Tvangsekteskap / arrangert ekteskap

 Asian wedding
Illustrasjonsfoto: Istock

For noen år siden var jeg nattoversykepleier på et sykehjem, en jente jobbet der. En pen, smilende og meget pålitelig arbeidsom jente. Hun samlet alltid det ravnfargede håret i en hestehale. Vi to hadde god kontakt. Midt på natta kunne vi ta en prat over en kopp kaffe. En natt fortalte hun at hun skulle reise til hjemlandet for å gifte seg med en fetter. Jeg frarådet henne det, men hun sa: «Jeg hadde et valg. Foreldrene mine har kommet med seks bilder av mine fettere. Når jeg kom til Pakistan kunne jeg se alle seks guttene og velge en».

Hun reiste, giftet seg og jobbet som før, til import-fetteren kom til Norge. Det tok ikke mer enn noen uker før vi så forandringer. Hestehalen var bort. Håret var over mesteparten av ansiktet. Smilet, gleden og kraften var borte. Hun sluttet midt i sin universitetsutdanning, sovnet på vakten. En kveld dro jeg håret hennes bakover for å se øynene hennes. Jeg så blåmerker under øynene og på halsen. Hun så meg på meg i en skygge av tårer. Hun måtte slutte hos oss. Hun ringte ett år senere. Jeg ba henne skille seg. Hun sa: «Det er umulig. Jeg kan kun bli skilt hvis jeg ligger i graven».

Mahmood studerte medisin. Han hadde en iransk kjæreste, de bodde sammen, de var forelsket i hverandre. Han ble tatt med til sitt hjemland tre ganger. To ganger klarte han å rømme fra et «arrangert» ekteskap. Tredje gangen måtte han komme tilbake til Norge med importkona. Kona bodde i samme hus som familien til Mahmood. Hvor mye kjærlighet hun fikk fra Mahmood var ikke viktig. Hun var der, men hvordan hun hadde det spilte ingen rolle. Mahmoods dobbeltliv var det ingen som snakket om. Mahmood sluttet på medisinstudiet. Nå har han to barn og han sitter i fengsel. Mahmood er født i Norge, og far jobber og snakker godt norsk.

Ali var innlagt på vår avdeling med diagnosen paranoid schizofreni. Alis familie er rik, meget integrert. Far og de to søstrene hans jobber og alle snakker norsk. For ett år siden måtte Ali gifte seg med en jente valgt av familien. Jenta bor hos familien til Ali, passer på hans gamle bestemor og hjelper Alis mor med mat og husarbeid. Ali har norsk kjæreste og vil ikke gå samme med faren til politiet og undertegne papirene for at kona kan fortsette å være her. Jeg har blitt blandet inn som Alis talsperson. Far er bestemt. Ali må beholde kona, men han kan ha norske kjæreste også. Det er ikke noe problem. Ali trenger ikke sove på samme rom som kona. Men Ali må være med far og undertegne papirer. Dette ekteskapet er en kontrakt mellom to familier og ingen kan komme seg ut av den.

Jeg kan beskrive episoder av livene til tusenvis av dem som jeg kjenner fra mitt land og mange andre land, som bli limt til et falskt ekteskap på grunn av foreldrene sine. Som forelder setter de to vinduer i en murvegg. Vinduene kan ikke nå hverandre. De er pynt, en pynt på familiens ære. Pynt på foreldrenes ære. De kan aldri rive seg ut av murveggen. Hvis en av dem rev seg ut, vil hele veggen raser sammen. De må være der, et sted som de ikke har valgt. Mennesket blir redusert til en ting. Umyndiggjort. De blir gjort til objekter, de kan ikke bestemme over sitt eget liv. Ikke i de timene som de bli viet og ikke i årene etter. Tvangsekteskap/arrangert ekteskap er et liv i tvang.

De har ikke valgt partneren sin, men de må dele seng med, dele kroppen med, denne personen, uansett om de hater eller liker personen. Det eneste som binder de to sammen er maktløsheten over sin skjebne. Over sin ulykke. Og senere kommer barna, hva lærer de?  Hvilken kjærlighet lærer barna av to passasjerer som sitter ved siden av hverandre på et tog som må kjøre uten et eneste stopp, eller en mulighet til å bytte plass eller bare stå?

To ulike mennesker som sitter spikret på to stoler ved siden av hverandre. Lærer barna deres kjærlighet eller skjult bitterhet? Barn forstår blikk og ømheten mellom sine foreldre. Barna blir menn og lærer seg å leve i et dobbeltliv som sin far. Jentene blir kvinner og lære seg å dele seng med en mann uten å føle noe for ham.

De guttene og jentene kan bo hvor som helst i verden. De kan ha høyeste universitetsutdannelse. De så integrerte ut, men de blir tvunget til å akseptere tvangsekteskap. De kan til og med forsvare denne kulturen med å kalle det arrangert ekteskap, for å gjøre det mer spiselig i Europa. For å bedra seg selv og andre.

Men arrangert ekteskap og tvangsekteskap er det samme. Du kan kalle det hva som helst. Hva du kaller det har ikke noe å si, innholdet er det samme. At to individet blir presset til å bo sammen resten av livet. Du kan ikke velge den du er forelsket i og du kan ikke velge å skille deg heller. Dette er en livstidsdom. Dette er en livslang kontrakt mellom to familier, to klaner og ingenting kan stoppe dette. Det er ære. Familiens ære er viktig, Klanære er viktig. Kollektivet er viktig. Individets behov, legning og frihet finnes ikke.

I noen tilfeller kan det fungere, at de to utvalgte gifter seg, får barn og blir glade i hverandre eller vende seg til hverandre. Men de mister den optimale forelskelsen, de mister å oppleve noe unik, noe som sjelden skjer i et menneskets liv. Bare å føle at du ikke har noe valg er vanskelig.


I tvangsekteskapet har mannen det kanskje litt lettere, da han kan ha en elskerinne ved siden av ekteskapet. Hvis vi ser bort fra de indre konflikter i ham. Kvinnen har ikke denne muligheten, fordi i kulturer som praktiserer tvangsekteskap er kvinnens seksualitet forbudt. Kvinnen er en felles ære. Hun skal være datter, mor, eller kone. Hun har ingen plass til seg selv eller sitt begjær. Hennes begjær er synd og skal straffes med døden.


Tvangsekteskap er noe som går ut over alle menneskerettigheter. Tvangsekteskap er å ofre individet for en kollektivet ære. Tvangsekteskap finnes i Europa, fordi kulturen som er basert på streng religiøsitet, basert på islam og klankultur lever i Europa. Fordi æreskulturen får støtte fra moskeen og det religiøse miljøet. Å stoppe tvangsekteskap er statens jobb. Staten er ansvarlig for å beskytte individet fra overgrep. Tvangsekteskap er overgrep fra foreldre mot barnas liv. Og staten svikter. Når norske statsledere løfter opp konservative krefter i det muslimske miljøet og de ikke tør å kritisere islams mørke sider kommer tvangsekteskap til å leve videre i Norge også. 

 

41 kommentarer

Iselin Hammersland

27.06.2017 kl.09:12

Så utrolig fin blogg du har, og så fine bilder du bruker! :D

Har en ukens blogg på min blogg, om du vil så er det bare å trykke innpå og melde seg på! :D

ingrid

27.06.2017 kl.09:39

En veldig fin blogg igjen, Lily og du har så rett,

staten svikter. De er feige. De tør ikke å kritisere

noenting, men later som om alt er bra.

Det er IKKE bra, tenk å måtte leve slik som du her

beskriver. og at det er SÅ mange som må leve slik,

må være mor, datter, kone, men ingen tenker på henne,

hun må tåle elskerinner, bli slått, viktigst er

familiens ære. Hvordan kan man få bort en slik

urettferdig ukultur? Hvor æren betyr mer enn en

datter, kone eller mor? Slik blir det aldri integrering,

men å feie problemene under teppet, det er våre

politikere flinke til. Det er så bra at vi får vite

hvordan det virkelig er. Ikke en illusjon laget av

grådige politikere, som egentlig ikke bryr seg.

Judas Iscaroit

27.06.2017 kl.11:31

De ikke-norske som importerer inn sine inngifte skal kastes ut. Norge, eller vesten for den delen, har ikke behov for flere svindlere.

At politikere eller byråkrater har ikke gjort noe med dette. Tyder på at dem er uetiske og onde mennesker som kun er der for å berike seg selv.

John

27.06.2017 kl.12:46

Bare bråk med de vantro!

Trond

27.06.2017 kl.12:55

Lily, du er bare helt konge, modig, fornuftig og klok. Du er et friskt pust vi virkelig trenger.

Khalid Raja

27.06.2017 kl.13:23

Det var veldig oppbyggende å lese disse historiene, alltid trivelig med gladhistorier hvor det går bra til slutt, familiens ære er tatt vare på og RESPEKT! er på plass. Å lese dette er som å se en feelgood film, du blir nervøs for om foreldre og familie skal lykkes i å beholde sin ære, kanskje barna har blitt for norske, men heldigvis det går bra til slutt. Ære og RESPEKT! har vunnet over norsk umoral og vestlig dekadense og rasismen som holder denne oppe. Dagens gladsak.

ingrid

27.06.2017 kl.13:51

Ære og respekt? Er ikke en datters liv viktigere enn

ære og respekt ? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så

viktig. Dere lyver jo bare for å få respekt, men ingen

kan respektere løgnere ? Dobbeltmoral helt forferdelig.

Som om en kvinne ikke betyr noen verdens ting.

Stakkars muslimske kvinner, ÆRE og RESPEKT er viktigere

enn dem. Jeg er helt sjokkert.

Khalid Raja

27.06.2017 kl.14:07

Det bare beviser hvorfor nordmenn er æreløse og mangler RESPEKT! og står alene uten støtte fra hele lokalsamfunn og klan. Takk for seg.

en som vet

27.06.2017 kl.14:10

Først må du forstå hva som styrer folk.

1. Koranen

2. Imamen som er styrt av Koranen, hvis han er smart og ond, da kan alt skje.

3. Familien som er styrt av Imamen og Koranen

Da er det bare en utvei, det er å forlate religionen, og fortsette livet alene, det vil si, du må sette en strek og starte på nytt.

Det du da vil oppleve er total frihet, men, total frihet setter store krav til deg selv, for nå må du avgjøre selv hva livet ditt skal inneholde, og det er ikke lett.

en som vet

27.06.2017 kl.14:19

Det er slik at muslimer vet ikke hva koranen sier, de går til imamen, og imamen tolker koranen utifra sitt eget ønske, så alt som går i hans rettning det griper han.

feks, de sier en kvinne kan bare gifte seg med en muslimsk mann.

Dette stemmer ikke, det koranen sier er at hun må gifte seg med en som tror på Gud.

Fordi når Mohammed fikk koranen fra Gabriel som kom fra Allah, da var det ingen som trodde på koranen. Så da måtte kvinner gifte seg med menn som ikke trodde på koranen, men de trodde på Gud. Og dette har ikke forandret seg.

Det som har forandret seg er at imamen har sagt at mannen må være muslim, så det er imamens tolkning av koranen.

en som vet

27.06.2017 kl.14:27

Hvis imamen er smart og ond, da vil han gjøre 2 ting.

1. skaffe seg penger fra muslimer.

2. skaffe seg sex med damer i det skjulte.

Sajber

27.06.2017 kl.14:48

Nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, støtter arrangerte ekteskap.

Hun bør seriøst ta et oppgjør med sine egne verdier.

Camilla

27.06.2017 kl.14:50

Jeg er norsk, men kan likevel se verdien i arrangerte ekteskap, ikke tvangsekteskap (for ja; det er en forskjell). Jeg hadde akkurat blitt sammen med en fyr som jeg ikke akkurat var råtent på, da jeg ble kastet ut hjemmefra. Da flyttet jeg inn til denne karen, og det rareste av det rare skjedde: I løpet av de første seks mnd vokste følelsene mine jevnt og trutt, helt til de grenset til betingelsesløs kjærlighet! Det var en mye dypere og kompleks kjærlighet enn "sommerfugler i magen", og jeg hadde aldri fått oppleve den hvis ikke omstendighetene hadde vært som de var - Jeg ville aldri gitt det en sjanse. Jeg ville kresent avvise den ene etter den andre, og lykken gikk meg forbi mens jeg lette etter den :-)

en som vet

27.06.2017 kl.15:01

Hadia Tajik hun liker ikke menn, da er det to muligheter.

1. Hun er lesbisk.

2. Hun har ikke lyst på sex, da har hun nok en vibrator.

Da skjønner hun ikke hva hun sier om saken, siden ekteskap ikke er hennes interessefelt.

en som vet

27.06.2017 kl.15:35

Dette vet sikkert ikke mange!

I bibelen finner du ikke et eneste vers som sier at en mann kan slå sin kone, ikke en eneste setning sier det.

Men det sier koranen i sure 4:34

Dette beviser at Gud som står bak bibelen ikke vil at kvinner skal bli slått.

Men hvorfor står det da i koranen? det er veldig rart.

Nani

27.06.2017 kl.16:21

Til "en som vet". Hadjik med vibrator, jeg må le,

trodde at muslimske kvinner ikke fikk lov til slikt.

At de må vente til de er gifte og det er hun jo ikke.

FRIDA

27.06.2017 kl.16:22

Til

En som vet.

Det er da vel ingen ånder eller guder som har skrevet disse bøkene ,bibelen og koranen?

Det er jo mennesker som meg og deg.

Det gamle testamentet er det også mye grusomheter. Men heldigvis er folket her i vesten blitt mere opplyst i 2017 slik at de ikke tror på slike eventyr.

VISJON NOEGE skulle hvert forbudt å sende på norsk TV.

Hanevold har satt pengeinnsamling i system. Bruker naive mennesker eller mennesker som er i en sårbar situasjon til å gi fra seg penger i bytte med frelse,bedre helse osv.....SVINDEL!

Trodde ikke hva jeg så og hørte på denne kanalen ,når jeg svisjet innom i går kveld.

Snakk om hykleri,alt handlet om penger!

en som vet

27.06.2017 kl.18:23

Til Frida

Selv om du mener det, så vil ikke folk godta det, du lever i et land hvor kanskje 2 millioner tenker som deg, men der ute lever det 7000 milioner som tenker annerledes. Da må du prate til dem slik at de godtar din tanke, og dermed kan forandre på saker som ikke er bra.

en som vet

27.06.2017 kl.18:27

Til Nani

Hadia har vært gift tidligere, nå er hun skilt, så hennes kjønn er allerede blitt brukt, så da går vibrator fint.

Sajber

27.06.2017 kl.18:35

@en som vet.

Det er egentlig ikke så rart.

Begge bøkene er skrevet av mennesker. :)

Krag Jørgensen

27.06.2017 kl.18:59

Muslimer snakker hele tiden om: "Hvis Allah vil" Her er det to ting. Allah er enten døv eller "vil ikke" Så hvorfor skal muslimene på død og liv hele tiden fortelle oss andre, hvis Allah vil, forstår jeg ikke. Det er min fri vilje at jeg skriver dette - Ikke, Hvis Allah vil !

en som vet

27.06.2017 kl.20:05

Til Sajber

Det riktige er at bibelen er skrevet av mennesker, alle bøkene i bibelen er inngitt av Gud til mennesker som skrev det ned, det skjønner ikke vi. Åpenbaringen er syner fra en engel sendt av Jesus som fikk informasjonen fra Gud.

Og apostelen Johannes fikk disse synene av engelen, og Johannes skrev det ned, dermed er hele Bibelen fra Gud. 2 peter 1:20,21. 2 timoteus 3:16. Åpenbaringen 1:1

Koranen er Gitt av en engel som pratet til Mohammed, denne engelen kom fra Allah, Det har de sagt.

en som vet

27.06.2017 kl.20:09

Til Krag Jørgensen

Godt poeng, siden muslimer sier om Allah vil, så betyr det at de egentlig ikke behøver bekymre seg, de kan leve fredelig og godta alt som skjer uten å gjøre noe, for det som skjer, skjer jo fordi Allah da lar det skje.

Det var godt poeng!

Krag Jørgensen

27.06.2017 kl.20:49

29. juni erklærte ISIS seg som kalifat i områder som er i Syria og Irak. Ble dette dannet fordi Allah ville, eller mindre militante grupper ville det?

ISIS følger sterkt de strengeste sharialovene. Sharialover er i utgangspunktet religiøse lover som også dekker dagliglivet. Sharia baserer seg på Koranen og hadith (andre historier om livet til Muhammed). I islam skiller man mellom sharia og fiqh - som er kultur-og tidsbestemte lover.

Hvis det er slik at Allah vil dette, hvorfor knuses ISIS gang på gang. Får de ikke hjelp av Allah?

Allah vil ikke ha daesh. Allah ville det annerledes. Derfor ble tre tidligere ledere av gruppen drept. Dette er Abu Musab al-Zarqawi, Abu Ayyub al-Masri, Abu Abdullah al-Rashid al-Baghdadi. Ibrahim Awwad Ibrahim Ali al-Badri al-Samarrai ble drept i mai 2017.

Allah vil ikke ha sunnimuslimske retningen wahhabisme. Derfor lar han slike etterfølgere lide en skjebne verre enn døden, uten jomfruer.

Sharma

27.06.2017 kl.21:11

Arrangert ekteskap er IKKE tvangsekteskap. MEN det blir til en tvangsekteskap i det øyeblikket man mister mulighet til å si NEI.

Arrangert ekteskap forekommer i stor grad i India og, selv om kjærlighetsekteskap har begynt å bli mer og mer vanlig. Tvangsekteskap forekom tidligere, men eksisterer i mindre grad nå, selv om det sikkert forekommer her og der.

Heldigvis så er det lite søskenbarn ekteskap, som forekommer i India. Stortsett blant indiske muslimer.

Arrangert ekteskap er ikke ulovlig, og man kan gjerne spørre hvorfor, selv i Norge. Det er en helt legitim måte å velge ektefelle på, så fremt INGEN blir tvunget.

Det viktigste er å spørre barna sine, noen klarer ikke tanken på å la en person de ikke er forelsket i, å røre kroppen deres, dette med full rett. Andre ber foreldrene sine finne aktuelle kandidater, for så å velge mellom de. Dette skjer i Norge, av unge voksne, som tom er født her.

Men disse er IKKE muslimer, disse har ikke press på seg for å få søskenbarn til Norge. Før dette ulovliggjøres, bør andre ting forsøkes blant muslimske foreldre som tvinger sine barn.

Arrangert ekteskap er IKKE tvangsekteskap, så lenge man ikke TVINGER. Alle dine eksempler bærer preg av tvang, utenom kanskje det første, der jenta har vært uheldig og giftet seg med en som utøver vold mot ektefelle, noe som dessverre også kan forekomme blant kjærlighetsekteskap, blant både ikke-etniske og etniske nordmenn.

en som vet

27.06.2017 kl.21:23

Til Krag Jørgensen

Det er ikke slik at alle kommer til paradis, det som står er at de som er i Guds minne kommer til paradis.

Det vil si at det kan godt være at veldig mange som har oppført seg stygt, kommer vi aldri til å se igjen. For som sagt det er opp til Gud.

Erik

27.06.2017 kl.21:34

Det gir ingen ære og respekt å støtte eller forsvare en slik ukultur. De som snakker om dette støtter seg på det de tror er det rette - støtter kun sin egen egoisme. Dette er egoistisk tro - ikke viten og realisme

Martin

27.06.2017 kl.22:59

Det var veldig trist å lese om de eksemplene du beskrev. Det er helt utrolig at dette skjer i Norge.

Måtte Jonas Gahr Støre aldri bli statsminister, unge innvandrere må beskyttes fra han og hans meningsfellers naive galskap

en som vet

27.06.2017 kl.23:55

Dette tror jeg folk har glemt, vi har en menneskerettighetskonvensjon.

Den ble laget for å hindre tvangsekteskap, og for å hindre religion fra å ta kontroll over mennesker, nå snakker jeg om 2 lover, den består av mange lover. Og denne menneskerettighetskonvensjonen var laget av meget intelligente mennesker.

Men hva skjer? Jo stater setter mennesker med gjennomsnittlig IQ til å styre disse lovene, og hva har skjedd i Norge? JO, de følger ikke lovene, det er totalt stopp.

Dette er en tragedi, mange mennesker lider en forferdelig skjebne fordi vi har folk i stillinger som ikke skjønner lovene som hadde hindret disse skjebnene.

FRIDA

28.06.2017 kl.00:16

Til en som vet.

Jeg snakker om å forby denne ideologien her i landet. Det kan vi bestemme selv,om våre politikere går inn for det.

Jeg tror ikke på guder som taler og mennesker som har fått kall osv....trodde de fleste her i landet var bedre opplyst i 2017.

Det er mange som hører stemmer som befaler dem til div i dag også. Men nå blir dem behandlet innen psykiatrien .

Så du vet nok ikke mere enn andre selv om du kanskje tror det selv.

Men du om det.

en som vet

28.06.2017 kl.00:23

Til Frida

Nei, mine kommentarer er alltid høyt intelligent utformet med fornuftig logisk fremføring.

Men dine er svada uten fornuftig logisk begrunnelse.

en som vet

28.06.2017 kl.00:33

Til Frida

Mennesket vet ikke

1. Hvor stort universet er

2. hvor i universet vi befinner oss

3. Vet ikke om Gud finnes eller ikke finnes (noen vet det)

4. Vet heller ikke opprinnelsen til universet, og hvor det ender (slutten)

5. Ergo mennesket vet absolutt ingenting, alt er antagelser laget inne i hjernen til mennesker, uten svar.

6. Dette visste Einstein og Newton, og det gjorde dem utrolig frustrerte, så Einstein glemte alt med å ha mye sex med damer, og Newton glemte alt med å prøve å bli rik ved å gjøre metaller om til Gull.

en som vet

28.06.2017 kl.00:43

Mennesket har bare et virkelig håp, og det er at Bibelen er fra Gud, for hvis den ikke er det, så er absolutt alt uten mening.

FRIDA

28.06.2017 kl.09:50

Til en som vet ( eller en som TROR SELV en vet,men vet ingenting)

Ja,du skriver mye svada her,uten tvil. Du opphøyer deg og dine tanker over andres meninger og TROR du vet og har de riktige svar på alt.

Men det sies at enhver er salig i sin tro så fortsett der du slapp,med din selverklærte høye IQ.

Mona

28.06.2017 kl.10:46

Du tåler jo ikke å bli kritisert selv,

men er flink til å kritisere andre.

Skulle da tro at voksne mennesker ikke

blir som furtne unger. Best at vi holder

oss til tema, som er mye viktigere enn

denne smålige kommentaren, FRIDA.

FRIDA

28.06.2017 kl.10:55

Mona: Jeg svarer alltid mennesker på tiltale.

Men er enig at en skal holde seg til tema,noe du selv også burde tenke på før du blander deg i en ordveksling (utenom tema)mellom andre.

FRIDA

28.06.2017 kl.10:59

En stor takk til deg Lily Bandehy som tar opp dette viktige tema. Samtidig gir eksempler fra mennesker som lider under denne tvang,vold og æreskulturen.

Hvor er menneskeverdet!

en som vet

28.06.2017 kl.12:16

Til Frida

Hva har jeg skrevet som er Svada?

Jeg tok opp selve hovedproblemet, det at muslimske damer ikke kan gifte seg med ikke muslimske menn, og viste at det var feil. Og du skjønte ingenting.

en som vet

28.06.2017 kl.12:20

Og jeg nevnte menneskerettighetkonvensjonen som sier hvem som helst kan fritt reise til hvilket som helst land å inngå ekteskap, og få nytt statsborgerskap.

Grunnen til den loven er å gi mennesker frihet til det viktigste i livet.

Den loven har stater ugyldigjort ved å sette egne lover som hindrer denne loven.

en som vet

28.06.2017 kl.12:29

Når jeg skriver,

Så starter jeg med problemet, og så viser jeg hvorfor det er et problem, og så avslutter jeg med en åpen setning slik at den som leser må bruke hodet selv og komme fram til en konklusjon.

Molemi

03.07.2017 kl.19:03

Ja staten svikter fordi den tillater;

-Staten tillater henteekteskap.

-Arrangerte ekteskap.

-Hijab, Niqab, burka etc

-Moskeer

-Koranskoler

-Kjønnsdeling.

Og at muslimer kan få leve i en stat i staten.

Skriv en ny kommentar

hits