hits

Nr avsender er viktigere enn budskapet.

Jeg tror det var rundt 2004 da jeg ble invitert til holde foredrag hos Rde Kors i Bmlo. Thorvald Stoltenberg, davrende generalsekretr for Norges Rde Kors var der for pne den nye avdelingen av Rde Kors. 

Da jeg skulle ta flyet fra Oslo hadde jeg med meg en liten paraply.  Jeg fikk beskjed at jeg mtte levere den til spesialbagasje. Etter pningen av Rde Kors var jeg heldig og var noen timer sammen med kjre Thorvald Stoltenberg. Det var noen timers reisevei og ventetid for  komme tilbake til Bergen for ta flyet til Oslo. Vi snakket om vr barn. Han snakket om sin kjre datter Ninni med omsorg og varme. Jeg forsto at denne klokke mannen var glad i sine barn fordi de finnes, fordi de var hans barn. Ikke p grunn av det de hadde blitt.

Jeg snakket ogs om Tooji og mobbing, og de andre barna. Da vi var p flyplassen i Bergen sa jeg at jeg m g for levere paraplyen til spesialbagasje som jeg hadde blitt bedt om  gjre p flyturen nedover. Han sa til meg jeg kan bre din paraply og han tok min paraply og vi gikk rett p flyet. Alle smilte og ingen reagerte p paraplyen.

P flyet sa jeg til han at det var ikke paraplyen som var problemet, det var den som holde paraplyen som var problemet. Det var en berikelse snakke med ham, han er en god far, et godt menneske og en dyktig politiker. Av den typen som mann sjelden treffer i dag.

Av og til  fr noen stor mediedekning  uten at de fortjener den. Jeg tenker p min paraply  i 2004 p flyplassen i Bergen. Samme paraply, men to ulike personer som holder paraplyen og to ulike reaksjoner kommer frem.

I saken om HRS og gatefotografering av innvandrere synes jeg ideen var god, men det ble en stor sak av det, til og med ble det en sak p Stortinget om kutte sttte til HRS. Men fordi Hege Storhaug sto bak prosjektet ble det totalt feil.

Og n Boka til Bushra Ishaq. Mange har skrevet bker i revis, om innvandring, integrering, islam og mye annet. Men boken til Mohammad Usman Rana og Bushra Ishaq  ble anmeldt i alle aviser til og med A-magasinet bruker 14 sider p den. Gir denne boka noe nytt til oss? 1000 muslimer deltar i en underskelse. Er de representaitivt for alle muslimer? Hvordan ble sprsmlene stilt? Hvilken sprsml og til hvem?

I den nytrale underskelsen vil ogs forskeren komme med de sprsmlene som bekrefter forskerens hypotese. Og i denne underskelsen som Bushra har gjort, er hun ikke helt nytral fordi hun alltid har oversett de negative sidene ved  islam. Hun og andre islamister pst altid at islam og demokrati har ingen motsettinger.  
Hvis man spr hvert eneste individ i verden:  Er du for demokrati - vil alle svare ja. Er du for likestilling-  svarer de ja. Men hva vet de om demokrati? Hva vet de om likestilling? Hva demokrati eller likestilling innebrer for ham er noe annet. I mange land har det vrt mange revolusjoner og slagordene er alltid vi vil ha demokrati. Men det som skjer er at de bytter en diktator med  en ny diktator. For folk vet ikke hva demokrati er. De har ikke vokst opp med demokrati. Under den arabiske vren var slagordet likhet, frihet, demokrati. Likevel voldtok de jenter p Tahirplassen.

Jeg holdt et kurs for flyktninger. Alle deltakerne i kurset var for demokrati og likestilling. Jeg spurte en afghansk advokat: - Du er for likestilling og demokrati? 

Ja, absolutt, svarte han.  

- Men kan din datter vre ute om natten med en mann?

 Nei. Jeg ville drept min datter for det.  

- Men du bor i Norge sa jeg . Her er det demokrati og likestilling. 

Min familie bor i Afghanistan og andre afghanere bor i Norge. De kommer til vite. Min familie mister ren. De kan ikke g ut av dra. Folk ler av dem, svarte han.

Hvor mange av den samme typen har svart p Bushras underskelse?

Hvis sprsmlene hadde vrt : hva synes du om homofili? Og kan vi ha homofile imamer? Bigami, arv, kvinnelige imamer. Positiviteten til dette hadde vrt mye mindre en  de 97 prosentene som er for demokratiet. Denne boka er ikke mer verdt en Norsk islam. Den gir ikke mer integrering eller mindre terror. De hinder ikke polariseringen i samfunnet heller. S hvorfor fr denne boka fr s mye medieoppmerksomhet? Fordi en muslimsk kvinne har skrevet  den med rosa penn.

Hvis 97 prosent av muslimer er for demokratiet,  hvorfor har vi resvold og resdrap? Hvorfor vi har de skamlsjentene som str frem med en hellig kamp mot sosial kontroll?  Hvorfor vi har ikke kvinnelig imam og hvorfor kvinner og menn kan ikke st ved siden av hverandre og be i moskeen.? Hvorfor kvinner m dekke seg: hvorfor i koranskoler og Eid feiringer sitter kvinner og menn adskilt.

Hvis 97 prosent av muslimer er for demokrati og likestilling hvorfor bruker vi s mye penger og resurser p integrering? Kan vi ikke avslutte hele integreringssaken, og bruke de pengene p eldreomsorg? Vi kan sove godt p silkeputa som vi har sovet p de siste 20 rene. N vi har et bevis ogs.

Boka konklusjoner er ikke basert p sannhet, og er ingen riktig beskrivelse  av fleste muslimer i Norge eller Europa. Det er ikke boken, men det som er viktig er at Bushra har skrevet den. De islamelskerne, de som skal late som alt fungere som det skal, har ventet p at noen muslimer skulle skrive noe positivt om islam. Derfor setter de henne p pidestall. Det er ikke boken som er viktig eller hva som str i den. Det er viktig at Bushra har skrevet den. Ideen hennes er god, men hennes rlighet er ikke god nok til finne eller se sannheten. 

9 kommentarer

Hei

Var ute gikk tur i dag p Storhaug, en bydel i Stavanger. En frsteklasse eller siste r i barnehage gikk forbi. Jeg ville ansltt til ca 27-30 barn.

Da slo det meg, kun tre barn s ut som etnisk norske. Og det rare var at alle barna gikk to og to, men siste jenta, etnisk norsk gikk alene. Burde holdt den voksne som gikk sist i hnda.

Kanskje vi burde g forbi barneskoler og barnehager og se hvem som gr der. At immigranter er kun 2-4% er en lgn, og allerede om f r er vi etnisk norske i mindretall.

Og ja jeg regner barn der den ene foreldre er etnisk norsk som etnisk norsk, unntatt der begge foreldre er muslimer.

Den oppfatningen at Nordmenn er naive og lett lurte er utbredt blant muslimer srlig i det pakistanske miljet.

Den ukritiske media oppmerksomhet Bushra Ishaqs bok har ftt bekrefter dette. Bushra Ishaq er en Islamist med intellekt men er ikke egnet til en slik studie eller underskelse. Underskelsen er ikke nytral eller er preget av skjev. Norske politikere og srlig de som er opptatt av integrering br vise en alvorlig forsiktighet nr det gjelder forbruk og formidling av resultatet fra denne underskelsen.

nr du kan dekonstruere boken og forfatterns budskap s lett og elegant som du gjr her, er det veldig bekymringsfult at ingen andre gjr det.

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Lsningen er fjerne multikulturen, s disse kan integreres i sitt eget land.

Du har rett. Og det er ikke noe vi kan gjre med saken.

Lsningen er slike som Lily.

Jan-Dietrich Mollerup

Jan-Dietrich Mollerup

Har mange av de samme synspunktene som jeg oppfatter i teksten du har, og jeg har ved flere annledninger brukt noe av samme taktikk og tatt det jeg kaller lakkmus testen: Skal det vre straff for forlate trioen Islam?, Kan muslimske jenter gifte seg med vantro?, Br sharia loven vre overordnet norsklov nr det gjelder hjem og familie?, Br homofili straffes og i sfall med dden? Og da har jeg ikke opplevd at Islam leverer svar som er sammefallende med ett moderne pluralistisk og fritt sammfunn.

Fra Danmark;

"Kriminaliteten er 43 prosent hyere blant mannlige innvandrere enn blant alle menn i landet. verst troner personer fra Libanon, Somalia, Marokko, Syria og Pakistan."

En somalisk kvinne kom som asylsker fra somalia til et veletablert somalisk milj i en by noen timer utenfor Oslo. Kvinnen ville utdanne seg og komme ut i arbeid s fort som mulig, men p et mte blant somaliske kvinner reagerte de andre somaliske kvinnene med vantro p hennes plan. "Er du gal? Alle vet at hvis du s mye som hinter om at du er arbeidsfr, s mister du sttte og m jobbe resten av livet.

Dette har jeg hrt fra kvinnen jeg senere jobbet med. At Norge kan vre s naive. Kaste verdier og kultur ut vinduet i bytte for snyltere og pbler.

Skriv en ny kommentar