Kan ikke sammenligne jul og id

OSLO 20151129.Julestemning i Oslo. Mange tusen møtte opp for delta på Frelsesarmeens julegrantenning på Universitetsplassen i Oslo søndag kveld. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Julegrantenning på Universitetsplassen i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Jeg er for en sekulær skole, men vi må feire jul på skolen. Fordi julefeiringen og julegudstjeneste skaper fellesskap og tilhørighet.

Jul var opprinnelig en religiøs tradisjon i Norge, men med tiden og takket være en sekulært og humanistisk tradisjon har det blitt mer en kulturarv. Man kan si at alle nordmenn feirer jul mer eller mindre, religiøse, mindre religiøse og til og med ateister og mange innvandrere. Jeg har feiret jul i 28 år og jeg har gledet meg til julefeiring i 28 år. Jeg gledet meg å gå rundt juletre i bakgården eller i skolegården med mine barn da de gikk på skolen. Jeg gledet meg å være på Universitetsplassen og synge julesanger sammen med hundrevis av andre som bor i dette landet. Jeg gledet meg til å være på julegudstjenesten på skolen sammen med mine sønner da de gikk på skolen.

Når kirkeklokka ringer på julekvelden og første juledag får jeg samme følelse som da min far ba til Gud om morgenen før soloppgang i hjembygda i Iran. Jeg fikk følelsen av trygghet og tilhørighet. I begynnelsen var det vanskelig og jeg følte meg at jeg ikke hadde noen å gi gave til eller spise julefrokost med. Men etter hvert lærte jeg meg å nyte julen ved å delta i feiringen med hele hjertet. Det gjorde at jeg i juletiden følte mer tilhørighet og kjente på gleden, i stedet for tristhet og bitterhet. Det er vårt valg og ansvar at vi deltar i julegleden og nyter den.

Vi se må bort fra den religiøse fanatismen som deler oss i grupper. Vi glede oss i fellesskap. Vi må glede oss og motivere barna våre, uansett religion eller bakgrunn, til å delta i julegudstjenesten på skolen. Norge er en nasjon med en historie og et verdigrunnlag som er tusen år gammelt. Kristendommen er en del av de verdiene og en del av den norske kulturen. Det må være en selvfølgelige og naturlig med skolegudstjeneste til jul. Vi som har kommet for å bo her skal glede oss over norsk kultur og tradisjon.

Noen sier at hvis vi skal ha nøytral skole skal det ikke være hverken julefeiring eller id-feiring der. De kan ikke se at dette er to forskjellige ting. Id-feiring har med vold å gjøre, det er feiring av krig, og det er religiøst. Jul har blitt tradisjon og det er feiring av fødsel og lyset.

Jul er mer en norsk tradisjon enn en religiøs tradisjon. Saken er ikke det samme når det gjelder id. Jul samler nordmenn uansett religiøs eller ikke religiøs, Id samler noen muslimer. Og ikke alle muslimer feirer id.

Id eller Eid ble første gang feiret av profeten da han seiret i slaget ved Bader. Han og hans menn angrep karavaner som gikk til mekka og det ble et stort slag mellom Muhammed og hans menn og Qurish-stammen. Mange Qurish-ledere og mennesker ble drept. Og han feiret Id for sine røverier og for at han hadde drept alle sin fiender. IS feirer også hver gang de vinner et slag. Mange muslimer ser på id som feiring på grunn av slutten på fasten og feiring av økt Gudsfrykt.

Id er det feiring av frykt, krig og drap. Mange muslimer vet ikke hva de feirer, og millioner er muslimer uten å vite hva islam er. De er muslimer fordi de har arvet islam. Og mange muslimer feirer ikke id hvis de blir ikke tvunget til det. Under sjahen vi hadde ikke stort feiring av id i Iran. Men under Khomeini har vi blitt tvunget til dette. Feirer du ikke id er du ikke muslim. 

Og til sist:vi som har valgt å komme hit, vi kan ikke ta gleden fra de som gi oss rom og mulighet til å være her. Vi må føle oss hjemme og dette skjer hvis vi lærer mer om norsk kultur og tradisjon. Jul er en del av norske tradisjoner og verdier. Vi må åpne vårt hjerte for gleden av å feire jul. For å lære mer. Skole er et sted for å lære mer om det norske samfunnet, historie og verdier og jul er en del av dette. Vi blir ikke mer muslim ved å sitte hjemme og nekte våre barn å delta i skolens julegudstjeneste. De bør i stedet  lære å dele glede med andre barn. Det skaper tilhørighet og hjelper barna til å integrere seg i den norske kulturen.

http://www.arabnews.com/news/603436

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Badr

50 kommentarer

Ola Nordmann

25.11.2016 kl.13:49

God julefeiring er feiring av Kristus, Guds sønn.

Id er overtroens feiring.

Thomas olsen

25.11.2016 kl.14:30

Som alltid, kloke ord fra deg Lily....

Lille My

25.11.2016 kl.14:31

Fin artikkel, men jul i Norge er ikke tradisjonelt en kristen feiring. Det er en eldgammel norrøn feiring, kalt jól. Det er en grunn til at det heter jul og ikke kristmesse (Christmas), selv om kirka gjorde sitt for å gjøre det til en religiøs høytid. Hvis du leser om jól så ser du at mange av de gamle norrøne elementene er fortsatt endel av juletradisjonen

atle

25.11.2016 kl.14:34

Bla bla bla.. Å lire av seg selvfølgeligheter når en med annen bakgrunn er den som kommer med det, er noe vi setter høyt her på berget. Spesielt når det er vår egne selvfølgeligheter.

Ottar Rakvåg

25.11.2016 kl.14:37

Tiltredes.

Eystein

25.11.2016 kl.14:38

Jeg har feiret jul sammen med familien så lenge jeg kan huske, men jeg har aldri vært på julegudstjeneste - aldri på 50 år. Jeg har heller aldri forbundet jul med kristendom. Alle jeg har feiret jul sammen med, har sett på denne tradisjonen som en feiring av at det igjen går mot lysere tider. Hvilken tro du har har vært helt underordnet. Vi feirer jul sammen uansett hvilken tro vi har. DET er den norske juletradisjonen!

Audun Berg

25.11.2016 kl.15:03

Kloke ord fra Lily igjen. Spiller det så stor rolle om vi feirer at solen begynner opp igjen sammen med at vi minnes Jesus? Om det ikke er på riktig dato eller på minuttet for fødselen har mindre betydning. Hvorfor skal vi slutte med våre tradisjoner? Kan vi ikke glede oss over at vi har fred og en religion vi kan leve med? Det står i kontrast til disse ørkenvandrerne som feirer krig og drap. Resultatet av islam ser vi nok av. Drap, flyktninger og krig over alt hvor disse kommer. Jeg ser det slik at det nye testamentet er et konsentrat av lang tids erfaring som har blitt overlevert oss. Nei la oss feire jul med god samvittighet og så kan muslimene gjøre hva de vil. Om de ikke liker seg her så reis et annet sted. Om noen i det heletatt vil ta imot dem.

Jon Stevensen

25.11.2016 kl.15:30

Tusen takk for å være rævdilter, og takk for at du sprer hat. Takk for å spre løgner om muslimene.

KjetilT

25.11.2016 kl.15:32

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, jula e' ei kristen høgtid, det e' sikkert ôg, det. Men kvar har det vorte av rette kristne tradisjonane frå gamalt av? Det ser ut så dei har vorte erstatta av berre fråtsing, fyll og mammon. No må bispane, frikyrkjane og bedehusa koma saman og få tebake det så me har glømt, sånn så streng faste i heile adventstida. Gavepresset ôg må me få gjort noke med, sånn at dei så inkje har vore snille born, bede aftenbøna kvar dag heile året og sove med hendane oppå dyna, inkje ska' få gava men småsteinar, kolbitar (eller kanskje kålbitar?) eller ris på blanke messingen istaden. Og noken moderne krav bør me ôg ha plass te', sånn så at å drikka rusdrykk i juletida bør inkje vær lov, men straffas med bøter eller fengsel. For å rettferdiggjer denna lova treng me heldegvis berre éitt argument, nemleg "Tenk på borna!", då får me Hareide og KrF med på å innføra det ôg. Halleluja! Pris Herren! Satan Djevelen e' med dei så inkje e' samde, det e' sikkert ôg, det.

Audun Berg

25.11.2016 kl.15:48

Om det var meg som var rævadilter så er det greit. Men muslimene greier å spre nok hat selv. Hvorfor har vi millioner av flyktninger? Islam. Og krig? Islam. Terror og drap? Islam. Diskriminering av kvinner? Islam. Drap og tortur av kristne? Islam. Diktatur og ensretting? Islam. Snart faller det tyrkiske diktaturet også om de ikke tar til vettet og gir folket friheter. Islam har vist sitt sanne ansikt og fører ikke til noe positivt for noe samfunn.

Kareem AL-Jumailee

25.11.2016 kl.16:13

For noe sludder og vrøvl ! Den damen er løgner og rævdilter. Hun sprer hat mellom det norske samfunnet. Alle vet at muslimene tror at Jesus, Moses, Abraham og Muhammed er alle guds sendebud, og de feierer bursdagen til de fleste av profetene. De feirer jul og nyttår, men å spre løgner om muslimenes høytiden Id er bare å slikke islam-haterne i rumpa. Her er løgnene til Lily Bandehy:

1.Id-feiring har med vold å gjøre, det er feiring av krig, og det er religiøst. Jul har blitt tradisjon og det er feiring av fødsel og lyset.

2.Id eller Eid ble første gang feiret av profeten da han seiret i slaget ved Bader. Han og hans menn angrep karavaner som gikk til mekka og det ble et stort slag mellom Muhammed og hans menn og Qurish-stammen.

3.Muhammed feiret Id for sine røverier og for at han hadde drept alle sin fiender.

4.Mange muslimer ser på id som feiring på grunn av økt Gudsfrykt.

5.Id er det feiring av frykt, krig og drap. Mange muslimer vet ikke hva de feirer, og millioner er muslimer uten å vite hva islam er.

6.Mange muslimer feirer ikke id hvis de blir ikke tvunget til det.

Alle vet at muslimene feirer Id etter fasting i Ramadan, og har ikke noe å gjøre med krig, drap, gudsfrykt eller Muhammed sine røverier. Den andre Id er en traditisjon fra Abrahams sin tid.

UlvePer

25.11.2016 kl.17:15

Sitat "Id er det feiring av frykt, krig og drap"

Unnskyld meg, men skriver du disse bloggene selv!???

Id er feiring av at fastetiden er over, og det vet til og med jeg som ikke er i nærheten av å være muslim!

Man må gjerne være kritisk til islam, men et par hakk med nøkternhet hadde gjort det noe mer saklig og troverdig.

Du har noen mildt sagt svært drøye og subjektive tolkninger av en del ting.

At du i likhet med nordmenn er glad i jul synes jeg er flott, men det var ikke mange blogginnleggene siden du også synes norske kristne var en ufornuftig rase.

Uansett ønsker jeg deg og alle andre en god jul!

Reznov

25.11.2016 kl.18:04

Lily Bandehi skal du virkelig gå så langt i grøften ved å spre usannheter om Eid feiringen til muslimene? Fakta: muslimer feirer Eid for å markere den første dagen i månedsbytte etter Ramadan når fastene er over, i den forbindelse feirer de Eid. Jeg oppfordrer alle her inne til å heller lese seg opp på Eid slik at dere kan forstå hvor kraftig Lily er på villspor!

Du Lily sammen med din sønn krenket kirken med hans homofile gjerninger så ikke tal i to tunger når du tydligvis applauderer til respektløshet ovenfor den kristne tro! Du synker lavt, skriv noen par ord (løgn) tjen litt penger og velykket spredning av hat.

Sanam

25.11.2016 kl.19:24

Måten du skriver på, sier egentlig alt om deg som et menneske. Et kunnskapsløs menneske som prøver for harde livet å bli "nordmenn" ved å kritisere og skrive stygt om andres religiøs feiring!

Først og fremst, ut ifra det du skriver så kan du nesten ikke en dritt om verken Islam eller Eid!

Du krever at andre skal respektere og akseptere jul fordi det er en del av den norske kulturen, hva med at Eid er en del av islam og mange muslimske land og verdier?

Vær litt voksen neste gang og hold deg til temaet og ikke bland muslimer opp i alt!

Siv

25.11.2016 kl.19:26

Fy søren! Dette er det mest tragiske jeg har lest! Du er en løgner og du hater Norge, siden du sørger for at de som bor her hater hverandre. Og du er villig til å lyve for at folk skal hate hverandre. Du bidrar aldri konstruktivt. Skammer meg på dine vegne. Ha litt selvrespekt og lukk din munn.

Tor halvorsen

25.11.2016 kl.19:35

Lily you are very silly

Du er på bærtur med muslimenes helligdag, Eid! Du hadde fått stryk fra meg om du var min elev i historie !

Gjør en enkel resaerch på internett hvis du ikke klarer å forstå dype tekster om Islam.

Hilsen Norske Nordmann

Tor Halvorsen

VETLE

25.11.2016 kl.19:37

Det er helt greit at du er Ex muslim Lily. Fint navn har du også..tispen vår heter det.

Back to the case, ikke spre løgner, du, jeg og alle vet at Eid feiring er en fredfull feiring som ikke har noe med vold og krig å gjøre.

Og Jól er Norrønt.

Du som har så lite å gjøre kan jo fint lese deg opp etter fakta med et par bøker.

Jeg har mange muslimske venner så slutt å spre hat og løgn.

Ragnar Iversen

25.11.2016 kl.20:01

Kjære Lilly,

På tide med litt mer reseach FØR du neste gang er ute etter å score høyt med ditt oppgulp om Islamhets og Muslimer.

Tviler sterkt på din påstand at du var tidligere Muslimer utifra ditt kunnskap om Islam. LOL.

Du burde du vel vite bedre om hvorfor Muslimer feirer Eid?! Eller???

Martin

25.11.2016 kl.20:06

Jolablot ble feiret I landet lunge før kristendommen ble påtvunget borgerne. Det var feiring norrøn sådan av midtvinterdagen 12 januar- 28 dager etter vintersolverv I Norden. Det var et blot hvor man ofret altså blotet med ofring av mat eller dyr til ære for de norrøne gudene. Mennesker ble også ofret. I det såkalte Lejreblotet på Sjælland ble det ofret 99 mennesker og 99 hester. Også hunder og haner gikk med her. Kilde Wikipedia.

Rafik Atta Mohammed

25.11.2016 kl.20:06

Problemet med Lily Bandehy er dessverre hennes kunnskapsløshet. Ramadan er den måneden Koranen ble åpenbart. Ramadan handler om selvkontroll og komme nær seg selv og sin tro. Det er ikke bare mat og drikke det handler om. Det er også ta kontroll over sine følelser , og det å kjenne på hvordan andre mennesker har det. ID etter fasten feires for å Bryte fastemåneden. ID ul Azhar feires fordi Profeten Ibrahim var villig til å ofre det mest dyrebare for Gud. Selv om man er uenig i ting, så bør man legge frem fakta. Vi muslimer har ikke noe imot julefeiringa.

Sayyed Hashim Bukhari

25.11.2016 kl.20:17

Minst 1 milliard mennesker markerer Eid-høytiden 2 ganger i året. Hadde Eid virkelig omhandlet noe ufredelig hadde nok verden sett mye verre ut enn den gjør akkurat nå. En hvem som helst kunnskapsrik religionsviter vil si seg enig i at begge Eid høytidene handler om å dele mat med de fattige i tillegg til å ha hyggelige sammenkomster med familie, naboer og venner. (Viser til hendelsen rundt Profeten Abraham fvmh som er nevnt i Koranen.)

Så hvordan Lily knytter Eid med krig uten å henvise til autentiske muslimske kilder er et godt spørsmål. Hennes påstander uten akademisk bakgrunn i det hun uttaler seg om viser egentlig kun hennes mangel på historisk kunnskap.

Den virkelig faktum er at det nå til tider har blitt en "trend" for endel personer å skrive slikt i forsøk på å få oppmerksomhet, aksept og popularitet i media, noe hun fint klarer å få.

Khan

25.11.2016 kl.20:55

Lilly var jo med i den pedofili saken som er nå, hun har blitt siktet for det. Hun hadde breivik som sin elsker, ligger bilder av dem der! Hvordan føles det

Iqbal

25.11.2016 kl.21:06

Lily du prater bare bullshit!!

Ekte Islam og ekte muslimer kan ikke

Stå til ansvar for hva khomeini har påført deg !!

Du virker så unintelligent at jeg ikke engang orker å fortelle deg sannheten om islam.

Vil bare si, kontroller hatet ditt !

BareLurer

25.11.2016 kl.21:15

Dere som hetser Lily: Er dere sikre på at dere vet mer enn henne?

Det er ikke jeg!

http://www.arabnews.com/news/603436

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Badr

Reznov

25.11.2016 kl.21:28

Til BareLurer: Ja! Fakta forblir fakta uansett hvor mye vrøvl hun, amal aden eller cemal gjøk Knudsen kommer med.

Dronen

25.11.2016 kl.21:28

det vi "sekulære"nordmenn legger merke til er den aggressiviteten som kommer hver gang islam blir kritisert, rart dere ikke innser det selv...hvordan frykt alltid er et våpen fra den kanten , det er ikke slik vi takler uenighet i Norge !!

BareLurer

25.11.2016 kl.21:37

@Reznov: leste du linkene?

BareLurer

25.11.2016 kl.21:40

Støtter Dronen 100%. Det er det også mange faktisk liberale muslimer som gjør, så vel som eks-muslimer.

Frank Lauvstad

25.11.2016 kl.22:00

Vil benytte anledningen å ønske deg og dine, en kjempe trivelig og snøfylt jul og ett godt nytt år:-)

Og til ett par av dere som prøver å "parkere" Lily sine tekster, det er veldig ufint og æresløst å tiltale jenter og kvinner på en sånn nedsettende måte, dere eier jo ikke oppdragelse. Samt de aller, aller fleste oppegående og selvtenkende mennesker anser "legning" som fullstendig irrelevant i 2016:-)

Kjell Erik midtgård

25.11.2016 kl.22:15

For meg synes soleklart at det ikke kan være aksept respekt og fred mellom våre folk. Vi kristne kunne aldri fått lov til å slå oss til i muslimenes land slik de har gjort hos oss. De hater oss og gjør oss fremmede i vårt eget nasjonalhjem, vi er gjort hjemløse, forhatt og forfulgt.

Dronen

26.11.2016 kl.00:50

ja dessverre, veldig mange av våre nye landsmenn er mye verre rasister enn de som de selv beskylder...men tror faktisk ikke de skjønner det selv dessverre, fordi det er jo normalt for den å dømme oss vantro,oss syndige,kafir osv. De har blitt opplært til at de er bedre enn oss og kommer til VÅRT land og klager . Og da på toppen ikke skjønner hvorfor motstanden øker :-) da er du passe trang i nepa :-D

Ali Nordmann

26.11.2016 kl.02:15

Fy faen! Iranere må være verdens største forrædere.. De kommer til Norge og selger alt dem er for hva? Kjære nordmenn, denne damen har ikke noe lojalitet. Hvis hun kommer til et nytt land så kommer hun til si mye dårlig om Norge og nordmenn. Du må være veldig elsket av resten av demagogene i HRS. Fy faen så mye hat du har i ditt liv.

Hakan

26.11.2016 kl.03:02

Julefeiringen er sekulær, id feiringen er dessverre ikke det. Orker ikke å søke opp sannhetsgehalten i det Lily B skriver, men det er i alle fall et faktum at religiøs facisme står meget sterkt i de fleste muslimske land.

Muslimer med lære å få et avslappet forhold til sin religion, og slutte å gå rundt og tro at religionen de arvet er perfekt. Fakta fra rundt om i verden viser klart og tydelig at det ikke er tilfelle.

ACAB

26.11.2016 kl.03:41

jasså lily, prøver du å bli norsk? det skal vi ikke ha noe av! faens jævla muslimsvina som er kommet til det landet her viser hva dem står for.

fytterakkern.

stå på du lily. nordmenna som ikke får lov å kritisere muslimer heier på deg.

Audun Berg

26.11.2016 kl.05:00

Muslimer tåler ikke kritikk. Det er helt klart. Men jeg vil stille en del spørsmål. Hvorfor kommer muslimene hit til dette "hedningelandet" sett i deres øyne? Hvorfor har vi millioner av flyktninger fra muslimske land? Hvorfor greier ikke disse å leve i fred med hverandre? Har de virkelig tengt over hva denne hevn og drapkulturen deres er for noe? Hvorfor reiser dere ikke tilbake til paradisene dere kom fra? Er det ikke merkelig at "de vantro" har samfunn som stort sett fungerer på rimelig vis? Har muslimene aldri hørt om demokrati?

Stig

26.11.2016 kl.08:46

Haha! Lily, du har virkelig tråkket i salaten her. Latterlig og patetisk. Du gjør alt for å bli akseptert som en nordmann, men du kan bare dra herifra med halen mellom beina. Leser deg som en åpen bok, din såkalte Khomeini"flyktning".

Stefan

26.11.2016 kl.09:00

Det kan være verdt å lese Wikipedia for å se om forfatteren faktisk snakker sant. Jeg lærte iallefall noe nytt i dag fra en kilde man kan stole på:)

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Id_al-fitr

Perspolis

26.11.2016 kl.11:41

Lilly! Jeg kommer opprinnelig fra samme land som deg. Vi har et sår som er vanskelig å legges. Vi kommer fra et land hvor alt ble snudd på hodet i løpet av 1 år. De vonde minnene er ubegripelige for de av oss som kunne huske hva vi var og hva vi ble, og ja vi gir skylda til religion siden de som kom til makta benyttet seg av religion for å oppnå sine mål. Vi vet hvor lett det er å hjernevaskes av religion og den erfaringen vi har er noe som ikke kan videreformidles med ord men må oppleves og kjennes på kroppen før den kan oppfattes. At du blir beskyldt for å sprer hat kan jeg også tolke det slikt hvis jeg ikke hadde vært den jeg er. At man kan våkne fra naivitet når det er for sent føler jeg er noe hver enkel nasjon må selv tenke på på og i lik linje som jeg og du oppleve det via det som samfunnets majoritet er for. Jeg tror ikke den beskymringen du uttrykker deg for gjelder for Norge. Folk er smarte, og demokratiet har røttene sine godt plantet i jorda. At noen tror på annet enn det du og jeg tror eller motsatt bør ikke være en sak i et slikt samfunn.

Jeg føler at det blir litt for mye når du skal forsvare en demokrati på dine premisser og tjene på det personlig. Tross alt du får betalt for dette, tenker jeg.

Rune Arnt Pedersen

26.11.2016 kl.12:09

Lily, din kunnskapsløse idiot.

Jul har INGENTING med religion eller kristendom å gjøre. Jesus var født på sommeren, ikke i desember. Eid feires når faste måneden er over, og når pilegrimsferden er over. Da samles til og med de dårligste muslimene og feirer sammen. Vi trenger ikke hatpredikanter som deg i landet vårt. Kom deg vekk fra mitt land, og dra til USA eller Israel, som er dine likesinnede.

Dronen

26.11.2016 kl.12:18

Til alle dere som skjeller ut Lily for sine meninger, ser dere virkelig ikke selv at det beviser at hun har rett ? Dere takler ikke kritikk overhodet og er da ikke integrerbare. Der skylder på oss, gjør dere til offer osv , men faen heller, det er jo deres egen skyld !

Sajber

26.11.2016 kl.12:30

"Jul var opprinnelig en religiøs tradisjon i Norge, men med tiden og takket være en sekulært og humanistisk tradisjon har det blitt mer en kulturarv. "

Historieløst oppspinn dessverre.

Du har tilgang på wikipediaog kunne tatt deg breyderiet:

"Jul (fra norrønt Jól eller Jólablót) er den tidligere norrøn feiringen av midtvinterdagen (i norrøn tid 12. januar - 28 dager etter vintersolverv) i Norden.

Den kristne høytid endret Jól til feiring om Jesu Kristi fødsel til den kristne juledag, 25. desember."

Når man har internett, er det ingen unnskyldning for å være uvitende.

https://no.wikipedia.org/wiki/Jul

:)

Ahmad

26.11.2016 kl.12:52

Why are Qadiyanis more peaceful than other muslims?

Compared to the Sunnis, Qadiyanis are far more peaceful.

- Aren't involved in terrorism related activities

- Don't talk about hating other religious sects and groups

- Progressive in many other ways too

- Don't think apostates must be killed

- Represents muslims positively (Khizr Khan and his son for example are/were qadiyanis)

Is it because Ahmadiyat has had it's reform? I think it's safe to say that if majority of muslims were Ahmadis and not Sunnis, Islam would have had a far better reputation world over. And the muslim world would have been faring better than it is now. Yet, most muslims don't want to associate with them. Then again, most muslims don't even realize (nor care about) the huge pr problem Islam has. Islam isn't perceived as a very peaceful, nor good, religion currently, and to think this has nothing to do with how a huge portion of sunni muslims behave around the world, is being blind to facts.

Sunnis have far more to learn from qadiyanis than vice versa, but are sunnis willing to acknowledge this? Most probably not, because it's far more important to declare qadiyanis kaafir, than to acknowledge that those who you deem kaafirs are actually projecting a better picture of your religion than you are. Somehow people are convinced that god could have talked to an Arab (Mohammed) but not an Indian (Mirza Ahmad).

Alisina

27.11.2016 kl.00:31

Kjære Lily, for Guds skyld stop. Uansett hva du gjør du blir ikke nordmenn. Hvorfor er dere iranere så mye hat mot Islam. Er alt i islam bare negativ. Kan du ikke skrive noe positivt om islam. Kan du ikke være litt ærlig mot deg selv, nei kan ikke dere iranere være litt ærlig med dere selv. Det var deres land og dere kunne reforme Islam på den måten dere ville. Dere kunne ha en iransk islam. Veldig trist at du selger deg selv. Helt ærlig jeg ville hatet en nordmenn som bodde i Afghanistan og skrev dritt om kristendommen og sitt lands kultur. Og det værste av alt er at du kaller deg for muslim. Forguds skyld og for at du er litt ærlighet ikke kall deg for muslim.

Henny Holt

27.11.2016 kl.01:30

Takk for hjertevarme og kloke ord, Lily!

Ja, Norge er et gammelt land. Det har ferdes folk her helt siden siste istid for 10.000 år siden, fastboende bønder slo seg ned her for 4000 år siden, og landet har vært kristent i hele 1000 år. Før det hadde vi Åsatruen med hele den gamle, norrøne gudeverden. Denne vår kultur renner i vårt blod og er verdt å bli husket og tatt vare på, for den har gitt oss et fredelig og godt liv her på jorden.

Ønsker deg og dine en fin adventstid, en velsignet Jul og et lyst og Godt Nytt År!

Audun Berg

27.11.2016 kl.07:42

Stakkars Lily. Får kjeft fra alle kanter. Men ingen svarer på mine spørsmål. Det er riktig at vikingene ikke var helt tamme, men i godt selskap med de fleste andre på den tiden. Og kristendommen ble innført med tvang. Kanskje likegodt det, og takk for at det ikke var islam.

Jeg vil igjen spørre om hvorfor har vi alle de her flyktningene? Kom med en ærlig forklaring. Fra mitt ståsted så ser det ut til at islam er det store problemet. Hvorfor er det krig i så godt som alle land der islam er toneangivende når dette er fredens religion? Når jeg ser hva islam står for så kan jeg ikke finne et eneste positivt trekk som vi ikke har i kristendommen. En vesentlig forskjell er at vi ikke har dødsdom for den minste dritt slik som i islam.

Om Lily vet og har erfart at det er kritikkverdige forhold i islam og i Iran så har hun sin fulle rett til å hevde det her i Norge. Hun kan til og med feire jul som hun vil uten å bli arrestert så lenge hun holder seg innenfor alminnelig skikk og bruk. Hvorfor flyktet dere islamister hit som det er så vondt å være? Var det dere som introduserte janteloven? Så vidt jeg har hørt og lest så hadde perserne en høytstående kultur for lenge siden. Før Muhammed tror jeg. Men Alexander utslettet dem. Synd. Kanskje kan de bygge opp en ny kultur med tiden, men da uten islam. Med islam vil ingen av disse landene noensinne komme på fote igjen. Og om de skulle komme litt på vei så vil de aldri få noe levelige samfunn med denne fanatiske terrorfilosofien. Nei dere muslimer har mye å ta tak i å få ryddet opp i.

27.11.2016 kl.14:06

Huff...Her var det mange flotte nye landsmenn gitt. Er det slik muslimer generelt oppfører seg mot andre med annen tro,holdning eller legning? Pst..Hørt at det er gratis inngang til stor feiring av id på Jomfru Anes land.

Idiot

28.11.2016 kl.15:19

For en tragisk idiot du er!! Hva md å ta en prat med din homo sønn som hadde sex med en mann i en kirke?? Du prater så mye piss om respekt for det ene og det andre, med deg som mor er det ikke rart hvordan sønnen din oppfører seg. Eplet faller ikke langt fra stammen. Du er en tragisk taper. Ord kan ikke beskrive hvor skitten og tragisk du er.

Yusuf Reza

28.11.2016 kl.21:10

Lily sier at millioner av muslimer feirer id uten å vite hva det er. Selv når muslimer feirer sin høytid og er glade og fornøyde så ser hun et element av tvang. Det hun sier er rett og slett dehumaniserende på millioner av mennesker.

Jeg synes Lily må innse at vi lever i et flerkulturelt samfunn som aksepterer at folk er forskjellige. Hun behøver ikke å fare med løgner og usannheter for å bli akseptert. For innerst inne tror jeg hun lyver om mye. Man kan da ikke faktisk være så idiot?

17.12.2016 kl.10:11

Leste dit innlegg i nettavisen akkurat og ville bare takke deg for å sette ord på mye av det jeg føler selv.

Ønsker deg og dine en fin helg

Ove

18.12.2016 kl.04:38

Oj oj oj...her er det mye drittsleng om Lily. For å være helt ærlig, er Lily en utrolig modig og tøff kvinne som virkelig taler islamhelvetet midt imot til stor glede for andre islammotstandere og til stor ergrelse for de venstrevridde PK-skrullingene og islamistmiljøene i Norge. Lily, jeg tar av meg hatten, du har gjennomgått islamhelvetet da du bodde i Iran, så nå er du en iherdig motstander av islamtyranniet som de venstrevridde PK-skrullingene ønsker velkommen. Lily, ikke bry deg om disse som slenger dritt til deg, for du er en sterk kvinne med en god personlighet som ikke lar deg knekke. Stå på i kampen mot islamtyranniet her i Norge Lily, vi behøver sånne som deg.

Skriv en ny kommentar

hits