben
min og stortrivdes med elevene og kollegene og det gode samarbeidet
med styreren p gutte-internatet, han lrte meg mye om
administrasjon. Denne jobben passet godt til de sosialistiske ideene
mine. Elevene mine var unge og energiske og kunne bringe
disse tankene og denne tankegangen langt av grde og over store
omrder der f andre hadde tilgang. Jeg hadde god kontakt med
elevene, jeg var selv halvt nomade og kom fra landsbyen. Jeg var
ofte p hyblene deres der de samlet seg rundt meg. Vi snakket
bde om politikk og urettferdig fordeling av godene og imperialismens
maktspill i Den tredje verden, og om jordbruk og vannfordeling
og at alle mtte ha tilgang til godene og at jorden tilhrte
dem som arbeidet p den. Men elevene kunne ogs snakke
med meg om kjrlighetssorger og familieproblemer og var pne
og rlige. Disse elevene kom fra nomadestammer som levde et
hardt liv og var kjent for sin stolthet. De var fra en folkegruppe
sjahen ikke klarte knekke, en gruppe som aldri leverte inn vpnene
sine til politiet hans. Bde i sjahtiden og senere i Khomei-
56
nitiden var det ulovlig for vanlige folk ha vpen hjemme.
Nomadene godtok aldri denne loven. De fortsatte bre vpen
og hadde stor makt i fjellomrdene. Mange av nomadelederne
ble drept i denne striden.
Nomadene reiste fra fjell til fjell for finne beite til husdyrene.
I sjahtiden ble det bygd mange hus og skoler for at de skulle bli
fastboende, men de ville ikke. De hadde sin egen kultur og alle i
en stamme var i slekt med hverandre. De byde seg ikke for sjahen,
og selv om de var religise, byde de seg heller ikke for presteskapet,
de nye makthaverne, eller godtok deres regler. Nomadene
brukte nasjonaldrakten, og til den bar kvinnene et langt tynt
skjerf p hodet og lot en flette henge utenfor skjerfet p hver side
av ansiktet. Etter de nye reglene som ble pbudt fra mullahene,
mtte alt hr vre tildekket, det var obligatorisk. Men nomadekvinnene
godtok ikke dette, og presteskapet kunne ikke tvinge
dem s lenge de levde i fjellene og var i bevegelse hele tiden.
Nomadene knyttet de fineste tepper, de vevde telt av geiteragg og
bodde i disse teltene. De lagde medisiner av ville planter og hadde
stor respekt for naturen. De lagde mat i fellesskap og spiste sammen.
De var gjestfrie og kunne gi sitt liv for et annet menneske
uten kjenne det. Nr de mottok en gjest, betydde det at denne
ble tatt opp i slekten og fikk sttte fra den. Det som var viktig for
dem var husdyrene, familien og maten, andre materielle ting
betydde lite. Jeg var glad i elevene mine, vi var venner og avstanden
mellom rektor og elev var borte. Men hjemmesituasjonen ble
verre fordi jeg hadde s mange mannlige kolleger, jeg mtte slutte
i denne jobben.
Jeg skte ny jobb og ble styrer i en barnehage. Fylkesadministrasjonen
hadde bygd barnehage og frskole for 140 barn og 14
ansatte i et fattig omrde for fiskere. Jeg lp rundt til alle offentlige
og private kontorer, fra fylkesmannens og nedover rangstigen,
for samle inn mer penger til denne barnehagen. En dag sa
fylkessjefen for skole- og undervisning til regnskapsfreren sin at
han ville slippe hre p maset mitt hver dag, og ba ham om
pne lageret s jeg kunne ta med meg alt det utstyret jeg nsket.
57
Ingenting kunne vrt bedre, jeg tok med meg stoler og bord og
overhead, barnebker og barnefilmer. Jeg fikk en jeg kjente som
var programleder for barne-TV til lage reportasje fra barnehagen
og barna deltok i barneprogrammer. Etter seks mneder ble
denne barnehagen kret til byens beste. Disse barna var fra fattige
fiskerfamilier eller barn av fedre som jobbet i andre land
rundt Persiabukta og var borte halve ret. Drlig hygiene og drlig
ernring var store problemer. Jeg reiste fra hjem til hjem for
dele ut midler mot lus og kartlegge barnas familiesituasjon.
Barna fikk gratis mat og melk to ganger om dagen, og etter hvert
fantes det ikke en eneste lus verken i barnehagen eller p frskolen.
Vi snakket mye med foreldrene og samarbeidet godt med
dem. Men n begynte det strmme barn fra de rike familiene til
denne barnehagen. Vi hadde jobbet hardt for ruste den opp
med hensyn til mlgruppen vr, og vi ville ikke ta imot rike barn.
Denne barnehagen l i den sydlige bydelen, de rike barna bodde
p vestkanten og hadde tilgang til mange andre barnehager. Men
foreldrene ville sende barna sine til vr barnehage fordi den
hadde ftt et godt rykte. Dette var barn som ble kjrt i fine biler
med sjfr og mtte holde seg for nesa hvis de mtte passere de
trange gatene, de var absolutt ikke vr mlgruppe. Jeg ble innkalt
til samtale p skolesjefens kontor og fikk beskjed om at vi ikke var
i paradis. For f konomisk sttte fra skolesjefen, mtte jeg ta
imot de rike barna. Men jeg ville ikke gi opp. Jeg hadde ikke slitt
og strevd for de rike barna, men for fattige fiskerbarn som lp
barbeint rundt i de trange gatene og hadde fedre som satt og rullet
tobakksblader og luktet fisk og hav, rlige folk som arbeidet
hardt og ofte mistet livet p havet.

Mainstream islam

Det mainstream islam str for disse ugjerningene i Koln og Karlstad.

Politiet har s langt ftt inn meldinger om 16 tilfeller hvor jentene har blitt beflt p rumpe og bryster av gjenger med gutter midt under konsertene i Karlstad i Sverige. Det er ikke noe nytt. Minne fra massevoldtekter i Tyskland og Sverige er ikke blitt gammel som kommer nye voldtekter og det kommer og forsetter.  Gatene , utestedene og festivaler, mrket har blitt utrygg for kvinner i Europa. Hvem str bak? Er det Taliban, eller Bokoharam? 

Vi kan ikke skylde dette p Daesh, heller. Den psykiske eller usynlige terroren som foregr i hele Europa mot kvinner og mot samfunnet, er det ikke Daesh som str for. Det er det som Usman Rana kaller mainstream islam str bak.

Det er vanlige unge menn med arabisk, afghansk og afrikansk, bakgrunn, som har vokst opp i et samfunn med en ukultur preget av et sterkt skille mellom menn og kvinner.

Gjennom sin islamske oppvekst har de ftt med seg at kvinner uten hijab, er horer. De har ikke hatt kontakt med andre kvinner enn de som er i familien, p skolen, p bussen og i moskeen. Bussen, skolen, frisr salongen, svmmebasseng, trenning sentret, legekontoret, bryllupet, fester, bnnerommet, moskeen er adskilt. De har lrt at kvinne er bomull og mannen er fyr. Det gr ikke sette de to sammen. De har lrt at alene kvinne utenfor hjemme, eller med vestlig klr er horer. Man kan bare forsyn seg i bussen eller i Tahir plassen eller i Karlstad. 

De har lrt seg kjnnsdiskriminering. De kan ikke hndhilse p en kvinne, de er ikke vant til se hret eller lret p en kvinne. Og de har vokst opp med de sataniske vers som sier at kvinner er deres ker, du kan forsyne deg hvordan du vil, og kvinner m adlyde menn.

Daesh er islam, det de mennene gjr er islam ogs. Bare deres metoder for skape uro og rake p menneskerettigheter er ulik. De skal skape et samfunn slik at det eneste lsningen er islam. Den frste gruppen bruker brutalitet og vpen, den andre bruker usynelig terror. De skape usikkerhet og utrygghet i samfunnet. Trygghet er viktigste  for skape trygghet i samfunnet, for et sunt samfunn.  Nr kvinnenne kan ikke vre ute sent p natta, kan ikke kle seg som de vil og bevege seg der som de vil, blir de presset inn hjemme. Og hva gjr vre politikerne?  Hvorfor de som kan ikke oppfre seg etter det vanlige folkekikk, De som har ikke respekt for andres menneske eller landets lov og regler, de som ser kvinne bare som en kjnnsorgan som m trengs inn fordi deres profet tillate dette , De har ikke behov for asyl. De kan sette dem i et fly og sende dem hjem.

Og politiet, etter overgrepene i Tysland og mange anmeldelser ble bare ni personer dmt og de ni personer blir dmt for tyveri , ikke voldtekt. Tragikomikk. Hvem skal tygge gate? Odin soldater eller heimeverne nr politiet ikke gjr jobben sin.

De unge asylskere har et menneske syn p hva er synd fordi allerede Guds ord som er skrevet i Koranen om hva som er synd. Profeten Muhammad og hans etterflgere har ftt med seg hva som er synd og ikke synd, og hva som er straffen. En kvinne uten burka eller hijab er uren, og hun er syndig s er bare forsyne seg!

Ikke bare Daesh-medlemmer, men ogs mainstream muslimer har ftt med seg gjennom morsmelken hva som er synd og ikke synd, helah og heram, ren og uren, hore og madona i Guds yne.

Hvorfor er kvinner blitt steinet, hender kuttet av, menn halshugget, homofile pint til dde, hvorfor har vi sett barnebruder, resdrap og s mye krig i de muslimske landene? Imamer i alle muslimske land har fortalt oss om synd og straff i 1400 r.

Menneskesynet er hovedproblemet

Mange prver bort forklare og bagatellisere masse voldtekter som begr av menn med innvandre bakgrunn fra ikke Europeiske land,. De sier at voldtekt skjer i Europa ogs og inne i selv familien. Det er bare noen med mentale problemer som begr voldtekt.  Frst m jeg si at mye pedofili og voldtekt er i de muslimske land ogs, men der snakker vi ikke om det. Ingen tr snakke om det. Og i disse landene er guttene er mest utsatt for voldtekt. Fordi det er ikke noe jomfru hinne. Og det andre er at det er grupper som begr ugjerningen sammen ikke en person

Hvis det er n, to eller ti, kan man skylde p mental helse, og f en psykologisk forklaring. Men nr tusenvis av unge, muslimske menn i Europa angriper kvinner og river av dem undertyet, putter fingeren i alle hull, brenner dem, og til og med jenter p ti r er utsatt for voldtekter, er det ikke omsorgssvikt som er forklaringen.

Det jeg har sett i lpet av de siste 20 rene, er at den kte volden mot kvinner har sammenheng med kt innvandring fra land med muslimsk bakgrunn. Kvinners frihet er blitt mer og mer begrenset. Skillelinjer mellom kjnnene er blitt streket opp p nytt.

Dette bekreftes nr ordfreren i Kln anbefaler kvinner holde menn p armlengdes avstand. Hvis det var en annen ordfrer med litt vett, hadde hun sagt Mine sstre: reis hvor du vil, dans hvor du vil, kyss hvem du vil og kle deg som du vil, ikke vr redd. Staten og politiet skal beskytte deg.

Og lreren i fjre klasse som be elvene svmme med bade drakt og ikke bikini fordi Omar kan ikke se navlen p sm jenter. Fordi i Omar hode alle jenter uansett alder er seksuelle objekter og han er udyret som kan ikke styre seg selv- Fordi Omar profet har giftet seg med Ajeshe p ni r og profeten er ufeilbare, s Omar skal forsette som en god muslim i profetens spr. Allerede han ser seg  paradiset med 72 jomfruer og mange vakre ?unge gutter? . Et stor hore hus venter p ham hvorfor skal han ikke vre god muslim?

Jeg oppfatter at det er menneskesynet i islam som er hovedproblemet. Ikke bare i Daesh, men i mainstream islam, Fordi islam definere menneske  til de totalt underkaster seg islam og hans profeten.  Andre som har ?bok? kommer i andre rang og m betale ekstra skatt. Og alle andre er vanntro som skal utryddes. Og kvinne er verste av alt. islam tatt livet av henne total. Hun eier ikke sin kropp eller flelser. Ingen ting i paradiset venter p henne. I selv paradiset skal bli hverdag jomfru for tilfredsstille jihadister.

Selve mennesket har ingen plass i religionen islam. Islam er basert p hierarki og er totalitr. Gud er verst, s Muhammad, hans etterflgere, imamer, menn, kvinner, de som tro p Gud og har bker. Det finnes ikke plass for noen andre i denne trekanten. I islam er Guds ord klart og har bestemt alt for oss, fra dobesk til sexliv, fra konomi til jus, fra naboen eller fiendens oppfrsel, kone eller mann. Det er Guds ord og kan ikke forandres.

Dette er rsaken til ondskapen. Den kjnnsrangerende, diskriminerende ideologien som str bak handlingen til tusenvis av menn som kriger for Daesh eller mainstream islam, og som ikke tler kvinners likestilling med menn.  Jeg har sagt og sier at islam er en religion som sletter individet, brer ondskap og fder ondskap. En ondskap som har vart i 1400 r og som kommer til fortsette.

 

forklaring:

Bok. (koranen, Bibelen, Toraen)

Koran Kap. 65 vers 4 tillater ekteskap for jenter for de fr menstruasjonen

Islam er begeistret for unge gutter! Koran. kap. 52 vers 23. Og der er unge gutter som gr rundt blant dem og betjener dem, (kjnne) som skulte perler.

Koran.kap 56 versd17. mens evig unge gutter gr rundt blant dem med skler og krus og beger med den klarste drikk.  I koranen p arabisk st vin. I norske oversetelsen st klareste drikk.

Mange musliske menn har sex med sm gutter, og de ser ikke p dette som synd.. I pakistan er det 5,000,000 gatebarn. 90% er gutter og de lever av selge seks til voksene menn. (NRK dekomentasjon om gatebarn i pakistan). I Afghannistan er vannlige. Taliban krigere tar sm gutter fra barnehjem eller feinder de og barberer hode til de guttene, kle dem som jente og har sex med dem. i boka "Dragelperen" beskriver dette veldig nyktige.

 

Familiensre

 



Min bok. S.50.51.52.

En familie i det nye nabolaget hadde tte barn. Kona i denne
nabofamilien sa til meg at hun var glad i meg og babyen og at jeg
var det niende barnet hennes. Jeg var mesteparten av dagen hos
dem. Vi spiste ofte sammen og hun lrte meg mye om matlaging,
om barnestell og om hvordan jeg skulle kle meg og oppfre
meg som en voksen kvinne. Alle barna hennes likte meg og
vi var veldig glade i hverandre. Hun visste at jeg hadde det vanskelig
og var mye alene og ga meg s mye omsorg og kjrlighet
at jeg kunne glemme alt som smertet.
Jeg og mannen min kranglet ofte. En natt hadde jeg ftt nok og
gikk ut i den store byen. P den tiden var Teheran en by med tte
millioner mennesker og mange barer og nattklubber, en skremmende
by om natten. Jeg var redd, men jeg ville ikke g hjem
igjen. Jeg prvde f tiden til g og gikk til apotekene som
hadde nattpent og sto der og hang. Men de ba meg g, de
trodde jeg ventet p kunder. Jeg hadde ingen familie og kjente
ingen i denne byen. Etter ha vandret rundt i redsel i mange
timer, tenkte jeg p en familie som var fra hjembyen min. Mannen
var lrer og de hadde nettopp flyttet til Teheran. Jeg hadde
ikke med penger til drosje og de bodde langt fra oss. Jeg prvde
lpe og mtte gjemme meg for fulle menn i de trange gatene.
Jeg svingte inn i den gaten der lreren bodde. Da stoppet en hvit
bil og noen forskte dra meg inn i bilen. Jeg lp s fort jeg
kunne. Bilen fulgte etter meg. I siste sekund rakk jeg skrike og
trykke p ringeklokka hos lreren. Dren ble pnet og jeg kastet
meg inn og lukket dren og hrte bilen kjre bort. Det var lreren
som pnet, kona hans hadde ogs vknet. De omfavnet meg
og ville vite hva som var hendt siden jeg kom til dem midt p natten.
Det gikk en stund fr jeg var i stand til snakke.
Lille venn hadde vknet og begynt grte mens jeg var borte.
Da mannen min vknet og ikke kunne finne meg, gikk han til
naboen. Nabokona ble rasende. Hun tok seg av Lille venn og
sendte alle barna sine ut for lete etter meg. Jeg vet ikke hvordan,
men neste dag var jeg hjemme igjen.
51
Lille venn ble ett r og vi flyttet til en by i utkanten av Persiabukta.
Denne byen er veldig varm og fuktig med en sommertemperatur
rundt 48 C, men vinteren er fin med tjue plussgrader
og full blomstring. Jeg hpet denne flyttingen skulle gjre
livet lettere for meg. N bodde vi i en mye mindre by der alle
kjente eller visste om hverandre, og mannen min var blitt sjef p
et viktig kontor. Jeg trodde at livet i en liten og gjennomsiktig by
kunne gjre ekteskapet lettere for meg.
I denne byen hadde vi et stort hus med luftkjlingsanlegg i alle
rom, bil med egen sjfr og to tjenere som handlet mat og tok
seg av rengjring og oppvask. Jeg hadde tenkt begynne p skolen
og bli ferdig med videregende for ske p universitetet, jeg
drmte fortsatt om bli lege. Far hadde inngtt en avtale med oss
om at jeg skulle ta denne utdanningen, men vi hadde store problemer
med holde avtalen. P denne tiden hadde mange menn
problemer med godta at kona hadde hyere utdanning enn
dem selv, det kunne skade mannens posisjon som herre i huset.
Jeg hadde vokst fort frem i min nye rolle. N var jeg en voksen
dame p 19 r, jeg kunne stelle huset og administrere tjenere
og stelle i stand store selskaper, og penger hadde vi nok av. Jeg
var kjent for selskapene mine og pkledningen min. Jeg var midtpunkt
i alle selskaper og mennene holdt ye med meg. Mannen
min var glad og stolt av sin unge, vakre kone. Dette var det
utvendige glamourlivet vrt og jeg hadde tilpasset meg rollen
min. Men inne i meg levde den ville landsbyjenta med sine savn
og lengsler, og jeg nsket at jeg hadde giftet meg med en mann
p min egen alder, en som elsket meg og jeg elsket igjen, og at vi
bodde i landsbyen der jeg var fdt. Jeg savnet elske med en
mann, kroppen min brant av begjr. Det var nok av menn forsyne
seg av, jeg kunne snurre dem rundt lillefingeren og gjre
dem mo i knrne og le av dem, men jeg tenkte p far og var trofast
mot mannen min. Jeg ville ikke gjre noe som kunne skade
fars rykte og gi folk anledning til snakke bak ryggen hans eller
peke p ham. Jeg prvde ikke tenke p alle mannfolkene rundt
meg. Bare to var viktige, Lille venn og far, dermed kunne jeg
52
glemme meg selv som kvinne. Far var fremdeles det stdige fjellet
mitt, han var s stor i tankene mine og hjertet mitt at andre
menn virket sm og verdilse. Den rike pene og velutdannede
lille familien vr kastet glans over store selskaper og gikk p dyre
restauranter, men under overflaten fantes ingenting annet enn
krangler og smerter. Dette livet var som en lekkert pyntet bltkake
med masse krem p toppen og lag p lag med dritt inni.
To r hadde gtt i denne varme byen. Vi hadde feiret nyttr og
ftt besk av foreldrene mine og nesteldste bror som n var gift
med sin elskede kvinne, det var henne jeg var blitt ofret for. Broren
min hadde hadde byttet varer, meg mot henne, kvinne mot
kvinne, bare med den lille forskjellen at han og kona var forelsket
i hverandre og passet sammen i alder. Den sjuende dagen etter
nyttr fortalte jeg til mor og far og nesteldste bror og kona hans
at jeg ikke holdt ut lenger og nsket ta snnen min med meg
og reise tilbake til barndomshjemmet. Jeg grt og tryglet om f
bli med foreldrene mine hjem. Til slutt ble far og mor enige om
at jeg kunne bli med tilbake og bo hos dem i den lille landsbyen.
Far sa at de ikke hadde s god konomi som fr og at det gjorde
livet vanskelig, men at jeg var velkommen til spise det de spiste
og bo som dem. Jeg ble glad, men nesteldste bror skrek opp og
slo fast at det var ingen vei tilbake, jeg mtte bli i dette ekteskapet
til jeg dde. Han pekte p far og spurte hva han og mor skulle
gjre med meg. Jeg var ung og pen, og hvis jeg kom tilbake ville
folk begynne snakke om oss. Da kom vi til miste familiens re
og han kom ikke til vge seg ut blant folk. Han snudde seg mot
meg: Alle broer bak deg er brent! Hr p meg for siste gang, du
m fortsette i ekteskapet eller d. Det er ikke noe diskutere, du
m oppfre deg pent her eller d! fortsatte han

Mine trer


se etter utvei.

Min bok. s.38.39

Vi persere er en folkegruppe med lang
historie og mange blodige kriger bak oss. Jorden vr har vrt
vitne til at hestene galopperte over den fra vest til st og fra nord
38
til syd, og forfedrene vre har vannet jorden med sitt blod uten
miste troen p seg selv. De som rtner i fengsel, vi som har flyktet
eller bor i eksil, vi betaler alle for tenke annerledes, slik jeg
betaler n. Jeg var en av dem som tenkte annerledes bde under
sjahens og mullahenes styre, og begge regimene har latt meg
betale for det.
P byskolen var det noen jenter som mobbet de jentene som
kom fra landsbyene. De kunne ikke mobbe meg, men de plagde
andre. De som ble mobbet, kom til meg og fortalte hva som foregikk.
Jeg ba dem vise meg hvem det var som ledet mobbingen,
og en dag etter skoletid da elevene skulle g hjem, tok jeg fatt i
to av mobberne i skolegrden. En av dem var datteren til rektor.
Jeg ga dem skikkelig juling og gikk hjem. Rektor holdt elevene
inne etterp og sendte bud om at jeg mtte komme tilbake til
skolen. Men jeg svarte at skolen var slutt for denne dagen. Neste
dag gikk jeg p skolen som vanlig og ble utvist p grunn av drlig
oppfrsel. Men dagen etter leverte seks mannlige lrere sin
oppsigelse for sttte meg. Rektor mtte gi opp. Jeg fikk komme
tilbake p skolen, og det ble slutt p mobbingen av landsbyjentene.
Jeg hadde trodd at mor ville bli sint p meg p grunn av
dette, men hun bare lo og sa at noen ganger mtte jeg finne lsningen
p problemene mine p egen hnd.
Fr jeg begynte i niende klasse hadde eldstesster giftet seg og
nesteldste sster flyttet til Shiraz for g p lrerskole. Mor holdt
n meg og yngstebror p skolen i byen, og vi fikk penger av nestyngste
glade bror for kunne fortsette. konomien vr ble verre
da eldstesster giftet seg og ikke kunne hjelpe til lenger, far ikke
hadde mer jord dyrke og frukthagen trket inn fordi det ikke
var vann nok. Men det var fremdeles mange som ville gifte seg
med meg, de nyrike kom ofte til far og tilbd ekteskap med meg.
De skrt av rikdommen sin og all jorden de kunne gi ham, og
forsikret ham om at de kunne srge for at jeg fikk en fremtid i velstand.
Selv en feit hund kan ikke stekes og serveres til risen, det
er lammene vre som m til pers. Dessuten har dere ikke noe
godt rykte, pleide mor svare til den slags snakk.
39
Da nestyngste, glade bror hadde giftet seg og nesteldste sster
gikk det siste ret p lrerskolen, fant brdrene mine ut at
mor mtte dra tilbake til landsbyen og stelle for far som n var
blitt gammel. Men brdrene mine kunne ikke lenger leie hus for
yngstebrors og min skyld. Det frte til at vi to mtte flytte til Shiraz
og bo sammen med nesteldste sster hos nesteldste bror, som
var lrer og hadde forelsket seg i kusinen vr. Nesteldste bror
hadde vrt misunnelig p sstrene sine i mange r og fikk n
mulighet til ta ansvar for meg og yngstebror. Hos ham var det
ikke mye kjrlighet f. Han satte far og mor ut av spill og
begynte sitt eget spill, frst med mitt liv som innsats. N ble det
slutt p lpe barbeint rundt i fjellene og leke med guttene og
lpe hjem etterp og bade i bassenget sammen med dem. N
begynte de svarte sidene i livshistorien min.
Det er vanskelig skrive om disse rene. Nesteldste bror var glad
i meg, han var mitt kjtt og blod. Men i lpet av et snaut r tok
han hele ungdommen min fra meg og kastet meg fra barndommen
og ut i noe som kan kalles et helvete. Han trkket slik p
meg at det tok meg mange r reise meg igjen, men jeg ble ikke
den samme jenta. Jeg hadde vrt en glad jente med lysebrun hestehale,
granateplesaft rundt munnen og rde kirsebr hengende
som pynt fra rene. Halvnaken lp jeg rundt p keren og gjemte
meg i hveteavlingen, klatret i fjellet og gjemte meg i fjellets hjerte
for lytte til regnet og vinden. Denne jenta grt nr en spurv ble
fanget, og holdt sommerfugler varsomt i hendene for varme
dem slik at de kunne fly igjen. N mtte denne jenta bli voksen
og giftes bort. I de siste rene har jeg prvd tilgi nesteldste bror,
men har ikke klart det. Hvordan kan jeg tilgi den som stjal ungdommen
med all sin glede fra meg? Trene renner, det er vanskelig
skrive, og jeg ber gud om hjelp til finne ord som kan
beskrive flelsene mine. Men tilbakeblikket p disse rene gjr
meg syk og trist, og jeg vil grte hyt over denne glade jenta som
ble drept inne i meg da jeg var nesten femten r. Aldri kan jeg f
denne gleden tilbake. Jeg lengter etter henne hele tiden.

Kvinne p veggen.



Kvinne p veggen

Min bok. s.36,37,38.

I rene fra far gikk konkurs til eldstesster og nestyngste bror
fikk jobb og kunne hjelpe oss, hadde vi det svrt vanskelig konomisk.
Mor mtte ofte lne penger av andre for f endene til
mtes, og mtte ofte ta opp nye ln for kunne tilbakebetale
de gamle. Hun var alltid svrt presis med betale tilbake. Folk
skjnte at hun var til stole p og kunne lne henne penger igjen
hvis det skulle oppst en ndssituasjon. Mor prvde holde fasaden
utad og ville at folk skulle tro at vi hadde det som fr. Det s
bra ut, men under overflaten var vi nedslitte av pengemangel.
Frokosten vr besto bare av te og brd, ellers spiste vi frukt og
grnnsaker som far dyrket.
Mor var flink til lage mat av det som fantes i huset. Hun syltet
og saftet, og til nyttrsfeiringen bakte hun som fr. Hun
hadde bare mel, melk og sukker, men det var nok til at hun kunne
lage mange slags fargerike smkaker, og vi flte at livet var i
gjenge. Restene av eiendommen var nok til at far kunne klare seg
og av og til hjelpe mor. Men etter hvert mtte han selge litt mer,
og han ble eldre og eldre, med mindre jord dyrke, mindre vann
og frre frukttrr.
Jeg var ikke eldre enn at jeg gikk i 6. klasse, men likevel hendte
det at det kom bud til far om at noen nsket gifte seg med meg.
Noen ville gi far min vekt i gull, andre tilbd store pengesummer.
Hvis far hadde gtt med p gifte meg bort, kunne han ha kjpt
hele eiendommen tilbake og ftt gode dager p nytt. Men far
viste frierne bort og sa at datteren hans var for ung til giftes,
36
dessuten skulle hun studere til lege og selv velge hvem hun ville
gifte seg med. Datteren min er mer verdt enn alt gull i hele verden,
sa han. Men senere ble jeg giftet bort likevel, mens far
vendte hodet bort for ikke se meg i ynene. Han var maktesls
overfor skjebnen.
Mor hadde lrt oss at nr vi var bedt til rike skolekamerater,
skulle vi si at vi hadde spist den samme maten dagen fr eller
samme dag og derfor ikke orket spise s mye. Ingen kan pne
magene deres og se hva dere har spist. Mat er en kortvarig
nytelse; nr du har svelget den, er du ferdig med den. Men hvis
du leser en bok eller lrer et nytt ord, s er dette noe du har med
deg hele livet, sa hun. Mor mente at det man snakket om og
mten man snakket p, viste hvem man var og hvilken familie
man tilhrte. Hun var veldig nye med pkledningen, oppfrselen
og ordbruken vr. Jeg husker at vi ikke fikk tiltale mor eller
far eller noen som var eldre enn oss, med du, og vi skulle passe
p sitte pent med beina, vre rett i ryggen og vre stille nr de
voksne snakket. Vi var fremdeles en kjent familie som ble invitert
hjem til rikfolk, og ved slike anledninger mtte vi vise gode manrer
og oppfre oss passende.
Jeg var flink og aktiv p skolen. Blant annet var jeg flink til tegne
og koreografere og hadde sans for skjnnlitteratur. Nr jeg leste
stilene mine hyt for de andre i klassen, ble det livlige diskusjoner.
Og hver gang vi feiret skoleavslutning, nyttr eller noe annet,
spilte jeg i skolerevyen og deklamerte dikt. Jeg var populr p
skolen p grunn av tegningene og diktene mine. Jeg hadde
mange sosialistiske ider i hodet og hadde lest altfor mye om
marxismen og sosialistiske revolusjoner rundt omkring i verden,
men i motsetning til eldstebror, som s p den russiske revolusjonen
som modell, ville jeg ha en selvstendig sosialisme med srtrekk
som kunne passe for et folk med sterk tro p islam. Senere
hadde vi lange diskusjoner om dette.
Jeg fikk mye sttte p skolen fra lrere og elever og nt stor
respekt. Nr vi satte opp skolerevyer, kom mange foreldre og
37
offentlig ansatte for se p og visste at jeg skulle deklamere. En
dag like fr skolerevyen skulle begynne, kom den nye fylkesmannen
til skolen. Han hadde lest igjennom programmet og ba meg
lese det samme diktet for ham som jeg skulle lese senere p kvelden.
Jeg hadde valgt et moderne dikt skrevet av en ung dikter
som var imot monarkiet, jeg reiste meg opp og fremfrte det. Da
jeg var ferdig, ba fylkesmannen meg sitte ned og sa at jeg mtte
finne et annet dikt. Jeg svarte at jeg ikke kunne finne noe annet
dikt i lpet av den ene timen fr forestillingen begynte. Nr jeg
deklamerte, mtte jeg kunne diktet utenat og kunne ikke ha med
notater. Dessuten ville jeg absolutt lese dette diktet. Han sa at
han var ny i distriktet, men hadde hrt om meg og visste at han
ikke kunne ta meg ut av forestillingen. Men hvis jeg leste dette
diktet, s ville ikke bare jeg og han selv som var fylkesmann, men
ogs familien min, lrerne og rektor p skolen komme i vanskeligheter.
Til slutt ga jeg opp og leste et tilfeldig dikt jeg hadde i
hodet fra fr. Dette diktet beskrev en hendelse der noen ungdommer
tegnet en kulltegning av en kvinne p veggen i en moske
som befant seg i en religis by. Da de islamske prestene kom til
moskeen, s de en halvnaken kvinne uten slr. Da ble de ute av
seg, grt og bar seg og ropte at islam var i fare, lp rundt og dekket
kroppen og hret hennes med vann og leire. Til slutt forklarte
dikteren p en ironisk mte at her klarte mullahene redde islam
og jomfruen bare med hjelp av litt jord og vann. Det dikteren
ville frem til, var at religionen var noe mer enn slik trangsynthet.
Hvis jeg hadde lest dette diktet som elev i dag, ville det ftt
alvorlige konsekvenser. Det er skremmende at makt skal kunne
styre kunst, litteratur og musikk. Tiden gr og diktatorene skifter
klr ? i en periode hadde de medaljer p brystet og krone p
hodet, n har de turban p hodet. Diktatorene kommer til makten
og tar livet av tusenvis av intelligente og tenkende mennesker.
Men de klarer ikke beholde makten fordi de ikke har folkets
sttte i hjemlandet.

Et r har gtt:

 

 

Videoen Father er et fantastisk kunstverk som ble planlagt til minste detalj i lang tid av Tooji. Det var noe ikke spontant over det, eller PR for han. Han visste konsekvensen av den.

Dette var ikke basert p en vanskelig barndom, sinne, eller motstand mot kirken. Han har hatt full respekt for kirken. I hans hjem er det alltid et lite alter med et kors som er laget av sm steiner, og en statue av jomfru Maria.

Father-videoen er provoserende. Ikke fordi den ble filmet ved alteret, men fordi filmen konfronterer oss med vrt menneskesyn. Filmen konfronterer oss med realiteten vi er i. Som Harad Stanghelle skriver vi er rike, velvillige og rause i dette landet, men vi er ogs temmelig feige. Fordi vi str mellom den erklrte idealisme og selvplagte realisme.

Idealismen er at vi str for ytringsfrihet og likestilling, men realismen er at vi etter 400 rs kamp for likestilling ikke har kommet veldig langt. Det gr ikke an sammenlikne likestillingen i Europa med de muslimske land, men kampen er ikke ferdig og nettopp denne Father-videoen m lages slik som den er.

Det er ikke bare kirken som blir konfrontert men hver av oss. Hvor lang avstand er det mellom det vi nsker vre og det vi er. Nr vi ser en mann og en kvinne kysse hverandre p gaten smiler vi og sier s romantisk, men hvis vi ser to menn kysse hverandre sier vi jeg har ikke noe mot homofili men de kan holde det for seg selv. Om vi tror at vi ikke har noe mot homofili, s har vi det. Det er realismen.

Videoen konfronterer oss med det menneskesynet vi har overfor mennesker med annen bakgrunn. Vi har fordommer uansett om de er fdt i Norge, er kristne, eller hva de har gjort. Det som er viktig at de skal kjenne sin plass. Fattige innvandrer -barn som kom med mor til Norge og har ftt alt. Slike setninger flommer over p nett, facebook og i hndskrevne brev til oss.

De trenger ikke hre musikken, lese teksten, se at det er spill, at en av hovedpersonene er heterofil, og at de ikke er helt nakne. Det trengs ikke forst budskapet. Det som framstr viktig er at han er homofil, og det er verre med homofile med innvandrerbakgrunn. Vi glemmer hva han har gjort for asylbarn, for barnehjemsbarn gjennom sin jobb i barnevernet, i departementet og Blkors.

Hvert r arrangerer han jul for barn som ikke har noe sted feire. Han er samme menneske som fikk over 155000 stemmer i melodi Grand Prix. Han er samme menneske som stod i lang k for kjpe satiremagasinet Charlie Hebdo, det samme menneske som sttter karikaturtegnerne. Samme forkjemper for ytringsfriheten. Hans forrige video var for kvinnelikestilling.

Det er glemt at han er en politisk kunstner. Han har hatt nr kontakt med kirken i barndommen og en mor som hadde mange nre kirkevenner og jobbet som diakon. Senere pga jobben han i Bl kors. Moskeen er ukjent for han. Moskeen var helt uaktuell, ingen Mosk hadde sagt ja. Han viste at homofilisynet i mosken har vrt fastfrosset i 1400 r.

For ham var det lettere kommunisere med kirken. Han forstr kirkesprket godt. Fordi han tenkte at kirken hadde beveget seg fremover, hadde tolket bibelen p nytt. Hatversene om det kvinnelige hadde blitt blekere, homofilisynet hadde forandret seg. Men han hadde glemt kirkens makt. Ubegrenset makt som ikke ble skapt av Jesus, men av lrde menn etter ham.

Den frste kirken ble bygget 33-70 e. Kr. Det var et sirkulrt formet rom med seter av stein. Et sted for samle og gi ly til de jdene som var blitt kristne. I denne kirken var det ikke gull og glitter. Et vanlig samlingsrom. Det var ikke alter. Den frste kirke som er bygd som likner p nvrende kirker er St: Gregorius kirke i 230 e. kr. Etter dette ble det mer pynt, gull og glitter, som en stor glorie rundt kirken slik at den strler av makt og rikdom.

Alteret er ikke det stedet Jesus ble korsfestet eller begravd. Alteret er bygd av mennesker med jordiske materialer. Helligheten ble skapt av lrde menn for stoppe tvilen. De fikk Galileo Galilei domfelt for sin vitenskaplige teori. Det som var viktig for kirken var fokusere p at Galileo hadde to uekte dtre med sin husholderske og hadde en vitenskaplig teori om det heliosentriske verdensbilde med solen i sentrum, det var mot kirkens lre.

Kirken brukte sin glorie for brenne Jeanne d'Arc p blet da hun var 19 r fordi hun kledde seg som mann fra 16 rs alderen. Nye ideer, nye tanker, ny kunst medfrer alltid kritikk fra kirken og det tar mange r til kirken forstr budskapet. Tooji forstr Jesus' budskap som er basert p barmhjertighet og kjrlighet, men han hadde glemt gloriemakten. Det tok mange r for kirken (1431 til 1920) forst budskapet til Jeanne d'Arc. Jeg hper det tar kortere tid forst Toojis budskap.

 

 

 

 

 

 

 

 

Min Gud er kjrlighet



Jeg og min venninne Maria.

Til Maria:

For 28 r siden kom jeg til Norge. Jeg kjente ingen og ingen kjente meg. Det var ingen hnd ta i, ingen skulder grte p, ingen dele glede med, bare jeg og mine barn. rene har gtt, studier, jobb og n er jeg pensjonist.  Barna er store, de har jobb, og de har barn selv. En gang iblant en telefon fra dem, en kort samtale, av og til kan jeg vre barnevakt, og de er opptatt. Jeg eier ikke mine barn, jeg  fde dem, ammet dem, har ftt noen r sammen med dem. S slapp jeg deres hnd sakte fordi de hadde lrt g, og de gikk videre i livet, selvstendige mennesker med egen familie.

rene har gtt, venninner og venner kommer i en fase av livet, de har kommet inn og jeg har blitt beriket av dere vennskap, og de gikk videre. De kom og de gikk, som soldager i mitt liv. Jeg treffer noen av dem fortsatt, en gang iblant og jeg fr nye venninner og venner. Noen blir vrende og noen gr videre.

I dag etter 28 r har jeg mange bekjente, mange venninner og venner. De er min livsglede, de gjr mitt liv lysere.  Mine venninner og venner er fra ulike land, har ulike religion og ulik kultur. Det som binder oss sammen er vr identitet. Vi har norsk identitet. Hijaben er ikke min identitet,har aldri vrt det. Jeg kan fine Gud i et glass vin, jeg kan snakke med Gud p en pub, og jeg elsker Gud.

 Min Gud elsker kvinner, elsker homofile menn og kvinner, og min Gud elsker poesien og naturen. Jeg trenger hverken moskeen eller kirken eller synagogen for snakke med Ham. Han gir meg ingen begrensning om tid eller sted. Jeg trenger ingen hellige steder for snakke med min Gud. Alle steder er hellige.  I mine tanker er alle individer hellige, helligere en selv Guden. Fordi vi har skapt ham.

Min Gud er ren kjrlighet, og jeg kan fine ham i smilet til en venn, i ynene til min venninne.

For to dager siden p skoleavslutning, sang min kjre venninne for meg, med hennes tekst, med hennes kjrlighet.  Jeg og alle som var i salen grte sammen, fordi vi hadde et felles Gud. Han heter kjrlighet. Vi kunne forst lengselen etter vennskap og Maria, min venninne, som sang for oss er ren kjrlighet. Hun er Guds gave til sin familie og til meg. Til meg som kom til Norge for 28 r siden p flukt fra islam, fra de som jeg kjente, de som var fra mitt land, min by. De som p en natt skiftet meninger, og de la hele samvittigheten bort og ble Hizbollah-soldater. Jeg rmte fra de som kjente meg, for de hadde ftt blod p tann, fordi de nt henrettelser og tortur.

Jeg rmte fra mine kjente og kom til de ukjente. Og n er min identitet norsk, min Gud er kjrlighet, min profet heter vennskap. Og jeg lure p, nr andre muslimer gr fra vre muslim til bli nordmenn? Nr de slutte si  min hijab er min identitet eller Islam er min identitet.  Nr de slutter vre kun muslim? For bli kjent med kjrlighetsguden.

For f norsk identitet trenger man ikke gi avkall p fortiden, p foreldre, p de ritualene som man har vokste opp med. Bare pne synet og hjertet, gi plass til vennskap, se grisen som bare et dyr. Se p kjttet som mat, se moskeen som ei samlingssted, imamen som et vanlig feilbart menneske. Bare ser rundt deg, tro p vitenskapen, tro p naturen og tro p deg selv som et selvstendig individ som kan ta valg.

Hvordan kan du sitte p flyet, chatte p nettet, g med en klokke som kan vre mobil, blodtrykksmler, kamera  og mye annet p hnden som er bevis p at du lever i 2016, men dine tanker er frosset i r 600? Hvordan kan du tro p historien om profeten som satt p et esel, og eselet fly til Betlehem og fra der til himmelen for mte Gud, der han spiste mat med guden og kom ned til jorden. Hvordan du kan snakke p Sky med din familie p nettbrett og samtidig tro p at Koran er gudsord og at originalen finnes i himmelen? Hvordan kan du tro p alle komiske historier, slik at din tro blir din identitet og du kan g s langt at du kan drepe uskyldig mennesker. Det forstr jeg ikke, fordi min identitet er norsk og min venninne er Maria. Min Gud er kjrlighet.