Gatefotografi og støtte til HRS

 

Jeg husker den tiden hvor mine barn gikk på videregående skolen og jeg inviterte en av deres lærerinner hjem på middag. Dette er vanlig i Iran. Da jeg var lærer besøkte jeg mine elever etter jobben og av og til tok jeg en kopp te med dem. Foreldre til mine elever snakket om alt, uformelt, og jeg fikk et bilde av min elevs hjemmesituasjon.

 

Jeg inviterte lærerinnen og hun hadde meg seg gaffel og kniv godt pakket i en serviett. Hun ble forbauset over at vi satt ved bordet og spiste med kniv og gaffel. Så jeg tok de få bildene jeg hadde fra Iran og viste til henne. Bilde av mine brødre som sto sammen med slips og dress og fin frisyre. Pene unge menn som liknet på filmstjerner. Bilder fra mitt bryllup med menn i dress, kvinner som hadde satte opp håret, og hadde miniskjørt på seg. Bordet som var dekket med blomster og fine tallerkener. Jeg viste bilder av skolerevyen jeg spilte i, skoleavslutningen der elver og lærere satt med håret uten tildekning av skjerf eller hijab. Jeg viste bilder av mine søstere, mine kollegaer, tilfeldige bilder under reiser til ulike deler av Iran. Jeg viste bilder av da jeg var 14 år og badet med badedrakten som viste fram hele ryggen min. Lærerinnen ble forbauset, fordi hvert bilde ga henne informasjon om meg, min familie, landsbyen min og tiden under sjahen.

 

Ofte deler iransk folk som har reist fra Iran bilder av sine bestemødre og mødre på Facebook, for å vise hvor vestlig Iran var før Khomeini. Walid al-Kubasi i filmen «muslimske brorskap» viste bilder av egyptiske og irakiske kvinner rundt 1900-tallet og til i dag. Med bilder dokumenterte han at kvinner i den muslimske verden ikke hadde hijab og etter at Khomeini tok makten ble hijab mer og mer brukt i disse landene, slik at i dag er det helt motsatt enn i 1960. Med bilder fra skoleavslutninger og fra universiteter dokumenterte Walid al-Kubaisi at hijab er uniformen til islamister. 

 

I hele verken har det vært normalt å fotografere folk, bygninger, og alt i ulike situasjoner og senere har bildene blitt brukt i historiske museum, folkemuseum og arkeologisk museum og i skolebøker. Hvert bilde dokumenterer kulturelle forandringer i en by, et samfunn eller land. De bildene er verdifulle og hvert bilde forteller mer en hundre sider i en bok. Før fotografiene ble vanlig, som i dag, var det kunstmalere som tok denne oppgaven. Christian Krohgs maleri «Albertine i politilegens venteværelse» viser hvordan rike damer står og ser med forakt på en prostituert jente. Van Goghs maleri «Potetspiserne» viser fattige arbeiderfolk. Tiedemand og Gude «Brudeferden i Hardanger» forteller oss om påkledningen og om kulturen og tradisjonen i Hardanger.

 

Tusenvis av ansikter av vanlig folk i ulike situasjoner ble malt og de forteller oss om krigen, om døden, sykdommen, gleden, dansen og årstidene. Uten de vanlige gatebildene kunne vi ikke vite om den verdifulle arkitekturen som er lagt i ruiner i krigherjede land. Uten bilder fra Vietnam krigen hadde krigen ikke stoppet. Viktigheten av bildene er et faktum og vi ser at USA har lært av Vietnamkrigen. De nekter fotografer å komme til krigsområder før området er ryddet. 

 

Uten de vanlige bildene, gatefotografiene, kunne ikke jeg vist mine barnebarn hvordan deres besteforeldres land og samfunn var før Khomeini. Hvert bilde er unikt. Ingen bilder er like og med de bildene som ble tatt i sekunder etter hverandre, fordi mimikken, fargene og lyset forandres i løpet av et sekund. Fordi et sekund er umulig å få tilbake, på ett sekund skjer aldringsprosessen, Hvert bilde som blir tatt, enten det er på bestilling fra redaktøren i Aftenposten, eller bymuseets sjef eller Hege Storhaug er bildet verdifull dokumentasjon om en verdifull tid som passerer. Da jeg skrev om hijab i Norge for rundt 15 år siden sa feministene til meg «dette er ikke et stort problem, kanskje to hundre kvinner bruker hijab i Oslo.» Samme argument som i dag brukes om niqab. Jeg har ikke noe bilde å vise frem. Hvis jeg hadde bilder av bare Oslo City eller bare fra Sinsen skole kunne jeg dokumentert mitt utsagn om omfanget av hijab i dag. 

 

Hvis vi kunne samle klassebilder fra ulike skoler kunne vi dokumentere i hvor mange bydeler etnisk norske er i minoritet. Men vi har ikke gjort det dessverre, fordi vi vil ikke se at vår politikk har slått feil og assimilering har mer plass enn integrering. Når Hege Storhaug kommer med forslaget om gatefotografi blir det sett ned på, i stedet for at hun får ros. Ikke fordi forslaget er galt. Men fordi Hege Storhaug står bak forslaget. Dessverre er det i vår tankegang ikke plass til en gråsone. Alt skal være svart-hvitt. Listhaug, FRP, HRS de er svartelistet og alle deres forslag er gale og alt skal brukes mot dem for å sette «rasistene» på plass. Alle andre forslag, uansett hvilke moskeer, trossamfunn, islam-venstre står bak, er velkomne. 

 

Jeg ønsket at vi tenker på saken, ikke på personen. Hvis et gatefotografi kan bidra til å åpne øynene til våre politikere, til å se hvorfor de taper terreng til høyresiden, til å forstå hvorfor HRS? side er blitt populær - hvorfor ikke? Hvorfor skal vi ikke dokumentere utviklingen i det norske samfunnet. Hva vi er redd for? Hvordan noen kan si at «de bildene sier meg ingenting».  Jo hvert bilde i hvert eneste sekund sier mye. Mye om folket og situasjonen, men det er viktig å ikke overse bilder, det er viktig å ikke bare se øyne, men mimikken, kroppsholdning og atmosfæren rundt bildene skal sees. Vi ser mange ting uten å se fordi vi er ikke i stand å se nøye, fordi det er vondt å se.

 

Et bilde er en bok, en ren sannhet. Hvordan bildet av denne lille gutten «Alan» som druknet i havet under flukt mobiliserte oss. 

Hege Storhaugs bildeforslag er et forsøk på at vi forstår hverandre. Forstår denne personen som bærer hijaben eller niqaben. Et sekund, et bilde gi deg mulighet til å bedre forstå hverandre. Kanskje hjelpe mange små jentebarn til å slippe barnehijaben, kanskje skape mer forståelse for den personen som bærer hijaben.

 

I over hundre år har vi fotografert kvinner nakne eller i bikini, i pels, lettkledd og påkledd. Og det var ingen katastrofe, det var hyggelig og bare kunst. Jeg husker alle fotokonkurransene og det var bilder av menn og kvinner lettkledd og fult kledd. Ikke noe problem. Men nå er det bare katastrofe fordi kanskje noen kvinner med hijab og niqab blir fotografert.

16 kommentarer

Robert Moseby

11.10.2017 kl.19:29

Nok en artikkel med kvalitet fra Bandehy.

Hennes evne til å skrive om viktige ting, få frem de såre sannhetene, uten å virke belærende eller arrogant er, om ikke enestående, fryktelig sjeldent i dag.

Svært bra.

Lizzie Efemie

11.10.2017 kl.19:34

Hva æ har sakt om denne saken bilder, maling og tegn er del av historien og kan fortelle utvikling i gata man bor i. Median og vise politikere har her gjort en fjær til 5 høns..

11.10.2017 kl.19:54

... vår politikk har slått feil og assimilering har mer plass enn integrering.

Segregering/atskillelse mente du kanskje?

Jeg bor også i et annet land, men er ikke i nærheten av å skrive så godt spansk som du skriver norsk - så ta ikke kommentaren som hakking. Sånn er den ikke ment.

Du skriver godt, og du skriver ting som er viktige. Derfor blir jeg glad hver gang du har skrevet noe - uansett om temaene ikke er verdens lystigste.

Og ja. Selvsagt er det bra å dokumentere gatebildet og dagens virkelighet.

Øyvind

11.10.2017 kl.20:32

Jeg følte meg sprek og gikk til jobben en gang i vår. Da gikk jeg forbi en videregående skole her på østlandet. Ungdommene spilte fotball ute i gymmen, og det så riktig idyllisk ut, det gjorde meg glad å se unge mennesker utfolde seg. Jeg la imidlertid merke til en jente som spilte fotball i en slags fotsid stakk. Hun gjorde så godt hun kunne, hun var tapper og aktiv, men det så unektelig veldig keitete ut. Hvorfor spilte hun fotball i et så ubrukelig plagg, og ikke i gymtøy? Hun hadde selvfølgelig hijab også, men det kan man jo tross alt spille fotball i selv om det ikke er ideelt.

Poenget mitt er at slik er virkeligheten nå, her i Norge - det var et bilde som jeg merket meg. Og det gjorde meg trist, for her er det noe vesentlig som har sviktet spør du meg, er det slik i Norge i dag at jenter spiller fotball i gymmen i helt ubrukelige klær, og ingen sier noe? Det spiller ingen rolle hvor mange de er, én er en for mye - og hun jeg fikk et glimt av fortjente bedre.

Om dette var en klok kampanje fra HRS eller ikke, det er nå så. Men å vite helt sikkert hva som er hva er ikke like enkelt å se klart alltid, da gjelder det å være prinsipiell. Jeg er imot religiøs tvang og indoktrinering, så hva sier jeg da når jeg ser dette - hva sier jeg til kollegaer, venner og mine nærmeste? Jeg er liberal og jeg stemmer grønt, har synspunkter både til høyre og venstre. Jeg er glad for innvandringen til Norge, og møter hyggelige innvandrere hele tiden, både med og uten hijab, både i min bosituasjon og i min jobb.

Det føles godt det også, på samme måte som det føles godt å se modige motstemmer som tør å sette foten ned når patriarkatet viser sitt stygge ansikt i form av religions-markører. Jeg selv tør ikke si noe, i alle fall ikke på den måten som Lily Bandehy tør. Jeg er ikke helt overbevist om at Hege Storhaug er skurken denne gangen heller.

Fjesing

11.10.2017 kl.21:10

Et eller annet sted på nettet , på norsk nettside, ligger det et gammelt foto ( avisfoto?) fra Afghanistan. Fra en musikkforretning. To damer i vestlige klær, smale skjørt rett under knærne, ikke noe på hodet, innehaveren bak disken i vestlig dress. De er alle afghanere og selvsagt muslimer, men bildet kunne vært fra en hvilken som helst platebutikk i Europa eller USA på 1950tallet. Man ser absolutt ingen forskjell.

Du all verden som religiøse fantikere skrur tiden baklengs...

Tore

11.10.2017 kl.21:29

Denne "fotograferingen" er ikke dokumentasjon. Den er ment som HRS' bevismateriale når de skal "bevise" at innvandringen tar fullstendig overhånd. Fotografer polakker og litauere istedet. Det er flere av dem. Det er dessuten en vanskeligere oppgave, for de er ikke mørkhudede.

Terje

11.10.2017 kl.22:07

@Tore: Hadde Polakker og eller mennesker fra Litauen båret på ideologiske plagg som setter alt til side for en skrift tilhørende en bok som rommer pedofili, drap, og - skrifter for å holde kvinner bak menn og denslags der? Ville de helt sikkert også blitt avbildet.

Les nøye: Islam er IKKE en rase. Islam er ikke en enkelt hudfarge. Derimot - om de har tid, er det lett å finne nok av skrifter som viser arabere og deres forbannelse av afrikanere som omfavner islam.

Forstår at det er en voksende trang til å forsvare islam innunder rasisme - men, det blir ikke mer korrekt. Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre gikk inn for å gjøre angrep på religion straffbart. Det endte med nederlag - dermed utvidet de heller denne såkalte "rasismeparagrafen". Arbeiderpartiet har ikke gitt opp sitt mål om å utslette all kritikk av religion, herunder Likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm. Hun etterlyser en handlingsplan mot muslimhat i Norge.

Det rare er at det kommer fra disse mennesker som har vært mest kritisk til kristendommen - helt uten å gå til angrep på islam. Sett krav om likestilling innen islam? Kvinnelige imamer? Homofile giftemål i moskeer? Om ikke annet - samme inngang eller - samme rom til bønn? Nei, selv ikke det har de ynkelige våget å ymte frempå. Har disse snakket noe om hvilket hat som blir slynget ut til moskeer? Har disse som skriker høyt opp om støtte til islam, formant at islam skal korrigeres for i det hele tatt bli godtatt? Nei. Takket være deg og disse mennesker - får islam større og større makt og fotfeste.

Si meg - hvorfor er det kun problemer gjeldende med islam og ingen andre religioner? Siden landet vårt svømmer over av mennesker fra Litauen og Polen - hvilke særkrav har disse stilt til vårt norske samfunn? Tillatt meg: Ingen!

Så kan man ta for seg de ulike kilometer med krav og formaning fra de ulike mennesker med muslimsk tilhørighet om hvordan nordmenn og Norge må tilpasse seg deres ideologi. Man kan ta for seg hvordan de mektige muslimer krever at landet Norge innordner seg etter deres pipe. Igjen og igjen - hvor er de samme problemer vedrørende svensker, polakker eller litauere? Vedrørende islam er listen lenger enn lang. Nei, det stemmer - man kan ikke si at problemet er islam - for det er jo "rasistisk" ...

De kan sikkert med all letthet finne denne etniske norske terroristen tilhørende ISIS: Kim Andre Ryding. Blendahvit - men, med samme hat, ideologi, religion og tankesett som gjør det helt umulig å omfavne vår vestlige verden, vår kultur, historie og tradisjoner.

Neste!

Eva

12.10.2017 kl.07:13

Den som er uten skyld,kaster den første stenen.Føler det passer utmerket i dette tema.Norge og Sverige har en mørk historie om rasebiologien,der mine forfæder ble avkledd og målt og FOTOGRAFERT!Da satt socialdemokraterna ved makta!Det paradoksale nå er at det finnes bilder som dokumenterar overgreppen og det blir tatt opp i lyset.Så hvem kaster den første stenen?

UlvePer

12.10.2017 kl.08:20

Er dessverre ikke enig i din oppfatning og konklusjon vedr. den såkalte fotograferingen.

I innbydelsen til fotograferingen står det tilnærmet "vi blir fremmedgjort", samt illustrert av 4stk. rimelig innpakkede damer.

Så hva ønsker man å vise frem?

Slik jeg tolker det ønsker man i hovedsak å vise avvik fra det "normale" norske samfunnet, slik at en muslim som er vestlig kledd og er i full sving med å gjøre en jobb på en arbeidsplass egentlig ikke er interessant.

At dokumentering av denne fremmedgjøringen skulle være et stykke integreringsarbeid, er jeg mildt sagt skeptisk til.

Agendaen virker å være alt annet enn godhjertet.

12.10.2017 kl.09:27

Takk for nok et glitrende innlegg. Er 100% enig i alt du skriver her. Uforståelig at mediene og deler av opinionen fordømmer HRS. Håper inderlig folk våkner opp og tar av seg nisselua og ser hva som er i ferd med å skje. Dine innlegg er ubeskrivelig viktig i debatten.

bjørn bråthen

12.10.2017 kl.11:04

AP, SV, SP, V og KRF sin kamp mot HRS og at de vil fjerne statsstøtten til HRS har neppe noe med utspillet at HRS ønsker dokumentasjon på en uønsket utvikling i Norge med heldekkende plagg. HRS er ikke PK de påpeker uheldige sider ved innvandringen og reiser berettiget kritikk av islam og dette liker ikke de nevnte partier og derfor ønsker de å kneble HRS og viser at ensretting er det de ønsker og ytringsfrihet er noe de ikke liker. Takk for artikkelen Bandehy.

Trond

12.10.2017 kl.11:57

Fantastisk skrevet. Og jeg oppfordrer alle som leser dette om å bruke 1 minutt på å dele denne saken på Facebook.

Folk må forstå at man sjelden merker forandringer i samfunnet før det har gått en stund, så derfor er det viktig med dokumentasjon.

Dragemor

12.10.2017 kl.13:24

Tusen, tusen takk kjære Lily. Som alltid er det en fryd å lese dine kloke betraktninger. Og du har fullstendig rett i det du skriver.

Vet ikke hvor ofte jeg har sett billedmontasjer i avisene av gater og veier, hvor fotografiene er tatt med mange års mellomrom, for å dokumentere da og nå. Hvorfor skulle det da være så forferdelig å ta bilder nå, for å dokumentere det samme. At landet vårt er i forandring er umulig å underslå, (enkelte steder mer enn andre). Det ser selv et menneske med dårlig syn. Så i mine øyne er denne ideen fullstendig på sin plass. Det er å skaffe dokumentasjon for framtiden.

Lars Sletten

12.10.2017 kl.21:19

En god og fornuftig beskrivelse av situasjonen.men Globalistene og eliten misbruker muslimene i sitt høye maktspill,så eneste løsningen, på dette unødvendige politiker importerte problemet, er å sende alle ut evnt som nødhjelpsarbeidere el lign og få kontroll på egne grenser,ingen brikker intet spill.vi ser jo Polen og flere andre land som ikke har noe flyktningeindustri, klarer seg utmerket og er til og med EU medlemer,det Norske folket er allerede iferd med å bli avgiftslaver, for å betale for dette gildet og verre blir det,om det ikke snart taes grep.Og tenk bare på hvor mange fler som kunne fått hjelp, om hjelpen ble konsentrert til nærområdene der det er krig og nød.Det er jo det glade vanvidd når hver flykning koster det Norske folk mange millioner i snitt.

Realist

13.10.2017 kl.11:23

Historisk dokumentasjon har alltid vært nødvendig for våre etterkommere.HRS gjør riktig her. Hvorfor eliten i Norge er så ivrige på å skru tiden tilbake, gi avkall på demokrati, ytringsfrihet, likestilling osv er rett og slett merkelig. Muslimer flest er neppe interessert i å bli integrert i Norge. Til det har de for mange særrettigheter. Det er nok heller vi som skal tilpasse oss islam........

Bra skrevet av artikkelforfatter, men selvsagt feil for eliten.Når man ikke hører på dem som har erfaring, så er det neppe noe som virker.

Håkon Dahle

14.10.2017 kl.20:49

Takk!!! Endelig en reflektert, rasjonell analyse! Det var forfriskende og gledelig. Helt enig i det du skriver. Og det blir veldig sterkt fordi du har denne omvendte erfaringen fra Iran.

Skriv en ny kommentar

hits